="Hallerudsbo, post: 2947213, member: 154492"]
Är det en stor firma så är det oftast en stor kostnad med att skicka en faktura.

Där jag jobbar så har de tatt fram en kostnad vad en faktura kostar att skicka det är ca 500 kr.
Så jobb på en timme är oftast minus jobb.

Ska en faktura godkännas som kommer in till oss är det en kostnad på ca 450 kr.

Detta är vårat fina ekonomi system som skapat (SAP).
Detta är ett klockrent exempel vad jag som kund inte har någon som helst lust att betala för då er egen oförmåga att skapa en hög intern effektivtet inte är något jag vill subventionera.
Detta är inget ert ekonomisystem skapat, det är något som ni själva (er företagsledning) har skapat och beror förmodligen på att det saknas kompetens någonstans. Åtgärda detta så kan ni både ha nöjdare kunder och tjäna mer pengar.

I samma ögonblick som man börjar förstå vad det är kunderna är villiga att betala för kan man göra lite bättre prioriteringar av vad man behöver ändra.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
martin43 martin43 skrev:
Detta är ett klockrent exempel vad jag som kund inte har någon som helst lust att betala för då er egen oförmåga att skapa en hög intern effektivtet inte är något jag vill subventionera.
En av nackdelarna att jobba på stora företag. Man får inte själv välja på olika orter hur man ska arbeta.

Ring "Runes Rör och Alltjänst" istället. Han har garanterat inte SAP.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
En av nackdelarna att jobba på stora företag. Man får inte själv välja på olika orter hur man ska arbeta.

Ring "Runes Rör och Alltjänst" istället. Han har garanterat inte SAP.
Det handlar givetvis inte om SAP/val av system.
Men man kunde ju hoppats att om det är ett stort företag har man haft möjlighet att högautomatisera administrationen och att man på de lokala orterna har nytta av detta istället för tvärtom.

Rune kanske har varit smart och använder någon av de bra och billiga tjänsterna man kan köpa så att han kan fokusera på det han är bra på och kan debitera för: Rör och Alltjänst. Om Alltjänsten inkluderar att hjälpa andra företag med fakturering och redovisning framgår ej. ;)
 
Krilleman
martin43 martin43 skrev:
Om Alltjänsten inkluderar att hjälpa andra företag med fakturering och redovisning framgår ej.
Klart det gör det, inom alltjänst ingår väl allt? :p
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
H
N NomisN skrev:
Vissa i den här tråden verkar ju tro att jag tycker att han inte skulle haft betalt alls men som folk säger tog han sig ändå tid för mig. Men 1000kr.. Jag hade inte höjt på ögonbrynen alls om det hade handlat om 300-400kr.
Självklart hade röris säkert kunnat åkt iväg igen och hämtat utrustninga osv, men det gjorde han ju inte och det kom inte ens på tal. Sen att jag lyckades lösa det själv har säkert med de att göra eftersom jag inte hörde av mig på nytt, då kanske han hade kommit med grejer, vad vet jag?
Jag kommer höra från dem efter påsk och förhoppningsvis få svar på mina frågetecken, fram tills dess tackar jag för svar! Det här var definitivt en lärorik upplevelse tills nästa gång hentverkare behöver kontaktas :)
men skojar du 300kr är ju inte ens vad en röris har i timmen

säg 550 så ligger vi ganska bra till plus bilersättning sen påslag på det
 
H Hallerudsbo skrev:
Sen vet man inte om han tog den summan för en timme.
Är det en stor firma så är det oftast en stor kostnad med att skicka en faktura.

Där jag jobbar så har de tatt fram en kostnad vad en faktura kostar att skicka det är ca 500 kr.
Så jobb på en timme är oftast minus jobb.

Ska en faktura godkännas som kommer in till oss är det en kostnad på ca 450 kr.

Vi försörker köpa mycket på samma ställe med faktura en gång i månaden för att spara in pengar.

Detta är vårat fina ekonomi system som skapat (SAP).
Hur kan det kosta 500 kr att skicka en faktura?
Är det en delfaktura på ett stort projekt kan jag förstå men en vanlig för någon timmas jobb?
 
E EyEr0n skrev:
Hur kan det kosta 500 kr att skicka en faktura?
I en stor organisation med SAP som grädde på moset, så...
 
Mikael_L
H Hallerudsbo skrev:
Där jag jobbar så har de tatt fram en kostnad vad en faktura kostar att skicka det är ca 500 kr.
Så jobb på en timme är oftast minus jobb.

Ska en faktura godkännas som kommer in till oss är det en kostnad på ca 450 kr.
Då är det hög tid att se över företagets interna metoder och system.
Tar det motsvarande 2 timmars arbete i kostnad att skicka en faktura så är det vansinne.
Får fakturaavdelningen verkligen bara ut 4 fakturor om dagen per anställd?

Annars rinner pengarna ut till något helt annat.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
H
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då är det hög tid att se över företagets interna metoder och system.
Tar det motsvarande 2 timmars arbete i kostnad att skicka en faktura så är det vansinne.
Får fakturaavdelningen verkligen bara ut 4 fakturor om dagen per anställd?

Annars rinner pengarna ut till något helt annat.
hur räknar du nu, fel på så många nivåer.

först och främst hur får du 500kr till 2 tim?
Snarare lite mindre än en 1timme.

dessutom vet du nog inte hur fakturahantering fungerar på stora företag.
han som gör jobbet rapporterar till sin projektchef som går vidare till ekonomiavdelningen där minst 2st attester kontroller.

så 500kr per faktura är nog långt räknat per faktura.

och då ska du ta hänsyn att projektchef kostar snarare 1000kr/tim och ekonomichef lika mycket
 
Mikael_L
Jag har rätt,du har fel.

En ekonomiassistent kostar inte mycket ...
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
H
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har rätt,du har fel.

En ekonomiassistent kostar inte mycket ...
men en faktura går inte bara genom en person.

men säg att alla som hanterar fakturan i 4 steg kottar ca:500 kr/tim så är vi snabbt uppe i dessa kostnader.
säg ska du räkna in, it-sytem, datorer, hyra etc.
 
Mikael_L
Eftersom vi inte är överens, så kan bara en av oss ha rätt.

Så tyvärr, du har fortfarande fel.
 
  • Gilla
EyEr0n och 2 till
  • Laddar…
H hul skrev:
men en faktura går inte bara genom en person.

men säg att alla som hanterar fakturan i 4 steg kottar ca:500 kr/tim så är vi snabbt uppe i dessa kostnader.
säg ska du räkna in, it-sytem, datorer, hyra etc.
Jösses mannen, ge dig nu!
Du är för långt ute och cyklar, vänd tillbaka till verkligheten.

Ts har helt rätt i att han informerat hantverkaren, läs igen.

Ts kan inte behöva tala om för en entreprenör att ta med en värmepistol.

Ts debiterar en kostnad där "rörisen" inom ramen av den fakturerade kostnaden kontra arbetsmomentet, lätt hade kunnat värma röret.

När vattnet fungerat, för stunden, hade rörisen kunnat informera ts att röret behövs isoleras för att förhindra frysning igen.

Detta är ett exempel på kundförakt på hög nivå, bestrid fakturan!

Mvh P-A
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
H
P Pagno skrev:
Jösses mannen, ge dig nu!
Du är för långt ute och cyklar, vänd tillbaka till verkligheten.

Ts har helt rätt i att han informerat hantverkaren, läs igen.

Ts kan inte behöva tala om för en entreprenör att ta med en värmepistol.

Ts debiterar en kostnad där "rörisen" inom ramen av den fakturerade kostnaden kontra arbetsmomentet, lätt hade kunnat värma röret.

När vattnet fungerat, för stunden, hade rörisen kunnat informera ts att röret behövs isoleras för att förhindra frysning igen.

Detta är ett exempel på kundförakt på hög nivå, bestrid fakturan!

Mvh P-A
och så undrar folk varför de duktiga hantverkna vägrar arbeta mot privatpersoner
 
P Pagno skrev:
Jösses mannen, ge dig nu!
Du är för långt ute och cyklar, vänd tillbaka till verkligheten.

Ts har helt rätt i att han informerat hantverkaren, läs igen.

Ts kan inte behöva tala om för en entreprenör att ta med en värmepistol.

Ts debiterar en kostnad där "rörisen" inom ramen av den fakturerade kostnaden kontra arbetsmomentet, lätt hade kunnat värma röret.

När vattnet fungerat, för stunden, hade rörisen kunnat informera ts att röret behövs isoleras för att förhindra frysning igen.

Detta är ett exempel på kundförakt på hög nivå, bestrid fakturan!

Mvh P-A
Eftersom jag har dålig koll på vad som kostar i företag osv väljer jag att stanna utanför diskussionen. Men med take på att ingen verkar hålla med "hul" kännes han kommentarer inte så relevanta... Bestrida fakturan helt känns inte värt riktigt, men det ska bli intressant att höra vad de säger efter påsk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.