9 518 läst · 107 svar
10k läst
107 svar
Betala rörmokare som inte löste fel
Men varför ska vi bråka här. Den vanligaste läxan är väl: fråga vad det kostar i timmen, har han någon minimidebitering, vad tillkommer?
Egentligen borde ts ta detta till kommunens konsumentvägledare, bestrid fakturan så länge!
Egentligen borde ts ta detta till kommunens konsumentvägledare, bestrid fakturan så länge!
Senast jag var i kontakt med en rörläggare kom han ut till mig tittade på mitt underlag, kommenterade och ändrade några rördimensioner, vi planerade in tid för jobbet två veckor fram. Sen dök han aldrig upp, var på kurs när jag ringde - > jag drog rören själv.
Han körde ut till mig, kontrollerade dimensioner på min ritning spenderade säkert 40 minuter i mitt kök och jag betalade inte en krona. Gissa vart jag ringer nästa gång.. Även om jag var sjukt arg när han inte dök upp.
Hade lite dåligt samvete, han ringde någon dag senare och bad om ursäkt för att han dubbelplanerat och jag skulle nog kunnat betalat lite för den vägledning jag fick..
Han körde ut till mig, kontrollerade dimensioner på min ritning spenderade säkert 40 minuter i mitt kök och jag betalade inte en krona. Gissa vart jag ringer nästa gång.. Även om jag var sjukt arg när han inte dök upp.
Hade lite dåligt samvete, han ringde någon dag senare och bad om ursäkt för att han dubbelplanerat och jag skulle nog kunnat betalat lite för den vägledning jag fick..
Du beställde hjälp och fick det på ett sätt, såhär ska man göra enligt mig.
Du slår en pling till rörmokaren och frågar om man kan dra av lite på fakturan eftersom han var i närheten/felet inte löses osv.
Om han svarar OK så betalar du fakturan
Om han svarar Nej så är det bara att vara glad och just, betala fakturan.
Sen kan du undvika att använda firman igen om du så önskar men det är inget att bråka om.
Du slår en pling till rörmokaren och frågar om man kan dra av lite på fakturan eftersom han var i närheten/felet inte löses osv.
Om han svarar OK så betalar du fakturan
Om han svarar Nej så är det bara att vara glad och just, betala fakturan.
Sen kan du undvika att använda firman igen om du så önskar men det är inget att bråka om.
Har jag skrivit att jag INTE tänker betala? självklart kommer jag göra rätt för mig, anledningen till att jag skrev här var för att få åsikter om ifall det var rimliga kostnader, har som sagt aldrig haft hantverkare hemma innan.H hul skrev:
Tackar för svaren. Eftersom det tydligen var ett kännsligt ämne detta vill jag gärna förtydliga ett par saker!
1. Min avsikt med den här tråden var endast att få svar på om kostnaderna känns rimliga och hur ni hade gått tillväga i liknade situation.
2. Självklart kommer jag betala fakturan! Jag är inte på något vis här för att så fram argument till att kringå betalningen.
3. Jag har sagt det tidigare men det tål att upprepas, jag har ingen erfarenhet av hantverkare.
Jag skrev för att jag tyckte det var märkligt att fakturan var så hög när det ända som hände var att rörmokaren sa att det inte fanns något han kunde göra och åkte igen. I branschen jag själv arbetar i hade kunden inte betalat om jag inte löst problemet kunden kontaktade mig för att lösa.
Å andra sidan har jag fått bra svar här nu som förklarar för mig att jag på ett sätt visst fick hjälp och att det antagligen hade blivit ännu dyrare om han hade krypit in under huset och löst allt åt mig.
/22-åring med uppenbar dålig koll på hantverkaryrket.
1. Min avsikt med den här tråden var endast att få svar på om kostnaderna känns rimliga och hur ni hade gått tillväga i liknade situation.
2. Självklart kommer jag betala fakturan! Jag är inte på något vis här för att så fram argument till att kringå betalningen.
3. Jag har sagt det tidigare men det tål att upprepas, jag har ingen erfarenhet av hantverkare.
Jag skrev för att jag tyckte det var märkligt att fakturan var så hög när det ända som hände var att rörmokaren sa att det inte fanns något han kunde göra och åkte igen. I branschen jag själv arbetar i hade kunden inte betalat om jag inte löst problemet kunden kontaktade mig för att lösa.
Å andra sidan har jag fått bra svar här nu som förklarar för mig att jag på ett sätt visst fick hjälp och att det antagligen hade blivit ännu dyrare om han hade krypit in under huset och löst allt åt mig.
/22-åring med uppenbar dålig koll på hantverkaryrket.
Tycker det är mycket för inget, är själv hantverkare och skulle aldrig göra så.
Hade jag ringt en vvsare om ett fruset rör, dom kommer ut och konstaterar det som redan är konstaterat. Pfff, hade gått med på bilkostnaden och inget mer
Hade jag ringt en vvsare om ett fruset rör, dom kommer ut och konstaterar det som redan är konstaterat. Pfff, hade gått med på bilkostnaden och inget mer
Släpp det här, betala honom, och nästa gång du behöver en röris ring någon annan.
Jag är själv verksam inom en annan bransch, vid små korta "depåstopp" brukar jag säga något typ; - Vi tar inget för detta, men tänk på oss när du behöver hjälp på riktigt.
Jag tror jag tjänar mer än vad din röris gör på detta.
Alltså, din röris gör inget fel här, men i mitt tycke är det ganska osmidigt. Han tar hellre en timmes betalt nu, än får kanske tjugo timmars jobb en annan gång.
Jag är själv verksam inom en annan bransch, vid små korta "depåstopp" brukar jag säga något typ; - Vi tar inget för detta, men tänk på oss när du behöver hjälp på riktigt.
Jag tror jag tjänar mer än vad din röris gör på detta.
Alltså, din röris gör inget fel här, men i mitt tycke är det ganska osmidigt. Han tar hellre en timmes betalt nu, än får kanske tjugo timmars jobb en annan gång.
Dessutom kommer NomisN berätta för alla sina vänner om hur dåligt det var. Så tjugo missade timmar är nog ingen dålig gissning.S Snål-Jocke skrev:
Men rörisen var kanske en av dem som bara vill jobba åt företag...
Det är inte någon liten enskildfirma-rörmokare, utan det största vvs-företaget i stan så de har säkert mer jobb än de kan ta. Att de kom till mig var ju bara ren tur eftersom han var i närheten. Så några 20h förlorade här fylls säker 10 gånger om på andra ställen.K Kallebo skrev:
Mycket blandade svar här, många olika uppfattnigar men att betala och ser glad ut verkar vara en röd tråd. Huruvida rörmokaren gör fel eller inte är inte relevant. Jag var mest nyfiken på vad folk har att säga kring hela historien.
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 961 inlägg
Men om du informerade om att röret var fruset, vad gjorde han då där om han ändå inte kunde tina upp röret? Vem tog initiativet till att han skulle besöka dig?
Jag ringde och sa att jag behövde hjälp för vattenledningen var frusen. Fick till svar att en kille som är i närheten under morgondagen kommer förbi. Bra tänkte jag, då löser det sig. När han väl var här kollade han runt lite, konstaterade att det var fruset och sa att han inte kunde fixa det, tack och hej.[SKPG]Zamora skrev:
Hm. Jag tycker att den mest rättvisa tolkningen är att han kom förbi för att kolla in jobbet och ge en offert. Väl på plats valde han att tacka nej och inte ge någon. I så fall ska du självklart inte betala något.
Sen kanske det av olika anledningar är bättre för dig att betala, men moraliskt och juridiskt har han (och hul) inte mycket att komma med...
Sen kanske det av olika anledningar är bättre för dig att betala, men moraliskt och juridiskt har han (och hul) inte mycket att komma med...
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 961 inlägg
Då tycker jag att det där skulle kunna gå på bjudkontot från firman. Jobbar själv som hantverkare (och drivit eget under en period), och ibland får man vara lite smidig för att skapa goodwill istället för badwill. Billig reklam.