Genom att vara berusad när man cyklar så minskar bl.a. ens reaktionsförmåga.
Om cyklisten hade varit nykter så hade cyklisten kanske kunnat förhindra olyckan eller mildrat den.


Är det inte någon/några delstater i USA som har att man får köra alkoholpåverkad upp till en nivå, MEN om man blir inblandad i olycka så åker man dit på onykterhet.
 
hsd hsd skrev:
Lustigt att polisen tagit kortet direkt vid cykelfylla här, inte mitt;), men vad vet jag kanske polisen gör fel:surprised:
Polisen i Kalmar har nog inget bättre att göra, det brukar vara så i mindre orter att polisen är mer notorisk. Likadant med hastighetskontroller, sker mycket oftare i orten än Stockholm
 
hsd hsd skrev:
Lustigt att polisen tagit kortet direkt vid cykelfylla här, inte mitt;), men vad vet jag kanske polisen gör fel:surprised:
Polisen har garanterat inte tagit körkortet enbart för att en cyklist var berusad.
Då har de gjort jättefel.
Osannolikt att de tar körkortet på plats även om det skulle hänt något.
Men absolut inte bara för att någon cyklar berusad.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nu har jag inte följt denna del diskussionen.
Men varför skulle man ”åka dit” om cyklade trots att man druckit men inte på något sätt anses vållande?
Det gör man inte.
Antingen har man gjort fel o då kan man dömas för det, eller har man gjort rätt o då får man stå för det. Det finns inget mitt emellan.

Det har kanske redan skrivits, men det är INTE olagligt att cykla berusad.
Grejen är att du åker dit för att de rutinmässigt kollar fylla vid olyckor, och det är olagligt att cykla full.

Det var ett rätt uppmärksammat fall om detta i media för 5-10 år sedan, där en man "försökt göra rätt" genom att lämna bilen och cykla istället, men ändå blev av med körkortet.

Sedan tycker jag att frågan är onödig. Det är väl en självklarhet för alla att man ska vara nykter i trafiken?
 
Nej, det är inte olagligt att cykla full. Men om du gör dig skyldig till trafikbrott för att du är full så åker du ju dit.
 
T Troberg skrev:
Grejen är att du åker dit för att de rutinmässigt kollar fylla vid olyckor, och det är olagligt att cykla full.

Det var ett rätt uppmärksammat fall om detta i media för 5-10 år sedan, där en man "försökt göra rätt" genom att lämna bilen och cykla istället, men ändå blev av med körkortet.

Sedan tycker jag att frågan är onödig. Det är väl en självklarhet för alla att man ska vara nykter i trafiken?
Man kan bli av med körkotet för att gå full, så jag antar du tycker man inte ska få gå full heller då

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka0XnA/promenerade-full--forlorar-korkortet

Blir svårt att festa till om man inte kan ta sig någonstans efter man börjat dricka
 
Även gående är trafikanter.

Med tanke på hur många olyckor de är inblandade i så borde man nästan kräva gå-kort liknande körkort för dem... :)

Men, skämt åsido, är du så stupfull så att du utgör en trafikfara, ta en taxi.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blir svårt att festa till om man inte kan ta sig någonstans efter man börjat dricka
Taxi, Anders, taxi.
:p

Edit: tvåa.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Grejen är att du åker dit för att de rutinmässigt kollar fylla vid olyckor, och det är olagligt att cykla full.

Det var ett rätt uppmärksammat fall om detta i media för 5-10 år sedan, där en man "försökt göra rätt" genom att lämna bilen och cykla istället, men ändå blev av med körkortet.

Sedan tycker jag att frågan är onödig. Det är väl en självklarhet för alla att man ska vara nykter i trafiken?
Fast i inlägget jag citerade stod det inget om någon trafikolycka eller annat, bara att
”Polisen tog körkortet vid cykelfylla.”

Det du skriver i inlägget jag citerar här nu är något helt annat.
Då är det smitning o det är allvarligt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Taxi, Anders, taxi.
:p

Edit: tvåa.
Svårt ta taxi direkt från baren ;)
Nej jag tycker nog det är helt okej både cykla och gå berusad i trafiken. Jag gör det hela tiden.

En gång var jag med om en incident, jag fastnade vid stillastående i spårvagsspår den där typen som är nedsänkt vid bilväg. Eftersom jag var lite berusad vad inte reaktionen på topp och jag han inte ha emot mig så axeln fick ha smällen. Märkte inget på kvällen men på morgonen gjorde det ont som fan i axeln, läkaren kunde se axeln gått ur led och hoppar tillbaka av sig själv igen :crysmile:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Cykel = Fordon
Cykla när man är berusad = Framförande av fordon under påverkan av alkohol
Så hur kan man få för sig att det är lagligt? Bara för att det är ett bra mycket lättare instrument än en bil eller lastbil och därmed inte kan åsamka samma destruktion så är det inte lagligt.
Det skulle väl vara om det sker på inhägnat område, för då är det lite special...
 
T
VidarH VidarH skrev:
Cykel = Fordon
Cykla när man är berusad = Framförande av fordon under påverkan av alkohol
Så hur kan man få för sig att det är lagligt? Bara för att det är ett bra mycket lättare instrument än en bil eller lastbil och därmed inte kan åsamka samma destruktion så är det inte lagligt.
Det skulle väl vara om det sker på inhägnat område, för då är det lite special...
Varför hittar du på egna teorier när fakta redan länkats i tråden?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag hittar inte på.
Vad av det jag sagt senast är lagtextrefererande? Förutom det om att cykel är ett fordon. Däremot så är det sant att körkortet kan ryka om man är inblandad i en incident. Är man inte det så händer inget. Eventuellt ett omhändertagande om personen är dyngrak eller beter sig.
Min fråga kvarstår.
Varför skulle det vara okej att cykla när man är berusad? Tonvikt på okej...
Vill man ha en referens till lag så är det väl vårdslöshet/oaktsamhet i trafik som gäller? Jag bryr mig inte då jag inte gillar öl, vin eller sprit generellt.
 
Nej, du får inte köra vårdslöst. Men det är en annan sak. Kan du framföra cykeln på ett säkert sätt får du köra oavsett om du är påverkad eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.