Hej Forumet

Har några frågor innan jag drar igång bilmaskinen så jag inte missar nåt och hoppas på nåt tips :)

Nu när badrummet är färdigrenoverat på övervåningen har jag kommit till toaletten på mellanvåningen.

Ovanifrån kommer ju ny avloppsstam och nya vattenledningar. Tanken är ju att dessa ska fortsätta ner i källaren och därför måste jag ju givetvis bila upp för det. Tanken är också att toalettstolen ska flyttas så att den står 1,5 meter till vänster om vattenledningshärvan istället. Kommer bli synligt avloppsrör som ska kopplas på stammen i källaren för det men det gör inget. Är en grovkällare.
Det gamla röret till toaletten ligger ingjutet i valvet och detta är tanken att jag kapar av och sen låter ligga kvar.

Hur gör jag för att minimera skadorna på klinkergolvet i samband med bilningen?
Det var hyggligt nylagt innan vi flyttade in samt att det är samma golv på hela det våningsplanet. Vill alltså inte byta golv i detta badrum.
Dock ska ju en hel del byggas in med skåp osv där själva avloppstammen går så där är inte lika noga som vid det nya hålet som ska göras för toalettstolen.

Likaså, vad kan jag förvänta mig när jag bilar runt den gamla stammen? Kan jag frilägga den utan att skada den eller måste rörmokaren stå standby att byta så fort jag är färdig. Vill ju inte stå utan dusch och toalett i huset.
Kommer jag klara mig på en lite mindre bilmaskin som jag har i min ägo eller åker jag på att hyra en större?

Hoppas på lite go input :)

Mvh
 
  • Avloppsrör markerat med "Nytt avlopp för toalett" och "Gammalt avlopp för toalett" i en källare med skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med klinkergolv, toalettstol, och markerad ny placering för toalettstolen till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.