Enplansvilla med källare fr 67. Låglutande pulpettak med som mest 1m högt på vinden. Planen är FTX för källare och bottenvåning. Tänkte ha aggregatet i källaren och trummorna via vinden. Skulle behöva göra ett hål mellan källaren och ovanvåningen där det ser ut att vara betong i bjälklaget. Vi planerar att offra en av garderoberna för ändamålet. Fått offert på 30 000 för arbetet. Men hur dumt är det egentligen att bara bila upp själv? Eller finns det stora risker för sättningssprickor eller liknande i samband med ett sådant arbete?
Andra råd eller tips mottages tacksamt!
Andra råd eller tips mottages tacksamt!
6-7500 kr på spirorör, böjar & don, & 22.500-24.000 kr för aggregatet.R Rejäl skrev:
Har man sedan någon med konto hos ex Ahlsell med rabatter, så kan man köpa ett "kralligare" agg & ändå hålla sig runt dom pengarna. Jag fick ca halva priset på största Renovent FTX, när jag köpte via kontakt.
Sedan har man hela Tyska marknaden, med klart bättre priser än Sverige
Ex vis den här 500m3 inkl frakt till Sverige för ca 22 tkr
https://www.luftbude.de/zentrale-lu...etauscher-500-m3-h-vertic-500-2049-lb11255.1/
Det gäller väl dock att köpa något som även funkar bra i Svenska förhållanden? Men det kanske nämnda gör? Minns någon som fick ett Polskt aggregat från en leverantör som var bra i det klimatet, men inte lika bra i Svenskt.J jawen skrev:
Funktionen & hela syftet med ett FTX system, är att ventilera så mycket som man behöver för att människors hälsa ska främjas & samtidigt förlora så lite energi som möjligt.L Lilllen skrev:
Därför är kapaciteten (inkl tryckfall) & verkningsgrad det väsentliga, alltså mängden luft & via återvinning få tillbaka mesta möjliga av värmen i luften före den lämnar huset.
En verkningsgrad under 85% är "dåligt" prestanda idag, & aggregatet jag länkade till hade 94% max.
Vill man maximera hela FTX systemet, så finns det modeller också med EC motorer som drar klart mindre ström.
Klicka här för att svara