Jag funderar på om det är en smart idé att bila bort och sänka golvet i källaren för att på så sätt öka takhöjden. Är det lämpligt eller ligger mycket av husets stabilitet i det golvet?

Källargolvet är betong.

Huset är en villa från 1926 med fyra plan inkl källare och vind.

Kanske omöjligt att svara på utan att besiktiga hus och mark, men svaret kanske ändå är "Det är inga problem, du kan riva ut hela källargolvet och bygga ytterligare en våning om du vill", eller "Nej, absolut aldrig om du inte vill bygga om hela huset!"

Bra att veta vissa saker så man kan släppa den tanken/fortsätta jobba på den tanken. :)
 
Med byggår 1926 så är nog sannolikheten stor att grundmurarna står på sulor på oschaktad mark en bra bit under golvnivån och att golvet bara är en tunn, lös kaka mellan väggarna utan just någon bärande funktion.

Bila ett mindre hål intill en yttervägg och gräv dig ner till väggens underkant. Då får du dels veta hur golvet är konstruerat och dels hur mycket du kan gräva som mest. Du vill inte gräva under sulans nederkant. (OK, det finns ju entusiaster som både gjutit nya källarväggar under en torpargrund och de som spränger en källare under ett radhus, men jag tänkte inom en mer konventionell lösning.)

Även om golvet är tunt och oarmerat så är det dock inte bara att gräva hej vilt. Massorna under golvet stabiliserar också källarväggarna mot jordtrycket på utsidan, så man kan behöva stötta väggarna innåt temporärt.

Många här på forumet, inklusive jag själv, har gjort liknande jobb på äldre hus. Sök en stund så hittar du massor av bra trådar och inlägg.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.