2 796 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Betongpanna eller tegelpanna?
Hej!
Funderar på att byta tak. Huset är från 1955 och har tegelpannor. Vad är fördelar och nackdelar med tegelpannor och betongpannor? Jag vet att det blir billigare med betongpannor. Jag vill ha ett tegelfärgat tak. Hur är det med färg på betongpannor? Vad har du valt till ditt tak och varför?
Funderar på att byta tak. Huset är från 1955 och har tegelpannor. Vad är fördelar och nackdelar med tegelpannor och betongpannor? Jag vet att det blir billigare med betongpannor. Jag vill ha ett tegelfärgat tak. Hur är det med färg på betongpannor? Vad har du valt till ditt tak och varför?
Vill du ha ett tegeltak så tycker jag att du bör lägga ett tegeltak och inte ett tak som liknar ett tegeltak.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skillnaden i livslängd är mycket stor. Betongpannor håller ca 40 år (taklutning och närhet till vegetation påverkar), det finns lertegel sedaan 1500-talet som fortfarande fungerar. Den släta ytan på betongpannor eroderas långsamt och ger fäste för mossa och annat. Väljer man falsat lertegel är det lika tätt som betongpannor (som alltid är falsade). För att dra nytta av lerteglets långa livslängd krävs att underlaget också håller. Rätt pappkvalitet, rätt dimensioner på läkten. Använd rostfri spik till läkten. Kramla pannorna enligt instruktion.
Vad är det för fel på pannorna idag?
Är det verkligen redan dags att byta ut tegelpannor?
Är det verkligen redan dags att byta ut tegelpannor?
Var dumsnål och la betongpannor. Skulle jag gjort om det idag hade det blivit tegel. Tegel är snyggare.
Om nockpannorna lyfter vid storm kanske det är läge att se över infästningen för dessa? Eller ligger de löst? Mina nockpannor är spikade (eller skruvade, minns inte)
Om nockpannorna lyfter vid storm kanske det är läge att se över infästningen för dessa? Eller ligger de löst? Mina nockpannor är spikade (eller skruvade, minns inte)
Jag vet att betongpannor är billigare i inköp, men är inte alls säker på att de är billigast på sikt då dina befintliga tegelpannor verkar ha haft en skaplig livslängd.G gblc skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror lite på var man bor och hur gammal man är. I havsnära lägen håller inte ens galvad spik tillräckligt länge. Börjar den rosta blir det ett hål rakt genom pappen. Jag tycker det är dumsnålt att inte använda rostfri spik när man planerar för en livslängd på t.ex. 70 år.
Man ska inte bara jämföra pannornas pris och livslängd, man bör ta hänsyn till kostnaden för underlaget också. Du byter knappast betongpannor efter 40 år utan att byta papp och läkt. Högsta kvalitet (= högt innehåll av asfalt etc) på pappen är väldigt viktigt samt en noggrann läggning.
Man ska inte bara jämföra pannornas pris och livslängd, man bör ta hänsyn till kostnaden för underlaget också. Du byter knappast betongpannor efter 40 år utan att byta papp och läkt. Högsta kvalitet (= högt innehåll av asfalt etc) på pappen är väldigt viktigt samt en noggrann läggning.
Jag tycker det är slöseri att välja rostfri spik till läkten om den befintliga spiken inte har allvarliga rostproblem efter så många år, inte mycket tyder på att nästa tak kommer få en längre livslängd.J justusandersson skrev:
Jag har själv valt återvunnet tegel, utseendet, kvalitén och mängden spenderade kronor har varit avgörande.G gblc skrev:
Tror att du bör kolla om dina pannor inte kan ha ett fortsatt liv, papp och läkt byte innan taket fyller 70 och taket får kanske dubblerad livslängd.
Hedenstedt i Trosa sägs ha kompletterande tegel om man inte hittar det lokalt.
Det gröna kan du ta bort med "fulstopp" eller motsvarande av annat fabrikat.