2 346 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Betong eller flytspackel
Hej, jag funderar på vilket som blir bäst. Har lagt in vattenburen golvvärme på undervåningen. Står inför att gjuta in slingorna och funderar på om jag ska flyta eller gjuta med betong.
Förutsättningarna är följande, ytan är ca 30 kvm Och går att dela upp på 2 gjutningar där en blir 10 och en 20 kvm. Behöver komma upp 4 cm för att få bra täckning på rören. Den mindre ytan är en hall där den enda entrén Till huset finns vilket gör att vi har begränsade möjligheter att stänga av denna passage. 24-48 h är givetvis ok.
oavsett vilket som väljs kommer de sista ojämnheterna flytas av proffs för maximal planhet.
Är det värt att satsa på betong trots längre torktid? Hallen ska ha klinkers så behöver beakta att man måste vänta tills betongen är helt torr innan detta kan göras(3 månader?) Behövs det dragbanor eller löser man relativ planhet på annat sätt?
Har tillgång till cementblandare för betongen men inte spackelpump, löser man att flyta 30 kvm eller 20/10 med hink och visp?
Betongen kostar i princip hälften av flytspacklet, men pengarna är inte enbart avgörande utan slutresultat och smidighet är prioriterat.
Vad säger expertisen på Byggahus ?
Förutsättningarna är följande, ytan är ca 30 kvm Och går att dela upp på 2 gjutningar där en blir 10 och en 20 kvm. Behöver komma upp 4 cm för att få bra täckning på rören. Den mindre ytan är en hall där den enda entrén Till huset finns vilket gör att vi har begränsade möjligheter att stänga av denna passage. 24-48 h är givetvis ok.
oavsett vilket som väljs kommer de sista ojämnheterna flytas av proffs för maximal planhet.
Är det värt att satsa på betong trots längre torktid? Hallen ska ha klinkers så behöver beakta att man måste vänta tills betongen är helt torr innan detta kan göras(3 månader?) Behövs det dragbanor eller löser man relativ planhet på annat sätt?
Har tillgång till cementblandare för betongen men inte spackelpump, löser man att flyta 30 kvm eller 20/10 med hink och visp?
Betongen kostar i princip hälften av flytspacklet, men pengarna är inte enbart avgörande utan slutresultat och smidighet är prioriterat.
Vad säger expertisen på Byggahus ?
Det var ursprungsplanen men semestertider och corona gör att det är sjukt svårt att få tag i nån som kan göra detta med relativt kort varsel. Funderar på om betongbil är lösningenF falkn skrev:
Du säger att "ett proffs" ska göra om det som blir dåligt. Låt då någon som kan utföra det direkt så samma jobb slipper göras två gånger.
Men blir nog svårt att hitta någon som går med på att gjuta 40 mm betong, även om det varit utan slingor... Det är spackel som gäller.
Men blir nog svårt att hitta någon som går med på att gjuta 40 mm betong, även om det varit utan slingor... Det är spackel som gäller.
Hade hoppats på att den som ska ”toppa” med flyt ville göra hela gjutningen, men det var tyvärr inte möjligt, fick därför tips om att flyta merparten själv med hjälp 200 liters tunna. Känner mig dock osäker på om jag löser att flyta detta själv. Därav frågan om det är enklare med betong.C C.Lundin skrev:
Följdfråga varför spackel och inte betong?
Om du tvunget skall göra arbetet själv så hade jag.
1. Primat och dubbat för pågjutningen. Lätt att det släpper från underlaget annars.
2. Sett till att golvvärmen är förankrad, fylld och att det ligger armering över den.
3. Gjutit med självkompakterande betong och en stenskotten av max 8mm.
Vad skall du ha för beläggning? Är det parkett eller klinker räcker det att slipa av topparna dagen efter.
1. Primat och dubbat för pågjutningen. Lätt att det släpper från underlaget annars.
2. Sett till att golvvärmen är förankrad, fylld och att det ligger armering över den.
Vad skall du ha för beläggning? Är det parkett eller klinker räcker det att slipa av topparna dagen efter.
S sixten88 skrev:Om du tvunget skall göra arbetet själv så hade jag.
Golvvärmen ligger på cellplast och förankrad med Lks system för detta. Gissar att men endast dubbar när det är betong mot betong? ligger armering uppepå rören. Ska ha klinkers i hallen, i vardagsrummet är golvbeläggningen inte bestämd ännu.
Det är för tunt för att gjuta med betong enligt mig. I så fall SKB med 4 mm ballast som största korn dvs inget du blandar själv. Detta bör flytas med pump annars kommer det inte bli bra.S Snabelhund skrev:
Visst kan du stå en hel dag och vispa spackel, men det kommer stelna för fort och lär inte bli plant.
Ponera att jag delar av ytan och flyter, är det mer görligt? Tex att jag splittar ytan på 10/1010 eller 10/20 kvm?
Håller på och jagar en spackelpump i sthlms området, men det verkar vara knepigt att få tag i..
Håller på och jagar en spackelpump i sthlms området, men det verkar vara knepigt att få tag i..