S
Fick en offert idag på att gjuta en betongplatta. Den var specad på material och arbetskostnad.

För betongen inkl transport vill de ha 3100:- ink moms per kbm.

När jag själv tidigare kollat med flera av betongleverantörerna runt i kring ligger kostnaden på ca 12-1300:- + moms inkl transporten.

Hur kommer det sig att det är så väldigt mycket billigare när en privatperson köper betong själv jämfört med när det går via en entreprenör?

Totalt ville de ha 70000:- för att gjuta en platta på dryga 100m2, då är formen satt och klar för gjutning.

Redigerat:
Antagligen har inte entreprenören som har lämnat offerten inte någon större handelsvolym med betongleverantören så det blir med andra ord inga bättre priser för honom än för dig. Sen kan man tänka sig att entreprenören lägger på minst 10% bara för att han vill ha lite förtjänst.

Edit: För övrigt tycker jag att det är väldigt dyrt pris. Nu vet jag inte hur plattan ser ut och hur stora och hur många voter du har i konstruktionen. Priset borde snarare ligga på runt 40 000 - 45 000 ink. moms om det bara är att gjutning av platta och en avdragning med slodan.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.