415 läst · 5 svar
415 läst
5 svar
Beviljat bygglov, och nu då?
Hej, behöver tips och hjälp!
Jag har fått bygglov beviljat för en tillbyggnad till vårt hus med ca 15m2. Tillbyggnaden kommer innehålla följande moment:
Kommunen vill ha in:
- Förslag till kontrollplan
- Klimatskärmens U-värden
- Ritningar avseende:
- Konstruktioner
- Ventilation
- Vatten & avlopp
- Värme
Kontrollplanen kommer fixas av KA'n jag har ordnat.
Min fråga är, i vilken ordningsföljd kontaktar jag nu konstruktör, byggare, elektriker, vvsare osv?
Mvh
Jag har fått bygglov beviljat för en tillbyggnad till vårt hus med ca 15m2. Tillbyggnaden kommer innehålla följande moment:
- Flytta fasadelskåp
- Gjuta till platta med elvärmeslingor
- Dra ny el
- Bygga ny toalett med dusch
- Dra nytt vatten och avlopp till badrummet
- Ventilationslösning
- Ny luft/luft pump
- Och så klart själva bygget
Kommunen vill ha in:
- Förslag till kontrollplan
- Klimatskärmens U-värden
- Ritningar avseende:
- Konstruktioner
- Ventilation
- Vatten & avlopp
- Värme
Kontrollplanen kommer fixas av KA'n jag har ordnat.
Min fråga är, i vilken ordningsföljd kontaktar jag nu konstruktör, byggare, elektriker, vvsare osv?
- Ska man hitta de hantverkare man vill ha och sammanföra dem för en diskussion vid huset där de kan komma fram till hur de ska utföra arbetet?
- Eller ska en konstruktör in först själv och göra konstruktionsritningar?
- Kan en byggare/konstruktör avgöra hur nuvarande huset är byggt utan att börja riva väggar för att se hur ytterväggar och takstolar är konstruerade?
- Ska man betala byggaren för att koordinera alla hantverkare?
Mvh
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Du har väl två vägar att gå.
Antingen hittar du en byggfirma som löser det hela åt dig och tar inte de underentreprenörer som behövs. Du har en motpart och ett avtal. Starta en upphandlingsomgång genom att begära in offerter. Ge ett tydligt offertunderlag så att byggfirman förstår vad du har bygglov för, vad du önskar och vilka frihetsgrader de har i utförandet.
Eller så sköter du bygget själv och tar in entreprenörer vartefter. Detta tar längre tid, är mycket svårare och risken för att få konflikter mellan olika entreprenörer är överhängande. I det här fallet måste du organisera byggmöten, alltså möten på plats där byggarna pratar med varandra - det är typ det som får ett bygge att hända. Annars fakturerar de bara timmar i en stor cirkus där den ena sabbar för den andre. Jag har sett det vid badrumsrenoveringar i en BRF, badrumsrenoveringsfirman skyller på föreningens rörmokare som skyller på badrumsrenoveringsfirman. Det är som småpojkarna på dagis.
Ska du gå den andra vägen så är det första du behöver är detaljerade ritningar så att entreprenörerna vet vad de ska bygga. Det som kommunen efterfrågar inför startbeskedet.
Antingen hittar du en byggfirma som löser det hela åt dig och tar inte de underentreprenörer som behövs. Du har en motpart och ett avtal. Starta en upphandlingsomgång genom att begära in offerter. Ge ett tydligt offertunderlag så att byggfirman förstår vad du har bygglov för, vad du önskar och vilka frihetsgrader de har i utförandet.
Eller så sköter du bygget själv och tar in entreprenörer vartefter. Detta tar längre tid, är mycket svårare och risken för att få konflikter mellan olika entreprenörer är överhängande. I det här fallet måste du organisera byggmöten, alltså möten på plats där byggarna pratar med varandra - det är typ det som får ett bygge att hända. Annars fakturerar de bara timmar i en stor cirkus där den ena sabbar för den andre. Jag har sett det vid badrumsrenoveringar i en BRF, badrumsrenoveringsfirman skyller på föreningens rörmokare som skyller på badrumsrenoveringsfirman. Det är som småpojkarna på dagis.
Ska du gå den andra vägen så är det första du behöver är detaljerade ritningar så att entreprenörerna vet vad de ska bygga. Det som kommunen efterfrågar inför startbeskedet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 047 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 047 inlägg
Det beror väl på byggföretaget. Många av dessa företag som jobbar har kontakt med konstruktör och kan ta det hela vägen från ax till limpa. De är vana vid okunniga kunder s a s.F föraren skrev:
Men visst hamnar man i deras våld också. Man kan nog inte räkna med att detta upplägg blir billigt på något sätt och det lär tillkomma kostnader på ett offererat fast pris. Saker som upptäcks under resans gång. Hur genuin denna upptäckt är eller om den nog mer var förväntat varierar nog mellan företagen.
Man skulle ju kunna köpa in en tjänst från en extern projektledare. Men frågan om det lönar sig för en liten utbyggnad, kontorsfolk fakturerar väldigt mycket per timme när de funderar på byggverksamhet.
Redigerat:
Du behöver väl handlingarna för att få startbesked? Så om entreprenören ska fixa dom behöver du ha avtal med den innan.
Och för att kunna göra underlag så E vet vad den ska lämna pris på behövs handlingarna. Då kan du också jämföra offerterna, eftersom alla räknar på samma underlag. Om handlingarna görs innan.
Nu är det ett litet jobb, så båda sätten funkar nog bra. Men jag skulle välja att ordna ritningarna först. Det borde gå att göra ett antagande om konstruktionen som sen revideras om det visar sig att det inte stämmer.
Och ja, vi konstruktörer har en bra timpenning, men licenskostnader, datorer, försäkringar och kontor är inte gratis. Inte fem år på högskola heller.
Och för att kunna göra underlag så E vet vad den ska lämna pris på behövs handlingarna. Då kan du också jämföra offerterna, eftersom alla räknar på samma underlag. Om handlingarna görs innan.
Nu är det ett litet jobb, så båda sätten funkar nog bra. Men jag skulle välja att ordna ritningarna först. Det borde gå att göra ett antagande om konstruktionen som sen revideras om det visar sig att det inte stämmer.
Och ja, vi konstruktörer har en bra timpenning, men licenskostnader, datorer, försäkringar och kontor är inte gratis. Inte fem år på högskola heller.
Tack för svar Struktural. Jag kommer ta in byggaren först, så får han se hur det blir billigast/bäst att bygga, sen får konstruktören rita upp. Om byggaren är osäker på hur det är bäst kan han rådfråga en konstruktör som han onekligen känner. Sen får konstruktören rita upp tänker jag.StrukturalAB skrev:Du behöver väl handlingarna för att få startbesked? Så om entreprenören ska fixa dom behöver du ha avtal med den innan.
Liknande trådar
-
Krav på bygglov i arrende inuti jordbruksfastighet
Bygglov -
Avslag trots beviljat bygglov från -73
Bygglov -
Hur lång tid efter beviljat bygglov kan en kommun begära in handlingar?
Bygglov -
Minska projektet efter bygglov beviljat
Utbyggnad och tillbyggnad -
Fått bygglov på uterum, men nu krävs tekniska kompletteringar. BBR 5:6
Bygglov