Hej!
Funderar på att byta tak. Huset är från 1955 och har tegelpannor. Vad är fördelar och nackdelar med tegelpannor och betongpannor? Jag vet att det blir billigare med betongpannor. Jag vill ha ett tegelfärgat tak. Hur är det med färg på betongpannor? Vad har du valt till ditt tak och varför?
 
Vill du ha ett tegeltak så tycker jag att du bör lägga ett tegeltak och inte ett tak som liknar ett tegeltak.
 
  • Gilla
Chubba och 5 till
  • Laddar…
surris
Tgelpannor har längre livslängd och är snyggare (enligt mig), blir även snyggare med åldern (enligt mig). Ett tak med betongpannor blir tätare än med tegelpannor.
 
  • Gilla
leby och 3 till
  • Laddar…
Skillnaden i livslängd är mycket stor. Betongpannor håller ca 40 år (taklutning och närhet till vegetation påverkar), det finns lertegel sedaan 1500-talet som fortfarande fungerar. Den släta ytan på betongpannor eroderas långsamt och ger fäste för mossa och annat. Väljer man falsat lertegel är det lika tätt som betongpannor (som alltid är falsade). För att dra nytta av lerteglets långa livslängd krävs att underlaget också håller. Rätt pappkvalitet, rätt dimensioner på läkten. Använd rostfri spik till läkten. Kramla pannorna enligt instruktion.
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Vi valde lertegel när vi la om taket för ett par år sedan. Varför? För att det är klart snyggast. Betongtegel som försöker efterlikna lertegel är nog bland det fulaste jag vet.
 
  • Gilla
gblc och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för fel på pannorna idag?
Är det verkligen redan dags att byta ut tegelpannor?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det för fel på pannorna idag?
Det är det vi klurar på...byta eller inte byta det är frågan. Vi ska undersöka taket noga. Nockpannor har en tendens att "lyfta" i storm.
 
B
Var dumsnål och la betongpannor. Skulle jag gjort om det idag hade det blivit tegel. Tegel är snyggare.

Om nockpannorna lyfter vid storm kanske det är läge att se över infästningen för dessa? Eller ligger de löst? Mina nockpannor är spikade (eller skruvade, minns inte)
 
J justusandersson skrev:
Använd rostfri spik till läkten.
Klippspik, blanktrådspik eller den senaste mansåldern galvadtrådspik har visat sej fungera tillräckligt väl, att använda bättre grejor än så när underlagspappen är den begränsande faktorn är överdrivet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
G gblc skrev:
Hej!
Funderar på att byta tak. Huset är från 1955 och har tegelpannor. Vad är fördelar och nackdelar med tegelpannor och betongpannor? Jag vet att det blir billigare med betongpannor. Jag vill ha ett tegelfärgat tak. Hur är det med färg på betongpannor? Vad har du valt till ditt tak och varför?
Jag vet att betongpannor är billigare i inköp, men är inte alls säker på att de är billigast på sikt då dina befintliga tegelpannor verkar ha haft en skaplig livslängd.
 
  • Gilla
gblc
  • Laddar…
Det beror lite på var man bor och hur gammal man är. I havsnära lägen håller inte ens galvad spik tillräckligt länge. Börjar den rosta blir det ett hål rakt genom pappen. Jag tycker det är dumsnålt att inte använda rostfri spik när man planerar för en livslängd på t.ex. 70 år.

Man ska inte bara jämföra pannornas pris och livslängd, man bör ta hänsyn till kostnaden för underlaget också. Du byter knappast betongpannor efter 40 år utan att byta papp och läkt. Högsta kvalitet (= högt innehåll av asfalt etc) på pappen är väldigt viktigt samt en noggrann läggning.
 
  • Gilla
gblc och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror lite på var man bor och hur gammal man är. I havsnära lägen håller inte ens galvad spik tillräckligt länge. Börjar den rosta blir det ett hål rakt genom pappen. Jag tycker det är dumsnålt att inte använda rostfri spik när man planerar för en livslängd på t.ex. 70 år.
Jag tycker det är slöseri att välja rostfri spik till läkten om den befintliga spiken inte har allvarliga rostproblem efter så många år, inte mycket tyder på att nästa tak kommer få en längre livslängd.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tre av 4 takfönster är kassa. Skorstenen behöver åtgärdas också. 66 år gammalt tak i Småland. Vi är pensionärer men i god form, men man vet ju aldrig hur framtiden ser ut. Taket är grönt (mossa) och hängrännor mm behöver åtgärdas också.
 
G gblc skrev:
Vad har du valt till ditt tak och varför?
Jag har själv valt återvunnet tegel, utseendet, kvalitén och mängden spenderade kronor har varit avgörande.

Tror att du bör kolla om dina pannor inte kan ha ett fortsatt liv, papp och läkt byte innan taket fyller 70 och taket får kanske dubblerad livslängd.
Hedenstedt i Trosa sägs ha kompletterande tegel om man inte hittar det lokalt.

Det gröna kan du ta bort med "fulstopp" eller motsvarande av annat fabrikat.
 
  • Gilla
gblc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.