Tjena,
Tänkte höra om någon hade något tips på hur man skulle kunna åstadkomma att få till en vägg med betongplattor UTAN den vikt som en vanlig betongplatta skulle ge.

Tanken är alltså att ha en fondvägg, där man sätter upp betongplattor som är ca 80 cm breda och kanske 1,20 höga. Ni har säkerligen sett något liknande då det verkar finnas överallt nu för tiden.

Dock, försökte jag mig på detta med det tunnaste armering jag kunde hitta och fick ändå en tjocklek på ca 4 cm och då vägde skivan nästan 60 kg. Med andra ord är det en riktig soppa att få upp dessa på väggen, dels måste väggen förstärkas, kan finnas problem med golvet med tanke på vikten osv. Hur som helst så kan man nog konstatera att en helt vanlig betongplatta inte fungerar.

MEN FRÅGAN ÄR DÅ OM MAN KAN HITTA PÅ NÅGOT ANNAT SOM SER LIKADANT UT, MEN MED LÄGRE VIKT?

Min tanke var då att man kanske skulle prova fiberbetong. Läste om en teknik där man använder en kärna av frigolit och sedan hönsnät runt och sedan ca 2 cm fiberbetong gjutet utanpå det. Om detta fungerar så får man ner vikten väldigt mycket vilket skulle då kunna fungera att limma upp på en oförstärkt vägg.

Men frågan är då, vad tror ni? Kan detta fungera? OCH FRAMFÖRALLT, om det skulle fungera. Hur kommer det fungera efter man satt upp dem. Dem kommer ju fortfarande utsättas för stora krafter och frågan är om dem spricker bara av att sitta på väggen med lim? Några tankar? Tips? Hade en tanke att man dessutom skulle slänga på ett tunt lager matt epoxy, där det mesta av detta antagligen skulle försvinna in i betongen, och därmed skapa en starkare yta utan att förstöra den där råa ytan man vill att betongen skall ha.

Till sist finns då också frågan om utseende. Jag har själv aldrig använt fiberbetong innan, hur annorlunda ser det ut? Ser det ut som vanlig betong?

Eller någon som har något annat förslag för att få ner vikten?

Problemet är att jag vill ha hålen i varje hörn som sitter på förgjutna betong element, då jag planerar på att sätta stora bultar i dessa för att ytterligare ge intrycket av att dem är äkta och se råa ut.

Blev mycket text, men summan är alltså skapa en betongplatta men med lägre vikt som skall limmas upp på väggen.

Tacksam för alla svar.

Mvh

Okej här kommer lite olika förslag:

1. Gjut plattorna med EPS-betong istället så minskar du vikten:
http://www.epscement.com/

2. Gjut plattor av fiberförstärkt flytspackel och flytspackelarmeringsnät så får du de tunnare

3. Putsa/spackla en cellplastskiva med husfix/lagningsbruk/putsbruk beroende på ytan du vill åt och armera med glasfibernät. Finja Iso-Fin kan du använda som inspiration:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5017-1.pdf

4. Få tag i glasfiberarmerad betong så kan du gjuta ner till centimetertjockt utan armering, sök på GFRC Concrete på Google, det används mycket i USA för just den typen av dekorplatta du söker. Finja har ett glasfiberförstärkt A-bruk till Iso-Fin systemet som kan fungera till detta:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf

5. Gör den sandwich-konstrukionen du funderade på fast med cellplast/putsnät/reparationsbetong med fiber:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5511405-1.pdf

Redigerat:
Många bra förslag!

Rent spontant så låter ju det enklast att använda den glasfiberarmerade betongen och då bara gjuta 1 cm tjockt, och då slippa armering.

Men två frågor som uppstår är,

1.) Hur kommer ytan se ut? Syns glasfibrerna på ytan? Eller ser det ut som vanlig betong efter gjutning?

2.) Hur starkt är glasfiberarmerad betong? Dvs, om man nu inte använder någon armering, kan man då fortfarande garantera att dem inte spricker när man sätter upp dem på väggen?

Vad tror ni?

Helioz: Utifrån vikt, utseende och att slipa sprickor. Vilken skulle du rekommendera?

1. Nej på det jag har gjutit med reparationsbetong med fiber så har de inte varit synliga, kanske om man diamantslipar dem. Ytan ser ut som vanlig betong. Glasfiberbruket har jag inte gjutit med.

2. Jag hade ändå armerat när gjutningen är så tunn, hade använt flytspackelarmeringsnät, typ dessa:
http://www.bygghemma.se/inomhus/golv-och-kakel/fast-och-fog/tillbehor/armeringsnat-for-golvvarme-%C3%B8-5-70-mm/p-176186-176186

Reparationsbetong med fiber har högre hållfasthet (50 MPa) än både vanlig fin- och grovbetong (40 MPa) så ur den faktorn är den bättre. Se produktbladet jag länkade ovan. Glasfiberbruket är ett A-bruk med 6 MPa.

Eftersom reparationsbetongen inte är speciellt dyr (runt 100 för 25 kg) så tycker jag att du skall köpa en säck och göra ett test, både med och utan armering för att se vad som är acceptabelt för dig. Om du hittar den så köp även en säck med Glasfiberbruket och testa, du kanske inte behöver mer hållfasthet än så och då kan du köra ännu tunnare.

Eftersom du gjuter så tunt som du gör och kanske inte armerar så är mitt förslag att bygga gjutformarna i formplywood som du oljar in med matolja eller riktig formolja så blir det mindre sprickrisk när du formriver. Oljan kommer inte påverka betongens yta.

Skall plattorna förresten sitta inomhus eller utomhus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.