Jag har en mur som tycks vara i utsatt läge. Varje år så måste jag skrapa den och måla den på nytt för den ska hållas fräsch. Jag har även problem med att putsen släpper. Så det blir en del arbete med att fixa putsen och sedan måla. Min fråga är vad ni andra hade gjort för något för att få detta att fungera över tid. Så man kanske bara behöver måla var 4-5 år.

Jag har bifogat en bild där man ser den efter jag har putsat den lite. Men som ni kan se så har de mesta av färgen släppt.
En delvis putsad mur med ställen där färgen har släppt, visande tecken på slitage och exponering för väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar lite på om det kanske inte går att fixa till denna. Jag har en annan mur som inte har samma problem men där har jag satt takpannor på snedden ovanför som då skyddar den ifrån nederbörd. Bifogar en bild på den andra muren också.

Röd motorcykel framför en nymålad vit mur med odelad puts, under svarta takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite svårt att lösa den struliga muren med samma lösning då den i ena enden i princip är bara 20 cm hög ifrån backen. Här har ni en bild ifrån andra sidan.
En nymålad vit mur längs en uppfart med mossa och synlig slitage där färg börjat släppa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill avsluta med att säga att jag har provat två olika fabrikat av Silikat. Förra sommaren målade jag muren med Alcro Silikat. Året där innan Flugger, som va betydligt sämre än Alcro.

Kom gärna med förslag på vad man kan göra :)
 
Jag gissar att det är fukt från jorden som får färgen att släppa, ordna dränering är nog svårt i efterhand, men gräva ur brett nog för en hacka och skydda muren med platonmatta borde kunna gå om man inte har fyllt med stora sprängstenar
 
P Plutus skrev:
Jag gissar att det är fukt från jorden som får färgen att släppa, ordna dränering är nog svårt i efterhand, men gräva ur brett nog för en hacka och skydda muren med platonmatta borde kunna gå om man inte har fyllt med stora sprängstenar
Du tror inte de är regnvattnet som ställer till det då? Det blir ju liggande kvar ovanpå muren då den är helt platt ovantill.
 
Har ett liknande problem på min tomt som jag hittills löst genom att skjuta det på framtiden...

En idé som flyktigt passerat förbi har varit att gräva upp en spadbredd eller så invid muren (på den fyllda sidan) och sätta markduk mot jorden, platonmatta mot muren och därefter borra in små rör i murens nederkant som får mynna precis över färdig beläggning på andra sidan. Till sist återfyllning med lämplig fraktion makadam för att ev ytvatten ska rinna igenom till ”dräneringsrören” och därmed undvika att jordtillblandat vatten svämmar över muren och missfärgar denna vid skyfall.

Jämfört med en riktig dränering hamnar ju dessa små rör ganska högt, men det kanske kan vara bra nog för att förlänga livet på murstackaren? Eller så är idén onödigt omständlig och utsiktslös - se resonemanget ovan som ett försök att tänka högt och såga det gärna vid behov!
 
På bilden ser det ut som färgen släpper mer ju längre ner på muren man kommer, så jag tror inte regnvattnet är största orsaken
 
Tack ska ni ha. Jag får helt enkelt gräva lite på sidan om muren där jordmassorna ligger och undersöka om inte de finns någon platonmatta. Det borde ju finnas tycker jag. Jag har förvisso aldrig kollat som sagt. Om detta saknas så är det ett gediget grävande för att lösa detta dock. Kommer bli riktigt svettigt att komma hela vägen ner.

Kommer ni på några andra idéer så hör gärna av er :)
 
På bilden med det putsade partiet: Hur blir det partiet efter ett år om du inte målar/färgar det?

Jag har en putsad mur som jag inte har målat just för att inte behöva underhålla den. Den ligger visserligen inte i anslutning till huset men det är en mur som fungerar som markhöjning dvs den har jord på hela ena sidan. Muren är jämnt grå och har börjat få en lagom patina efter 14 år.
 
Du kan klä in den med såna där stenplattor.
Heter det beklädnadssten??
 
yonna yonna skrev:
På bilden med det putsade partiet: Hur blir det partiet efter ett år om du inte målar/färgar det?

Jag har en putsad mur som jag inte har målat just för att inte behöva underhålla den. Den ligger visserligen inte i anslutning till huset men det är en mur som fungerar som markhöjning dvs den har jord på hela ena sidan. Muren är jämnt grå och har börjat få en lagom patina efter 14 år.
Efter ett par år så trillar det ner kakor och all puts släpper. Den sprängs sönder över vintern. På bilden har jag precis knackat loss resterna och sedan penslat dit vidhäftning och sedan ny puts. Eftersom jag inte är speciellt duktig så får jag även slipa putsen jämn och fin med vinkelslipen och en slipskiva.
 
sen får man ju tänka på att silikatfärg idag bara är vanlig färg som andas lite mer än vanlig. Det är inget mer super än så........så att måla en mur så där i det fria och tro på nåt bestående är nog önsketänkande.
 
S Stefan1972 skrev:
sen får man ju tänka på att silikatfärg idag bara är vanlig färg som andas lite mer än vanlig. Det är inget mer super än så........så att måla en mur så där i det fria och tro på nåt bestående är nog önsketänkande.
Finns det något bättre?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Färgat putsbruk borde väl hålla bäst?
Finns flera tillverkare, men här är en
[länk]
Hade ingen aning. Då skulle jag i princip kunna putsa upp hela muren på nytt då med vitfärg i själva putsen kanske. Detta måste jag undersöka. Tack för tipset :)
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Hade ingen aning. Då skulle jag i princip kunna putsa upp hela muren på nytt då med vitfärg i själva putsen kanske. Detta måste jag undersöka. Tack för tipset :)
Hur gick det, provade du att putsa muren? :)
 
M mickeforsberg skrev:
Hur gick det, provade du att putsa muren? :)
Jag har inte gjort något mer med muren än att slipa, putsa upp de som spricker och sedan målat den igen. Lite tråkigt arbete varje sommar men de andra alternativen är lite jobbigare. Gräva upp längst med hela sidan och lägga duk tar rätt mycket arbete och att slipa av hela muren och putsa upp hela sidan är inga garantier för det ska bli bra heller. Det kommer säkert se bra ut första året men när vintern kommer så lär den spränga den nya vitfärgade putsen så den visserligen har rätt färg men sprickor istället. Så jag tror nog den enda vettiga lösningen är något form av regnskydd. Kanske en stenplatta som tittar över kanten lite eller en plåt som monteras på ovansidan.

Tyvärr inga andra idéer än så.
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.