Håller på att bila upp betongplattan inför ett badrumsbygge för att kunna få in lite isolering innan golvvärmen.
Badrummet är i ett hörn av huset så det finns en rätt rejäl vot runt om och tyvärr så blir det handfat och dusch mot en av de ytterväggarna. Det kommer även bli en 150mm tjock installationsvägg för att underlätta avlopp+vatten men även en nisch till duschen.

Gammalt golv:
22mm golvspån,
70mm cellplast
100mm betong.

Nytt golv:
100mm betong
300mm cellplast
100mm makadam

Två snitt genom en vägkonstruktion, asfalt, markeringslinje, bärgrundsgrus i tvärsnittsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till mina funderingar.
Hur mycket av voten ska bort/hur nära ytterväggen vill jag bila upp? Jag vill ju isolera så mycket av ytan som möjligt, men längs med ytterväggen (~ca 30-40cm in) är voten tjockare än vad jag kommer gräva undan för att få in makadam. Pga nivåskillnaden i betongen mot gamla golvet så kommer jag ju kunna få in golvvärmeslingorna hur som, dock blir ju de sämre isolerade längst ut mot väggarna.

Bonusfråga: Hur fyller jag upp mellan de raka isoleringskivorna mot den ojämnt bilade husgrunden? Fogskum?

Jag tror att det kan vara vanskligt att bila bort en stor bit av plattan. Kolla med en byggnadsoingenjör.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.