pacman42 pacman42 skrev:
Men då kan de inte heller räkna med att jag skall kunna ta hänsyn till dem. Dom jag skrev i ett annat inlägg, i så fall skulle man i praktiken aldrig kunna köra ut då man måste räkna med att alla bilar kan göra kraftiga accelerationer från nuvarande hastighet och över gällande hastighetsbegränsning.

Då kan ju polisen ställa sig vid en cirkulationsplats i rusningstrafik och bötfälla alla som blixtlåsar sig in i kön också.

Det är ju helt orimligt att jag skall fällas för något som jag omöjligen kan veta om. Hade det varit en Audi från förorten och polisen hade stått bredvid och tittat på så hade ju jag inte ansetts vara skyldig (jag hade dock åkt dit om det barbord mot ord och bevis saknades).

Man måste nog skaffa sig en dashcam...
Jag kan reda ut begreppen senare, nu har jag inte tid.
Men grunden är ju att polisen måste anpassa sig till trafiken, precis som alla andra.
Faktiskt ännu mer än alla andra, men de har rätt att bryta mot vissa trafikregler.
Och i o med det har de även ett större ansvar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
skulle man i praktiken aldrig kunna köra ut då man måste räkna med att alla bilar kan göra kraftiga accelerationer från nuvarande hastighet och över gällande hastighetsbegränsning.
Självklart kan du inte ta för givet att alla utan blåljus kör enligt gällande hastighet. Nu är det ju inga F1-bilar sheriffen åker omkring i så någon vansinnig acceleration kan det knappast ha varit tal om. Jag sätter mina pengar på att polisen har rätt och du fel i det här fallet.
 
VidarH VidarH skrev:
Imorgon ska jag ut på en tur med bilen och jag kommer att träffa på semestercyklister längs den vägsträckan.
Det. Vet. Jag.
Likaså kommer jag att bli omkörd för att jag såsar runt i skyltad hastighet. Och jag kommer att vänta med att köra om cyklister tills det är säkert för mig att ligga såpass långt till vänster i vägbanan under den stunden det tar mig att accelerera mig förbi med lätt gas. Och likförbannat kommer jag att se att bilarna bakom mig stryker så nära cyklisterna de bara kan när de kör om för att det kommer ett möte och de bara måååååste förbi nuuuuu.
Att cykla är frihet. Natur. Miljö. Ljud. Ljus. Dofter. Vyer. Stunder.
Att köra bil är frihet, ljud (i stereon), ljus (i ögonen), dofter (är det kopplingen?), vyer (va f..? Var det en till överkörd grävling?), stunder (kö igen...) så visst finns det likheter mellan dem. Skillnaden är att den ena motionerar regelbundet och den andra har bacongrill och ac...

Slutligen vill jag säga att det finns inget som heter bilväg. Lika lite som det finns lastbilsväg, traktorväg, bussväg, epaväg eller cykelväg.
Det finns motorväg, cykelbana, gångbana, häststig etc.
Alla fordon har rätt att befinna sig på körbanan om annat inte är angivet med korrekta skyltar.
Jag förundras över hur olidligt hemskt och förnedrande vissa medtrafikanter upplever att det är när det skyltas med 40 km/h förbi exempelvis vägbyggen. Jag har cyklat hela mitt liv och nu när jag har körkort (och prövotid) ser jag ännu fler dumma trafiklösningar runt om mig. Konfliktdesign ska bekämpas!
På riktigt finns bussgata. =)
Du kan prova att köra med personbil men du lär inte komma över eller för den delen ha en hel bil när du väl försöker.
Såg även i sthlm att de hade nån egen fil på motorvägen till station? eller depå?

Sedan benämner Transportstyrelsen GC som Gång och cykelväg. =)



R.f1d24ec8d41248fbe4ed8d64f291315b
 
Bussgata, ja. Bussfil, ja. Bussväg, njää...
Jag har passerat flertalet bussgatehinder då det har varit populärt att gena med cykel för att slippa en väldigt onödig omväg. Det ligger alldeles för ofta lite bilrester i dem, så det är många som "skulle bara"... Nu har jag flyttat och har inte längre sådana i området.
 
Gällande elcyklar i naturen. Det är en tolkning som Naturvårdsverket har gjort. Dock är det inte de som är tillsynsmyndighet för fordonsbestämmelser... Elcykel är varken klassat som motorfordon eller som terrängfordon. Det är klassat som cykel. (eller moped/mc om det är för många watt, alternativt oklassificerat fordon om det inte finns någon CoC för fordonet ifråga)
 
Det finns inget krav på COC för att det ska vara klasar som elcykel. Du får skruva ihop din egen cykel om du känner för det.
 
K knipo skrev:
Fast i inlägget jag citerade stod det inget om någon trafikolycka eller annat, bara att
”Polisen tog körkortet vid cykelfylla.”

Det du skriver i inlägget jag citerar här nu är något helt annat.
Då är det smitning o det är allvarligt.
Nej, det är du som missförstår.

Tar polisen dig full på cykel så riskerar du att åka dit, olycka eller inte.

Men, de brukar inte alkotesta random cyklister som de gör med bilister, så största risken är vid en olycka, där du troligen kommer att bli testad.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svårt ta taxi direkt från baren ;)
Nej jag tycker nog det är helt okej både cykla och gå berusad i trafiken. Jag gör det hela tiden.
Kanske inte lika kul för den som kör på dig för att du vinglar ut framför en bil? Eller den som måste skrapa upp resterna av dig? Eller de som måste vårda dig för att du inte längre kan leva på egen hand?

D Daniel 109 skrev:
Den regeln gäller motorfordon.

[länk]
Så det är OK att framföra en ångdriven bil på väg full? Låter konstigt.

(Motorfordon är definierade som eldrivna eller drivna av inre förbränningsmotor.)

Sedan ska man inte glömma ett antal gummibandsparagrafer, tex "vårdslöshet i trafik", som de kan slänga på i stort sätt vad som helst.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Trafikpolisen i den länkade artikeln säger att det är ok att cykla elcykel berusad.
Det är inte polisens roll att tolka lagen.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Gäller det bara elmotorer eller även förbränningsmotorer??
Bara inre förbränningsmotorer.
 
Var hittar du den definitionen av motordrivet fordon?

Du har helt fel om alkol och cyklar. Som flera har skrivit tidigare
 
C
T Troberg skrev:
Så det är OK att framföra en ångdriven bil på väg full? Låter konstigt.

(Motorfordon är definierade som eldrivna eller drivna av inre förbränningsmotor.)
Motordrivet fordon skall det vara. Dvs. det är även olagligt att köra t.ex. traktor och motorredskap berusad.
Men varifrån får du att motorfordon endast omfattar el- och inre förbränningsmotordrivna fordon?
 
OK, då kan man sammanfatta denna tråd:
Kör inte bil för nära cyklister, dom är nog berusade!
Klart slut
 
  • Gilla
Ursidae
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
OK, då kan man sammanfatta denna tråd:
Kör inte bil för nära cyklister, dom är nog berusade!
Klart slut
Bilisterna?
För annars hade de väl aldrig kört för nära cyklisterna.
Det är ett jävlans förakt mot cyklister. Och det går inte att förklara för en cykelhatare att ohyfsade cyklister är en minoritet i förhållande till antalet, precis som bilister.
Jag själv cyklar ett antal mil i veckan. Men bara ytterst lite på asfalt.
I skogen ger jag företräde åt alla gående.

Men det är självklart ohyfs att ligga 10 racercyklister med 2-3 i bredd på en smal landsväg.
de tillfällen jag cyklar med andra så vid möten med bilar så går vi ut i ett gåsled istället för bredd.
 
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
OK, då kan man sammanfatta denna tråd:
Kör inte bil för nära cyklister, dom är nog berusade!
Klart slut
Efter 22 i innerstan kan man nog räkna med att de flesta cyklister som är ute då har druckit ja.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Bilisterna?
För annars hade de väl aldrig kört för nära cyklisterna.
Det är ett jävlans förakt mot cyklister. Och det går inte att förklara för en cykelhatare att ohyfsade cyklister är en minoritet i förhållande till antalet, precis som bilister.
Jag själv cyklar ett antal mil i veckan. Men bara ytterst lite på asfalt.
I skogen ger jag företräde åt alla gående.

Men det är självklart ohyfs att ligga 10 racercyklister med 2-3 i bredd på en smal landsväg.
de tillfällen jag cyklar med andra så vid möten med bilar så går vi ut i ett gåsled istället för bredd.
Vad är det som hindrar att ni cyklar i ”gåsled” hela tiden? Då slipper man de störningar i trafiken som är grunden till hela problematiken..
 
Tio cyklister på rad, en bilist med dåligt omdöme som börjar köra om de bakersta med halvdålig sikt. What could possibly go wrong…
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad är det som hindrar att ni cyklar i ”gåsled” hela tiden? Då slipper man de störningar i trafiken som är grunden till hela problematiken..
Om man är 2 st så är det rätt trevligt att snacka lite. Det krävs en enkel manöver så är man i ett led på nån bråkdel.
Så det finns inte ens upphov till något problem när vi är ute.
Självklart är man lyhörd på fordon.

Men av 7-10 mil så är jag max på asfalt en mil i veckan :p Man vågar inget annat för då kommer väl en cykelhatande inkompetent bilist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.