Hej,

Jag har sett att det finns en del betongborr som klarar av att borra igenom armeringsjärn, se tex:

http://www.bosch-pt.se/accboptocs2-se/Category.jsp;jsessionid=DEBA75C0AE5AE1ACAA6B8B72669B7B3F.s038?ccat_id=134910&lang=sv

Nu undrar jag om alla betongborr klarar detta, bara det att de gör det mer eller mindre bra? Eller krävs det betongborr med någon speciell egenskap för att de ska klara av att borra igenom armeringsjärn överhuvudtaget? Och i så fall vad är det som avgör om borren klarar detta eller ej (måste borret tex vara härdat på något speciellt sätt, eller ha något speciellt borrhuvud)?

Tack!

Redigerat:
Väldigt få betongborr som går igenom armering.

Har vi armerad betong så kör vi bara hålsågsborr.

Ska jag tolka det som att det finns två tydliga kategorier betongborr, de som går igenom armeringsjärn och de som inte gör det (dvs det finns inget mellanting)? I så fall, vad är det som gör att vissa betongborr kan gå igenom armeringsjärn och andra klarar av det?

I din länk stär det väl inte att den tuggar sig igenom armering bara att den inte fastnar om du råkar stöta på den...

/ATW

Mikael_L
Redigerat:
Skillnaden är kronan på borren. Om jag skulle välja nån av dom skulle jag ta bosch's. Funkar perfekt för mig. Multimaterialborren skulle jag inte sätta i betong, men den har sina användningsområden.

Man kan ju byta till ett vanligt metallborr om man skulle råka stöta på ett armeringsjärn. Sen kan man nästan mäta och räkna ut vart resten av armeringsjärnen tar vägen. Sen vet man ju inte om man träffar rätt på eller inte, förmodligen kommer man nog oftast hamna lite snett och det kommer bli problem. Själv är jag en sådan som nästan alltid verkar finna järn i mina borrhål. dvs. bara flytta en bit och borra nytt

Redigerat:
Hittar du på ett armeringsjärn har du två alternativ förutsatt att du har en "riktig" betongborrmaskin med sds-fäste och en kvalitetsborr, endera provar du ett nytt hål eller så är det bara att gnaga på tills du är igenom.

Det finns ett alternativ till som jag har provat när jag skulle igenom en ingjuten balk. Man tar en vanlig borrmaskin och en metallborr för att ta sig igenom järnet. Det fungerar men borren kan man kasta efteråt. Det går eventuellt att slipa upp borren igen men man får slipa bort mycket.

Jag antar att det är svårt att göra borr som är bäst på både att borra i betong och metall... ;)

Baserat på vad ni har skrivit så är den bästa lösningen antagligen att börja med att borra med ett borr som är optimerat för att borra i betong, och om man stöter på ett armeringsjärn så byter man till ett "allround-borr" (alternativt ett metallborr som man får kasta sen), tar sig igenom armeringsjärnet, och sedan byter man tillbaka till betongborret.

Förstår inte varför tråden rullar vidare... svaret med att det behövs en borrkrona med 4 skär gavs ju där.
Tror även GDS hade en artikel nyligen om detta.

Nimajneb skrev:
svaret med att det behövs en borrkrona med 4 skär gavs ju där.
Hmmm.... var menar du att svaret gavs?

Nimajneb skrev:
Tror även GDS hade en artikel nyligen om detta.
Har du någon länk till artikeln så skulle det vara toppen?

NyfikenVit: Du behöver ett borr med 4skärig krona som du länkade till, mao hade du svaret där.
Ingen länk men tror det var i nummer 4 eller 5/09.
Vad jag kommer ihåg var att den 4-skäriga gick långsammare genom ren betong men gnagde sig säkert genom armeringen, vanlig 2-skärig krona högg fast alt stannar när den träffar på armering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.