Hej!
Vi håller på att renovera ett hus från -46. Innerväggarna består av trä varpå det är spikat tretexskivor. Skivorna är i sig inte dåliga på något sätt men har fått råd från vissa att ersätta dem med gipsskivor, andra säger att vi kan lika gärna behålla dem och jämna till skarvar och ev. sätta en väv för att få det slätt.

Känner mig lite villrådig, vad tycker ni som ev. läser detta?

Mvh Henrik
 
Hej hencand,

Vi har precis samma uppbyggnad som ni har på huset. Vi har valt att ta bort treetexen, mest beroende på att vi har fräst in ny el i stora delar av huset. Dels fanns det för få uttag och dels var elen utanpåliggande där den var utbyggd sen tidigare.

Treetexen isolerar ganska bra och av den anledningen kan det vara bra att ha kvar, men själv tycker jag bättre om att jobba med gips som underlag. Ett alternativ kan vara att skruva upp renoveringsgips ovanpå treetexen, då har du kvar isoleringsförmågan hos treetexen, men får gips som ytskickt. Dessutom är det ett himla jobb att ta ner treetex, det dammar mer än önskvärt.

Lycka till!
 
vi har samma uppbyggnad och vi lät tretexen sitta kvar,drog nya rör där det behövdes i spår i tretexen (hittade 12mm slang) .
sen satte jag vanlig 12,5 mm gips billigare och bågnar inte som renoveringsgipsen kan göra när du inte har stumt underlag.
 
Håller precis på att renovera sovrummet, har tretex på väggarna där.
Tog det smidigaste alternativet och satte renoveringsgips på, går snabt och blir bra vad jag kan se hittills.

Nästa rum kommer jag nog riva ner tretexen och göra som Pablo, dra om elen så att man får uttag på rätt ställen, nästa rum är tv-rummet.
 
  • Gilla
JohnBatong och 1 till
  • Laddar…
Låt den sitta, det dammar och är otrevligt att ta bort.
Vi drog också ny el men skar med kniv bort en remsa på ca 30cm, spårade, la slang, och skruvade tillbaka remsan med tretex. Fungerar fint och sparar en del jobb.
 
  • Gilla
Arnejaevel
  • Laddar…
Mycket bra förslag Bumler. Man kan även använda en Japansåg, som ger tunna snitt. Personligen tycker jag det är vansinnigt att ta bort Treetexskivorna för att ersätta med gips.
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
Håller fullständigt med. Kan man leva med ett material som inte är 100% slätt men istället både ljud och värmeisolerar mer än gips så tycker jag man ska behålla sin Tretex. Kan man inte leva med detta så är gips ett bra alternativ. :)

En del hävdar att man bör ta bort Tretx för det är väldigt brandfarligt/lättantändligt, Men är huset förövigt i trä så ser jag inte hur riktigt tanken. Man bör kanske inte ha levande ljus på väggen, men det vet jag inte heller hur känsligt det är.

Trevlig helg!
Per
 
  • Gilla
zucchini
  • Laddar…
Behåll gärna tretexen som ett isolerande lager, men sätt gips eller annat skivmaterial, eller hellre trä utanpå. Tretexen är något av de mest eldfängda byggmaterial jag stött på. Jag har själv fortfarande några rum där trätex finns kvar, men jag slår åtminstone någon beklädnad utanpå.

/Brandingenjören
 
Har tretex kvar på väggarna för bättre väggyta kan jag inte tänka mig. Häng tavlor mm med bara en nål och flytta sedan utan ett märke.TOPPEN minskar eko och ang brand så brinner det inte så bra när det sitter fast mot väggen. har provat en lös bit och då brinner det fort men det gör mina plank i väggen oxå om jag lägger dem luftigt men så ser det inte ut på mina väggar.
 
Jag hade sett till att inte ha tretex ytterst eftersom det är mycket brandfarligt och har en mycket snabb tillväxthastighet. Jag hade bytt ut tretexen tillförmån för gipsskivor, alternativt ha kvar tretexen men gips som ytskikt.
 
Ytterst brandfarligt vet jag inte.
Skulle elda upp lite överblivet efter renoveringen och det brann ju men inte mer än något annat.
 
  • Gilla
Leif andersson-kvist
  • Laddar…
Dränk tretexen i diesel och du har världens bästa braständare ;)

Man ska inte ta bort trätex om man inte har tilläggsisolerat då den som ovan sagt isolerar "ganska" bra. Bättre då att smälla på gips utanpå men helst då inte renoveringsgips utan vanliga 13mm std.gips.

Varför ska man täcka över den egentligen den är ju vackert genomfärgad direkt man köper dem :D
 
  • Gilla
Rosenrobban
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.