Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,

Vet att man har lite märkliga principer för sig inom VVS men jag fick en faktura nyss från ett VVS företag som känns underlig.

Man var inne i huset i MAX 10 min för att byta en läckande ventil i pannrummet, fakturan säger 1 Tim och när jag frågar dem så säger de att den tar betalat för minst 1 timme så snart det ligger utanför den lilla by där de har sitt företag. I detta fallet hade de 8 KM enkel resa att åka.

Är detta standard?

Självklart tog de Taxipris för bilresan och lite över normalpris på produkten, d.v.s som förväntat.

Hade jag känt till denna "regel" så hade jag sagt till dem att även bytt par andra saker som hade gått på under 1 timme men som inte är så viktiga.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Det är relativt vedertaget.

Jag flyttade ett Comhemuttag hos mig, de räknade på halvdag och offererade ett par tusenlappar. Jobbet tog mindre än 15 minuter och när jag frågade om han kunde montera en strömbrytare samtidigt (jag hade allt material framme och det handlade om att koppla in det i en infräst dosa) så sade han att han tyvärr inte hade tid. Mindre än 20 minuter var personen i lägenheten.

Så ja, hade du bett om att göra flera saker på löpande räkning så hade du förmodligen fått betydligt mer valuta för pengarna. Lärdom till nästa gång!
 
snowjim skrev:
Man var inne i huset i MAX 10 min för att byta en läckande ventil i pannrummet, fakturan säger 1 Tim och när jag frågar dem så säger de att den tar betalat för minst 1 timme så snart det ligger utanför den lilla by där de har sitt företag. I detta fallet hade de 8 KM enkel resa att åka.
Nu är det inte enbart det hantverkaren gör i ditt hus som det tas betalt för. Det skall letas upp delen du skall ha på lagret eller åkas till grossist. Sen återstår det lite pappersarbete, med rapport och fakturautskrift. Inget som är gratis!
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Nu är det inte enbart det hantverkaren gör i ditt hus som det tas betalt för. Det skall letas upp delen du skall ha på lagret eller åkas till grossist. Sen återstår det lite pappersarbete, med rapport och fakturautskrift. Inget som är gratis!
Om nu jobbet hade tagit en timme, hade de då fakturerat för två tror du för att täcka de kostnaderna. Knappast, det där är något som hittats på inom de flesta tjänstelevererande branscher att debitera för varje påbörjad timme.

Som konsument har man väl tyvärr inte så mycket att sätta emot. Det man kan göra är att sysselsätta hantverkaren med något så att han får göra skäl för sin timkostnad. En snickare kan ju få såga ved i en halvtimme, medan en rörmokare kan få göra rent alla vattenlås i huset. Lite småjobb som passar deras kompetens borde alltid gå att hitta.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
logic skrev:
Det är relativt vedertaget.

Jag flyttade ett Comhemuttag hos mig, de räknade på halvdag och offererade ett par tusenlappar. Jobbet tog mindre än 15 minuter och när jag frågade om han kunde montera en strömbrytare samtidigt (jag hade allt material framme och det handlade om att koppla in det i en infräst dosa) så sade han att han tyvärr inte hade tid. Mindre än 20 minuter var personen i lägenheten.

Så ja, hade du bett om att göra flera saker på löpande räkning så hade du förmodligen fått betydligt mer valuta för pengarna. Lärdom till nästa gång!
Aha, jo de sa i detta fallet att det är klart mer prisvärt att samla på sig flera mindre jobb som utförs på en gång. I detta fallet kan man dock fråga sig om de hade haft tid, de sa nämligen redan när jag kontaktade dem att de hade dåligt med tid men att detta var ett snabbt jobb så det gick att trycka in.
 
thomas33 skrev:
Nu är det inte enbart det hantverkaren gör i ditt hus som det tas betalt för. Det skall letas upp delen du skall ha på lagret eller åkas till grossist. Sen återstår det lite pappersarbete, med rapport och fakturautskrift. Inget som är gratis!
De lägger ju reda på en ansenlig summa på produkterna som troligen speglar deras hantering? För visst är det inte tanken att de ska gå varken plus eller minus på produkterna i sig?

Att åka till grossist tar de redan taxiavgift för, menar du att man behöver ta ännu mer där?

Rapport : Bytt produkt X på adressen Y, Ägaren, Priset
Faktura : Sammanställ från rapporten, skicka via mail

För mig är det helt orimligt att det skulle ta 50 min att göra dessa saker, gör det verkligen det så behöver de uppgradera sitt system till något som är nyare än 2005.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
lbgu skrev:
Om nu jobbet hade tagit en timme, hade de då fakturerat för två tror du för att täcka de kostnaderna. Knappast, det där är något som hittats på inom de flesta tjänstelevererande branscher att debitera för varje påbörjad timme.
Tror du en enda hantverkare hade tagit småjobb hos privatpersoner, om de enbart fick betalt för tiden de var inne hos kunden?
 
  • Gilla
Hasse C och 4 till
  • Laddar…
hsd
Man tar betalt per påbörjad timme
 
  • Gilla
Andreas117
  • Laddar…
Men, även om vi bortser från allt kringarbete med materielköp osv.

Hantverkaren skall säkra rätt material, kanske rätt verktyg i bilen. Han skall köra 8km, knappast motorvägsfart hela vägen. Antag 15 minuter lastning, körtid osv.

Framme hos dig så skall han packa med sig rätt saker in i huset, 10 minuters skruvande, kontroll att det fungerar, är tätt osv.

Få med sig rätt verktyg tillbaka ut till bilen. köra 8 km tillbaka. Skriva några kråkor som underlag för en räkning.

Att detta går på en timme tycker jag inte är så mycket att bråka om. Visserligen kanske det snarare vore rätt med 45 minuter men...
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Nu är det inte enbart det hantverkaren gör i ditt hus som det tas betalt för. Det skall letas upp delen du skall ha på lagret eller åkas till grossist. Sen återstår det lite pappersarbete, med rapport och fakturautskrift. Inget som är gratis!
Från säkra källor så bjuder dessutom vissa grossister på frukost. Lägg gärna märke till när din VVS:are behöver reservdelar och kör iväg...... :cool:
 
hsd skrev:
Man tar betalt per påbörjad timme
Jo de e väl den principen de flesta kör men det blir bisarrt när ett jobb tar 5 min. Undra hur den principen hade fungerat i andra branscher, du blir masserad i 15 min men får betala för 60 min? Du får en tårtbit men du betalar för hela? o.s.v.

Jaja, de finns inte mycket att göra åt, dock bra att veta tills nästa gång.
 
hempularen skrev:
Hantverkaren skall säkra rätt material, kanske rätt verktyg i bilen.
De gånger jag tittat in i deras bilar så har de alltid med de grundläggande grejerna plus lite till och för ett jobb som detta räcker en skiftnyckel typ.


hempularen skrev:
Han skall köra 8km, knappast motorvägsfart hela vägen.
Motorväg större delen jo men jag förstår vad du menar, trotts det har du fel efter som de redan tar taxi avgift för tiden i bilen. d.v.s det är en annan post.



hempularen skrev:
Framme hos dig så skall han packa med sig rätt saker in i huset
Ja en skiftnyckel och produkten han ska byta(fått foto från mig på förhand)

hempularen skrev:
10 minuters skruvande
Nja, snarare 5 min.


hempularen skrev:
Kkontroll att det fungerar, är tätt osv.
Ja, de vrider på kranen och ser att det håller tätt, gjort på under 1 min.

hempularen skrev:
Få med sig rätt verktyg tillbaka ut till bilen
Ja, en skiftnyckel.

hempularen skrev:
köra 8 km tillbaka.
Vilket de redan tar betalt för under en annan post.

hempularen skrev:
Skriva några kråkor som underlag för en räkning.
Hur deras system ser ut vet jag inte men självklart ska de ha pengar för den tiden de lägger även där så länge som det är rimligt. Jag är inte redo att betala för att de ska spela en omgång Tetris medan de väntar på att skrivaren ska värmas upp.
 
Det du kallar för taxidebitering tror jag "bara" är för bilen, inte föraren. Dvs. du har troligen fåt betala en saftig km kostnad. Men till det kommer tiden för rörmokaren som sitter i bilen.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Det du kallar för taxidebitering tror jag "bara" är för bilen, inte föraren. Dvs. du har troligen fåt betala en saftig km kostnad. Men till det kommer tiden för rörmokaren som sitter i bilen.
När jag åker taxi så brukar det sitta en taxichaufför i bilen. Utan att det kostar något extra för denne ...
Det blir "bara" vad man kanske kan kalla taxi-debitering ... :|
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
snowjim skrev:
Hej,

Vet att man har lite märkliga principer för sig inom VVS men jag fick en faktura nyss från ett VVS företag som känns underlig.

Man var inne i huset i MAX 10 min för att byta en läckande ventil i pannrummet, fakturan säger 1 Tim och när jag frågar dem så säger de att den tar betalat för minst 1 timme så snart det ligger utanför den lilla by där de har sitt företag. I detta fallet hade de 8 KM enkel resa att åka.

Är detta standard?

Självklart tog de Taxipris för bilresan och lite över normalpris på produkten, d.v.s som förväntat.

Hade jag känt till denna "regel" så hade jag sagt till dem att även bytt par andra saker som hade gått på under 1 timme men som inte är så viktiga.
Det är nog ganska normalt, tror jag. Utan att nu lägga in någon värdering eller åsikt om det är rätt att göra så.

När jag hade rörmokaren att skruva ihop kommunens PEM-stump med min egna PEM-stump i gropen som grävaren hade grävt så debiterade han för 2 timmar jobb, men han var väl här en halvtimme ungefär.

Jag orkade inte bråka. Det var ett helt husbygge framför mig som energin skulle räcka till.
Men då han inte förklarat något om att han lägger på extra tid, alt har en minimitid så skulle jag haft all rätt att klaga, och förmodligen kunnat vinna det.

Men vissa saker får man se som läropengar.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.