Hejsan

Har haft en besiktingsman ute som kollat på mitt badrum efter renovering.
Han skriver bla.
Rörgenomföringar i golv ser inte bra ut- finns rörmanschetter ? är installationen utförd enligt ”säkert vatten” ??"
Är detta något jag kan kräva skriftligt bevis på? Räcker det med att de säger ja? Känns som det borde vara obligatoriskt att lämna ett sådant bevis?

Det är väl lätt gjort att skicka sådana frågor i ett mail, då får du iaf ett skriftligt svar om det skulle bli problem senare.

Ja det har du rätt i.
Tänkte bara om det var standard att man skulle få ett sådant bevis.

Säker vatten är ju certifiering för vissa företag så om du anlitat dem förutsätter jag att du kollat upp om de är certifierade?

Har du kvitto från en firma som har certifiering så kan man få ut ett bevis. Vi som försäkringsbolag har inte kraven för säker vatten men däremot skall branschregler och monteringsanvisning följas och rörgenomföringar är ett klassiskt problem med just manschetter som saknas eller ännu vanligare är felmonterade.

MVH Lorant

Andra rör än avloppsrör (toa & handfat) får inte gå genom golv om du har klinker.
Om det är plastmatta så tror jag det är okay.

perraw skrev:
Andra rör än avloppsrör (toa & handfat) får inte gå genom golv om du har klinker.
Vid renoveringar då det är orimligt att ändra gamla rör som kommer upp ur golvet så får man göra avsteg från denna regel också...

perraw skrev:
Handfatsavloppet får väl inte gå genom golvet? Bara duschavlopp och toalett.

jeppeknaster skrev:
Handfatsavloppet får väl inte gå genom golvet? Bara duschavlopp och toalett.
Visst får det de...

Så är det, fel av mig :)

kinglolle>Blir inte det detsamma som att säkert vatten ska följas men ni har inget krav på dokumentet, då säkert vatten anses som branschregler? Dokumentet är väl bara ett krav från branschorganisationen gentemot sina medlemmar annars är väl kraven i stort sett lika, att reglerna enligt säkert vatten ska följas?

Ja kraven är i stort lika skillnaden är att skall du följa säkert vatten så skall det utföras av certifierad firma och intyg skall lämnas till kunden. Ställs även krav på produkterna att de skall ingå i säkert vatten. Helt enkelt hela ledet.

Vårat krav är att man följer de regler som finns med CE godkända produkter, fackmannamässigt utförd montering etc så visst kan man väl säga att man på sätt och vis skall följa riktlinjerna

/Lorant

Paul-Staffanstorp skrev:
Vid renoveringar då det är orimligt att ändra gamla rör som kommer upp ur golvet så får man göra avsteg från denna regel också...

Inte om du ska följa BKR, eller hur?
"Både nyproduktion och renovering omfattas av reglerna."

Vad jag ser i BKR står det inget om att man får göra avsteg.

Det är väl som att skarva ett vattenrör i väggen. Går det inte på något annat sätt så får man väl göra så, men försökringen lär ju inte gälla om det blir strul. Hantverkaren som har gjort skarven friskriver sig också.

Eller är jag ute och cyklar?

perraw skrev:
Inte om du ska följa BKR, eller hur?
"Både nyproduktion och renovering omfattas av reglerna."

Vad jag ser i BKR står det inget om att man får göra avsteg.

Det är väl som att skarva ett vattenrör i väggen. Går det inte på något annat sätt så får man väl göra så, men försökringen lär ju inte gälla om det blir strul. Hantverkaren som har gjort skarven friskriver sig också.

Eller är jag ute och cyklar?
Jo det står i BKR att avsteg får göras om renovering ej kan genomföras på annat sätt med rimliga åtgärder. Vi försäkringsbolag följer denna rekommendation så om det enkelt hade kunnat dras på annat sätt nekas skadan då man ej följt BKR om det däremot innebär ett omfattande merjobb så är det OK och fackmannamässigt utfört ändå trots att man gjort avsteg från den generella regeln. Sedan är ju allt en tolkningsfråga tyvärr men inte denna regel jag uppfattar som innebär mest problem utan det brukar vara rätt självklara tolkningar

MVH Lorant

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.