Ah! Ser att jag missade att ändra ett par ord när jag byggde om en mening... Det ser mycket riktigt ut att vara ett påstående.
Jag ändrar inte i inlägget utan får stå för den missen.

Här är korrekt text:
Bara för att det är ett bra mycket lättare instrument än en bil eller lastbil och därmed inte kan åsamka samma destruktion så borde det inte vara lagligt.
 
VidarH VidarH skrev:
Jag hittar inte på.
Vad av det jag sagt senast är lagtextrefererande? Förutom det om att cykel är ett fordon. Däremot så är det sant att körkortet kan ryka om man är inblandad i en incident. Är man inte det så händer inget. Eventuellt ett omhändertagande om personen är dyngrak eller beter sig.
Min fråga kvarstår.
Varför skulle det vara okej att cykla när man är berusad? Tonvikt på okej...
Vill man ha en referens till lag så är det väl vårdslöshet/oaktsamhet i trafik som gäller? Jag bryr mig inte då jag inte gillar öl, vin eller sprit generellt.
Det är helt ok att köra berusad på cykel.
Man får göra en egen bedömning.
Men man får ej, som sagts innan, föra ett MOTORDRIVET fordon berusad.
Då kan man bli straffad.

Läs i TBL 4§
https://lagen.nu/1951:649

Skärmdump av lagtext från Transportstyrelsens hemsida som behandlar rattfylleri och alkoholregler för fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på detta rörande elcykel...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk på detta rörande elcykel...
Tänk på det hur?

Trafikpolisen i den länkade artikeln säger att det är ok att cykla elcykel berusad. Lagtexten säger att det är olagligt att framföra motorfordon. Mer otydligt kan det inte bli.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk på detta rörande elcykel...
En "vanlig" elcykel räknas udda nog inte som motordrivet fordon.
 
Om kraften i motorn inte överstiger 250watt räknas det inte som motorfordon, i det här fallet moped. Den får inte heller gå fortare än 20 eller 25km/h för att inte räknas som moped.
Men visst, det är klyddigt med alla nya elfordon.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
VidarH VidarH skrev:
Varför skulle det vara okej att cykla när man är berusad? Tonvikt på okej...
Om det är okej eller inte är en helt annan fråga, men då är vi inne på åsikter och tyckanden och jämförelser med andra saker som trötthet och mediciner osv, så det är nog inget vi ska diskutera i den här tråden.
 
K knipo skrev:
Om kraften i motorn inte överstiger 250watt räknas det inte som motorfordon, i det här fallet moped. Den får inte heller gå fortare än 20 eller 25km/h för att inte räknas som moped.
Men visst, det är klyddigt med alla nya elfordon.
Elcyklar omfattas inte av allemansrätten.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Elcyklar omfattas inte av allemansrätten.
Va?!?!
 
K knipo skrev:
Va?!?!
Det stämmer. Du får inte cykla med dessa utanför vägar!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det stämmer. Du får inte cykla med dessa utanför vägar!
Nähä?
Men det är en helt annan fråga.
Det finns gott om trådar om allemansrätten, men nu diskuterade vi berusning o cykling.
 
K knipo skrev:
Nähä?
Men det är en helt annan fråga.
Det finns gott om trådar om allemansrätten, men nu diskuterade vi berusning o cykling.
K knipo skrev:
Nähä?
Men det är en helt annan fråga.
Det finns gott om trådar om allemansrätten, men nu diskuterade vi berusning o cykling.
Låt säga att du onykter vinglar ut utanför vägen med elcykeln, då begår du ett tillräckligt allvarligt brott för att körkortet skall kunna ryka...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Låt säga att du onykter vinglar ut utanför vägen med elcykeln, då begår du ett tillräckligt allvarligt brott för att körkortet skall kunna ryka...
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Det skall nog inte vara mer där!
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
K knipo skrev:
Om kraften i motorn inte överstiger 250watt räknas det inte som motorfordon, i det här fallet moped.
Gäller det bara elmotorer eller även förbränningsmotorer??
 
K knipo skrev:
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Det skall nog inte vara mer där!
Poängen är att det är upp till polismannen vad de vill rapportera in. Vill de sätta dit en så hittar de stöd i lagen
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Gäller det bara elmotorer eller även förbränningsmotorer??
Alla motorer.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.