H
N NomisN skrev:
Va?
inte gör rätt för sig, betala för rörläggaren för nedlagd tid.

rörläggaren har åkt till dig lagt tid hos dig åkt därifrån. han har massvis med omkostnader.
 
K
H hul skrev:
han har massvis med omkostnader.
Vilket han redan har tagit ut gid höjd för 800 kr/h är rätt saftigt, dessutom 220 kr för bil.

Min senaste hantverkare tog 465 kr/h och jag betalade bara halva bilkostnaden då han bara var här halv dag.
 
K
Men varför ska vi bråka här. Den vanligaste läxan är väl: fråga vad det kostar i timmen, har han någon minimidebitering, vad tillkommer?

Egentligen borde ts ta detta till kommunens konsumentvägledare, bestrid fakturan så länge!
 
K
Senast jag var i kontakt med en rörläggare kom han ut till mig tittade på mitt underlag, kommenterade och ändrade några rördimensioner, vi planerade in tid för jobbet två veckor fram. Sen dök han aldrig upp, var på kurs när jag ringde - > jag drog rören själv.

Han körde ut till mig, kontrollerade dimensioner på min ritning spenderade säkert 40 minuter i mitt kök och jag betalade inte en krona. Gissa vart jag ringer nästa gång.. Även om jag var sjukt arg när han inte dök upp.

Hade lite dåligt samvete, han ringde någon dag senare och bad om ursäkt för att han dubbelplanerat och jag skulle nog kunnat betalat lite för den vägledning jag fick..
 
Du beställde hjälp och fick det på ett sätt, såhär ska man göra enligt mig.

Du slår en pling till rörmokaren och frågar om man kan dra av lite på fakturan eftersom han var i närheten/felet inte löses osv.

Om han svarar OK så betalar du fakturan

Om han svarar Nej så är det bara att vara glad och just, betala fakturan.

Sen kan du undvika att använda firman igen om du så önskar men det är inget att bråka om.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
H hul skrev:
inte gör rätt för sig, betala för rörläggaren för nedlagd tid.

rörläggaren har åkt till dig lagt tid hos dig åkt därifrån. han har massvis med omkostnader.
Har jag skrivit att jag INTE tänker betala? självklart kommer jag göra rätt för mig, anledningen till att jag skrev här var för att få åsikter om ifall det var rimliga kostnader, har som sagt aldrig haft hantverkare hemma innan.
 
Tackar för svaren. Eftersom det tydligen var ett kännsligt ämne detta vill jag gärna förtydliga ett par saker!
1. Min avsikt med den här tråden var endast att få svar på om kostnaderna känns rimliga och hur ni hade gått tillväga i liknade situation.
2. Självklart kommer jag betala fakturan! Jag är inte på något vis här för att så fram argument till att kringå betalningen.
3. Jag har sagt det tidigare men det tål att upprepas, jag har ingen erfarenhet av hantverkare.

Jag skrev för att jag tyckte det var märkligt att fakturan var så hög när det ända som hände var att rörmokaren sa att det inte fanns något han kunde göra och åkte igen. I branschen jag själv arbetar i hade kunden inte betalat om jag inte löst problemet kunden kontaktade mig för att lösa.
Å andra sidan har jag fått bra svar här nu som förklarar för mig att jag på ett sätt visst fick hjälp och att det antagligen hade blivit ännu dyrare om han hade krypit in under huset och löst allt åt mig.
/22-åring med uppenbar dålig koll på hantverkaryrket.
 
Tycker det är mycket för inget, är själv hantverkare och skulle aldrig göra så.

Hade jag ringt en vvsare om ett fruset rör, dom kommer ut och konstaterar det som redan är konstaterat. Pfff, hade gått med på bilkostnaden och inget mer
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Släpp det här, betala honom, och nästa gång du behöver en röris ring någon annan.
Jag är själv verksam inom en annan bransch, vid små korta "depåstopp" brukar jag säga något typ; - Vi tar inget för detta, men tänk på oss när du behöver hjälp på riktigt.
Jag tror jag tjänar mer än vad din röris gör på detta.

Alltså, din röris gör inget fel här, men i mitt tycke är det ganska osmidigt. Han tar hellre en timmes betalt nu, än får kanske tjugo timmars jobb en annan gång.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
K
S Snål-Jocke skrev:
Alltså, din röris gör inget fel här, men i mitt tycke är det ganska osmidigt. Han tar hellre en timmes betalt nu, än får kanske tjugo timmars jobb en annan gång.
Dessutom kommer NomisN berätta för alla sina vänner om hur dåligt det var. Så tjugo missade timmar är nog ingen dålig gissning.

Men rörisen var kanske en av dem som bara vill jobba åt företag...
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Dessutom kommer NomisN berätta för alla sina vänner om hur dåligt det var. Så tjugo missade timmar är nog ingen dålig gissning.

Men rörisen var kanske en av dem som bara vill jobba åt företag...
Det är inte någon liten enskildfirma-rörmokare, utan det största vvs-företaget i stan så de har säkert mer jobb än de kan ta. Att de kom till mig var ju bara ren tur eftersom han var i närheten. Så några 20h förlorade här fylls säker 10 gånger om på andra ställen.

Mycket blandade svar här, många olika uppfattnigar men att betala och ser glad ut verkar vara en röd tråd. Huruvida rörmokaren gör fel eller inte är inte relevant. Jag var mest nyfiken på vad folk har att säga kring hela historien.
 
Men om du informerade om att röret var fruset, vad gjorde han då där om han ändå inte kunde tina upp röret? Vem tog initiativet till att han skulle besöka dig?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men om du informerade om att röret var fruset, vad gjorde han då där om han ändå inte kunde tina upp röret? Vem tog initiativet till att han skulle besöka dig?
Jag ringde och sa att jag behövde hjälp för vattenledningen var frusen. Fick till svar att en kille som är i närheten under morgondagen kommer förbi. Bra tänkte jag, då löser det sig. När han väl var här kollade han runt lite, konstaterade att det var fruset och sa att han inte kunde fixa det, tack och hej.
 
Hm. Jag tycker att den mest rättvisa tolkningen är att han kom förbi för att kolla in jobbet och ge en offert. Väl på plats valde han att tacka nej och inte ge någon. I så fall ska du självklart inte betala något.

Sen kanske det av olika anledningar är bättre för dig att betala, men moraliskt och juridiskt har han (och hul) inte mycket att komma med...
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Då tycker jag att det där skulle kunna gå på bjudkontot från firman. Jobbar själv som hantverkare (och drivit eget under en period), och ibland får man vara lite smidig för att skapa goodwill istället för badwill. Billig reklam.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.