H hul skrev:
ja precis, bara generellt vad som var fel inget specifikt att de frusit under huset.
Hur skulle rörläggaren då veta detta?
Att han sade att det var fruset.....?
 
H
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Att han sade att det var fruset.....?
vad förstår du inte?

rörläggaren visste att de var frusit men inte anledningen, inte att de var frusit under huset.
 
Claes Sörmland
Förutom ens privatmoral så kan man ju ta ett juridiskt förhållningssätt här också:

Köpeavtalet upprättades över telefon vid första kontakten. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler:

"2 § Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om
[...]
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som är lämplig med hänsyn till varan eller tjänsten och till hur informationen ges,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter, eller, om priset inte kan anges i förväg, hur priset beräknas; om avtalet löper på obegränsad tid eller avser en prenumeration, ska även kostnaderna per faktureringsperiod och per månad anges,"

Det skulle alltså vara klart vad TS köpte och hur priset beräknas redan efter första telefonsamtalet. Om det inte var det så undrar jag om det verkligen finns ett avtal. Inget avtal ingen tjänst att fakturera.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Men, han visste att det var fruset, det verkar vi ju vara överens om iallafall. Men. Varför har man då inte med sig utrustning för att tina frusna rör?
 
H
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men, han visste att det var fruset, det verkar vi ju vara överens om iallafall. Men. Varför har man då inte med sig utrustning för att tina frusna rör?
rören behövde isoleras, hur skulle han veta de?

ska han ha med sig all möjliga värma, isolering, tjocklekar, dimensioner, värmekablar etc.
vad begär du?
 
Nej, men kanske utrustning för att tina röret?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
H
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nej, men kanske utrustning för att tina röret?
men de behövde ju isoleras?
 
Om timtaxan är 800kr/h (och man debiterar framkörning) har man uppenbarligen satt timtaxan utan att förvänta sig 40h debiterad tid per vecka (eller vill att kunden skall sponsra en organisation som ej tillför kunden värde). Därför är det orimligt att debitera 1h för 10 minuters arbete.

Om man sedan planerar sina arbetsveckor med bara denna typ av uppdrag är konkurs förmodligen det bästa alternativet ;)

En bra första kontakt kan inte underskattas och har ett värde för företaget! Den här kunden kommer aldrig anlita firman och berätta för sina vänner.
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
martin43 martin43 skrev:
Om man sedan planerar sina arbetsveckor med bara denna typ av uppdrag är konkurs förmodligen det bästa alternativet ;)
Nu var ju hantverkaren bevisligen i krokarna på ett annat jobb, således kan man ju faktiskt skapa en god kundkontakt och vara rimlig i prissättningen därefter.

Men alla är vi ju självklart olika.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
H
martin43 martin43 skrev:
Om timtaxan är 800kr/h (och man debiterar framkörning) har man uppenbarligen satt timtaxan utan att förvänta sig 40h debiterad tid per vecka (eller vill att kunden skall sponsra en organisation som ej tillför kunden värde). Därför är det orimligt att debitera 1h för 10 minuters arbete.

Om man sedan planerar sina arbetsveckor med bara denna typ av uppdrag är konkurs förmodligen det bästa alternativet ;)

En bra första kontakt kan inte underskattas och har ett värde för företaget! Den här kunden kommer aldrig anlita firman och berätta för sina vänner.
varför är de oroligt att debitera 1 timme,de måste du förklara?
 
Såg att det stod 10-20min, så
H hul skrev:
varför är de oroligt att debitera 1 timme,de måste du förklara?
En röris kostar inte 135000kr/mån så när man väljer att ha motsvarande timdebitering betyder det att man inte heller räknat med att debitera kunder 40h/v just eftersom man behöver kunna ta sig lite tid då och då för sånt man inte kan/bör debitera fullt ut (tex för just det tråden handlar om, eller för att man gärna vill kunna ta en längre morgonfika då o då).

Men detta är ju bara hur man skapar sig ett långsiktigt välmående företag där kunderna står i kö, man kan ju ha som strategi att bara suga ut så mycket som möjligt också, och tex strunta i alla som inte bara betalar o ser glada ut. Det funkar bra om man hittar några bra företagskunder med skaplig ekonomi.

Sen läste jag igen o såg att det stod 10-20min så visst, man kan ju inte kräva (efteråt) att besöket ska vara gratis! Men inget tyder på att hantverkaren har någon annan anledning att debitera 1020kr för detta jobb när han ändå var i närheten än att det är ett "kategori-2" företag. 500 kr hade räckt. Eller 0 om det verkligen bara var "svängde in när han ändå hade vägarna förbi".

Ring inte det största företaget som till 95% lever på företagskunder är mitt tips.
 
En röris som inte kan tina rör är ingen riktigt röris så det är uppenbarligen något annat som fick röris att backa ur väl på plats och som föranledde denna faktura. Vi skulle behöva höra den andra sidan här.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
H
Sen vet man inte om han tog den summan för en timme.
Är det en stor firma så är det oftast en stor kostnad med att skicka en faktura.

Där jag jobbar så har de tatt fram en kostnad vad en faktura kostar att skicka det är ca 500 kr.
Så jobb på en timme är oftast minus jobb.

Ska en faktura godkännas som kommer in till oss är det en kostnad på ca 450 kr.

Vi försörker köpa mycket på samma ställe med faktura en gång i månaden för att spara in pengar.

Detta är vårat fina ekonomi system som skapat (SAP).
 
Vissa i den här tråden verkar ju tro att jag tycker att han inte skulle haft betalt alls men som folk säger tog han sig ändå tid för mig. Men 1000kr.. Jag hade inte höjt på ögonbrynen alls om det hade handlat om 300-400kr.
Självklart hade röris säkert kunnat åkt iväg igen och hämtat utrustninga osv, men det gjorde han ju inte och det kom inte ens på tal. Sen att jag lyckades lösa det själv har säkert med de att göra eftersom jag inte hörde av mig på nytt, då kanske han hade kommit med grejer, vad vet jag?
Jag kommer höra från dem efter påsk och förhoppningsvis få svar på mina frågetecken, fram tills dess tackar jag för svar! Det här var definitivt en lärorik upplevelse tills nästa gång hentverkare behöver kontaktas :)
 
H Hallerudsbo skrev:
Detta är vårat fina ekonomi system som skapat (SAP).
Grattis, ni har oxå det fina, logiska, användarvänliga systemet.

Som tur är så behöver jag knappt vara inne i det programmet, det är nästan bara den delen som heter ”CAT2” (tidsregistrering) som jag använder, någon gång ibland händer det att jag måste godkänna någon faktura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.