B
Ska göra ett nytt område till köksträdgård mesta av bäddarna ska vara upphöjda bäddar med vattenmagasin.
Området ligger långt ifrån dammen som jag brukar vattna ur med vattenkanna.
Vill kunna ta vatten direkt från dammen med slang. Gärna med tryck som om jag tagit från kranen. Samt batteridrivet eller 12 volt.

Höjdskillnaden är på nån/några meter och dammen och lådorna är på var sin sida av trädgården. Klassisk tomt 900kvm.

Har ni något förslag på pump? Går det att använda en vattentunna pump? Kollat och mesta pumpar verkar vara för rent vatten. Bygga filter och sätta till?

Har ni andra förslag på bevattning?
 
B
Funderat lite och har nu ännu mer frågor/funderingar. Lekt lite och ritningen är inte exakt men kanske beskriver hyffsat. Jag brukar vattna inför regn och vill därför återanvända överskottet från bäddarna och på något vis leda ner till nya dammen vid bäddarna, de är ju redan fyllda när de börjar regna. Övriga odlingar som inte är inritade brukar jag vattna från dammen vid garaget, de är inte våtbäddar. Missförstod totalt det där med höjdskillnader innan men efter ha pratat med en mer matte/fysik kunnig kommit fram till att tomten isortsett är plan.

Så frågan nu har ändrat från val av pump till om det går att göra såhär?
Har jag tänkt fel med att koppla ihop dammar stuprör och överflöd från bäddarna? Och vad ska jag använda och hur ska jag gräva för att få det till rätt plats. Vill ju inte att alls svämmar över eller rinner åt fel hål. Är vanlig bevattning slang som går ut från bäddarna.
Kommer vattna med nån batteridriven pump och ev extra filter
 
  • Skiss av trädgård med dammar, bäddar och rör som visar planerad vattenåtervinning och bevattningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.