En arkitekt vi varit i kontakt med, har ett upplägg där en första skiss kostar 10 000 kr.

Om man inte vill fortsätta kostar det inget mer, men arkitekten behåller rätten till utkastet.

Om man går vidare och skriver kontrakt blir man fakturerad fulla kostnaden för skissen (kanske 2-3 ggr så mycket) innan arkitekten gör något "nytt". Dvs arkitekten drar i efterhand in fullt arbode för skissen. Därefter sker normal betalning per timme.

Jag tycker det är konstigt att man ska "bestraffas" för att skriva fortsatt kontrakt. Arkitekten tjänar ju ändå en hel del på fortsatta skisser och bygglovsunderlag.

Har någon annan hört talas om denna betalningsform? Är detta vanligt?
 
MEX skrev:
Jag tycker det är konstigt att man ska "bestraffas" för att skriva fortsatt kontrakt. Arkitekten tjänar ju ändå en hel del på fortsatta skisser och bygglovsunderlag.
Tja, det beror ju på hur man ser det.
Arkiekten riskerar att ni hoppar av och då får de inte fullt betalt.
Vad ni däremot får är ett ordentligt smakprov på vad arkitekten kan åstadkomma för er.

Hade ni varit lika villiga att betala fullpris för en skiss bara för att konstatera att personkemi eller smak inte stämmer med just den arkitekten?
Jag tycker denna överenskommelse verkar rimlig i mina ögon.
 
Min fråga gällde i första hand om detta är vanligt och om någon annan arbetat med en arkitekt på detta sätt. Vill ha argument för diskussionen och veta om detta kan anses som vanligt.

En jurist har ju ofta en första gratis konsultation för att man ska bestämma om/hur man går vidare, en optiker gör öftast en gratis synundersökning om man köper glasögonen hos honom. Andra har ofta introduktionserbjudanden typ halva priset för att locka kunder att prova på. Det känns konstigt att man ska betala för arkitektens marknadsföring om man nappar och vill gå vidare.
 
Den första skissen kan inte liknas med en jurists "första gratistimme" - den innebär ett antal timmars jobb och check på byggplatsen.

Jag är inte säker på att det finns så många yrkeskategorier som kan jobba kanske tio timmar utan täckning för sina utlägg/sin tid. Gör du det?
 
Arkitekten får 10 000 kr betalt för skissen. Om den tar 20 timmar att ta fram innebär det ett timpris på 500 kr. Plus moms. Det är ju ganska skapligt för de flesta.

Om man gör ett gott jobb och behåller kunden så väntar troligen 50-100 000 kr till i fortsatta uppdrag.

Det är inte ovanligt att man lägger ner stora pengar i offerter, förundersökningar, resor, mm i de flesta yrkeskategorier. T ex byggföretag, industriföretag, datakonsulter,... Listan kan göras lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.