B
N NomisN skrev:
Tyvärr kunde han inte hjälpa mig att fixa problemet eftersom isproppen satt under huset (visade sig att vattenledningen in i huset låg oisolerad ovan mark under badrummet, inte konstigt att det frös...). ... Jag förstår om han ville ha framkörningsavgiften på 220kr betald, men ska jag verkligen behöva betala ytterligare 800kr för att få bekräftat vad jag redan visste?
N NomisN skrev:
1. Min avsikt med den här tråden var endast att få svar på om kostnaderna känns rimliga och hur ni hade gått tillväga i liknade situation.
...
Å andra sidan har jag fått bra svar här nu som förklarar för mig att jag på ett sätt visst fick hjälp och att det antagligen hade blivit ännu dyrare om han hade krypit in under huset och löst allt åt mig.
/22-åring med uppenbar dålig koll på hantverkaryrket.
Som du precis märkt kostar det alltid pengar när du ringer ut en hantverkare. Det spelar ingen roll om hantverkaren löser ditt problem. Det kostar ändå. För dig var läropengen 1020kr. För mig kostade det 2300kr. För många blir det mycket dyrare :) Att "någon är i närheten" genererar inte en lägre kostnad utan ska tolkas som att "vi har inte tid egentligen, just nu, men kan titta förbi ändå".

Du kan se dessa 1020kr som priset för att få reda på att rören under badrummet var oisolerade. Det visste du inte redan, och då du inte kravlat under(?) för att kolla så är det ju mycket bra information. 1020kr (inkl allt) för 20 minuters konsultation på plats är högt, men inte oacceptabelt högt. Firman har offrat/bränt alla möjliga framtida arbeten åt dig för att dra in dessa 1020kr, då du troligtvis aldrig kommer anlita dom igen. Detta + reaktionen när du ifrågasatte fakturan på telefon tyder på att firman inte vill ha med dig som kund att göra, iallafall inte när det gäller den här typen av jobb.

Jag hade klagat (som du gjort) och om ingen eftergift getts, betalat fakturan och gått vidare.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
B Bergsmongo skrev:
Som du precis märkt kostar det alltid pengar när du ringer ut en hantverkare. Det spelar ingen roll om hantverkaren löser ditt problem. Det kostar ändå. För dig var läropengen 1020kr. För mig kostade det 2300kr. För många blir det mycket dyrare :) Att "någon är i närheten" genererar inte en lägre kostnad utan ska tolkas som att "vi har inte tid egentligen, just nu, men kan titta förbi ändå".

Du kan se dessa 1020kr som priset för att få reda på att rören under badrummet var oisolerade. Det visste du inte redan, och då du inte kravlat under(?) för att kolla så är det ju mycket bra information. 1020kr (inkl allt) för 20 minuters konsultation på plats är högt, men inte oacceptabelt högt. Firman har offrat/bränt alla möjliga framtida arbeten åt dig för att dra in dessa 1020kr, då du troligtvis aldrig kommer anlita dom igen. Detta + reaktionen när du ifrågasatte fakturan på telefon tyder på att firman inte vill ha med dig som kund att göra, iallafall inte när det gäller den här typen av jobb.

Jag hade klagat (som du gjort) och om ingen eftergift getts, betalat fakturan och gått vidare.
Precis så jag tänker också efter all input jag fått, tack för svar ☺
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad det gäller kostnad för fakturering så kan man göra ungefär som vi.

Jag hämtar ut material på projektnumret, då ramlar det in direkt i redovisningssystemet.
Jag tidrapporterar och justerar material, lite in eller ut från bilen när jag är klar. På ett litet jobb hos en privatperson på en dag eller mindre tar det typ max 5 minuter, sen klarmarkerar jag.
Detta blir timtid, så det ingår inte i overhead, utan overhead betalas t.o.m ut av denna lilla tid-slot.

Chefen ser att det är klarmarkerat. Han öppnar, ögnar igenom. Då jag ofta gör ett bra redovisningsjobb behöver han knappt göra något. Kanske flytta någon artikelrad, eller slå ihop två rader med samma sorts artikel osv. Sen klickar han på "print", tar utskriften, ena i ett kuvert, den andra lägger han i högen med verifikat som ska bokföras.
Han lägger knappast ens 5 minuter per faktura, för sådana här småjobb.

Vår redovisningskonsult lägger säkert också sen 1, max 2 minuter sen.


Sen kanske inte alla företag vill ha ett snabbt, smidigt och billigt sätt att fakturera. Men det är deras val. Men tråkigt för deras kunder.
Så jobbar vi också.
Dock så går våra fakturor elektroniskt till fortknox som bokför och skriver ut och skickar fakturan åt oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.