6 034 läst · 11 svar
6k läst
11 svar
Bestridande av faktura från hantverkare
Hej, jag anlitade nyligen en hantverkare för att riva tapeter och måla i vardagsrummet.
3 dagar var estimatet på.
Efter upprepade fördröjningar och löften om att det skulle bli klart beslutade jag på lördagen att helt sonika sparka ut dom.
Vi hade inget kontrakt, endast en offert på ca 9.000:- ex material och nu fick jag en faktura på ca 13.000:- vilket känns lite väl salt för ett uppdrag dom inte lyckades göra klart.
Det finns ingen konsumentrådgivare i kommunen jag bor i så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu och hoppas på råd.
Jag betalar gladeligen för en del av arbetet naturligtvis.
Tacksam för svar.
3 dagar var estimatet på.
Efter upprepade fördröjningar och löften om att det skulle bli klart beslutade jag på lördagen att helt sonika sparka ut dom.
Vi hade inget kontrakt, endast en offert på ca 9.000:- ex material och nu fick jag en faktura på ca 13.000:- vilket känns lite väl salt för ett uppdrag dom inte lyckades göra klart.
Det finns ingen konsumentrådgivare i kommunen jag bor i så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu och hoppas på råd.
Jag betalar gladeligen för en del av arbetet naturligtvis.
Tacksam för svar.
Det som specades i offerten var arbetskraft, 6900:-, med tillägget att det kommer vara en arbetare under processen, vilket inte visade sig stämma då dom var 2 eller 3 st.
Samt förbrukningsmaterial, 2000:-
That's it.
Sen skulle tapet tillkomma.
Till saken hör att dom beslutade sig för att måla istället för att tapetsera då det skulle gå snabbare vilket jag gick med på.
Fakturan jag fick ser ut
Arbetskostnad avt.129(?) : 6900:-
Tillägg arbetskostnad: 2000:- (?)
Material avt. 129(?): 2300:-
Tilläggs material (Färg och grund istället för tapet): 2900:-
Rabatt: -1200:-
Samt förbrukningsmaterial, 2000:-
That's it.
Sen skulle tapet tillkomma.
Till saken hör att dom beslutade sig för att måla istället för att tapetsera då det skulle gå snabbare vilket jag gick med på.
Fakturan jag fick ser ut
Arbetskostnad avt.129(?) : 6900:-
Tillägg arbetskostnad: 2000:- (?)
Material avt. 129(?): 2300:-
Tilläggs material (Färg och grund istället för tapet): 2900:-
Rabatt: -1200:-
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Hur långt har de kommit då?
Trist att du inte tog dig tid att skriva kontrakt. Detta blir mycket bökigare nu för dig. Du kan eg. inte kasta ut hantverkare du avtalat med bara sådär. Du måste ge den chans att fulfölja tyvärr. Man bör avtala fasta tider och även förseningsvite för att ha något att komma med. Så, tyvärr lutar det nog åt att du får betala avtalat pris för allt arbete. Du har inget lagstöd att du kastat ut dem.
Avtalat = offert för din del. Hur har de uttryckt offerten? I cirkapris eller uppskattat pris, eller står det uttryckligen fast pris?
Detta är avgörande då ett icke "fast pris" får enligt lag diffa 15%. Men om det är dåligt uttryckt kan de debitera 9000kr plus 15% vilket ger 10350kr. Plus tapet, eller färg då = plus 2900kr = 13250kr.
De har ju gett nån typ av rabatt....ser ut som du kanske ändå fått faktura på det som avtalats. Med tanke på avsaknad av bättre kontrakt och att du på eget bevåg kastat ut dem så tror jag inte du kommer kunna hävda att du skulle betala mindre.
Avtalat = offert för din del. Hur har de uttryckt offerten? I cirkapris eller uppskattat pris, eller står det uttryckligen fast pris?
Detta är avgörande då ett icke "fast pris" får enligt lag diffa 15%. Men om det är dåligt uttryckt kan de debitera 9000kr plus 15% vilket ger 10350kr. Plus tapet, eller färg då = plus 2900kr = 13250kr.
De har ju gett nån typ av rabatt....ser ut som du kanske ändå fått faktura på det som avtalats. Med tanke på avsaknad av bättre kontrakt och att du på eget bevåg kastat ut dem så tror jag inte du kommer kunna hävda att du skulle betala mindre.
Tack för era svar.
Ja, det är lätt att vara efterklok men kontrakt blir det nästa gång.
Jag har frågat om några av deras poster i fakturan men får väl bita i det sura äpplet antar jag.
Tack igen
Ja, det är lätt att vara efterklok men kontrakt blir det nästa gång.
Jag har frågat om några av deras poster i fakturan men får väl bita i det sura äpplet antar jag.
Tack igen
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Jag misstänker att konsumentköplagen inte reglerar situationen i detalj så jag skriver utefter branschpraxis.
1 Du har rätt att häva avtalet om E inte håller avtalade tider. (Du bör dock göra det skriftligt)
2 Du är skyldig att ersätta entreprenören för utfört arbete, en värdering krävs av mängd material samt relevant nedlagd arbetstid.
3 Bestrid fakturan eller kräv in verifikationer för fakturan, dvs det räcker inte med att bara fakturera ett påståd kostnad.
4 kontrollera om det finns i tex ABS, hantverksformulär eller i KKL något om ersättning för hävning, normal kan du kräva ersättning för ev merkostnad för att låta en ny entreprenör färdigställa entreprenaden.
1 Du har rätt att häva avtalet om E inte håller avtalade tider. (Du bör dock göra det skriftligt)
2 Du är skyldig att ersätta entreprenören för utfört arbete, en värdering krävs av mängd material samt relevant nedlagd arbetstid.
3 Bestrid fakturan eller kräv in verifikationer för fakturan, dvs det räcker inte med att bara fakturera ett påståd kostnad.
4 kontrollera om det finns i tex ABS, hantverksformulär eller i KKL något om ersättning för hävning, normal kan du kräva ersättning för ev merkostnad för att låta en ny entreprenör färdigställa entreprenaden.
FastVilla vista skrev:Jag misstänker att konsumentköplagen inte reglerar situationen i detalj så jag skriver utefter branschpraxis.
1. Det verkar inte funnits ett avtalat färdigställande datum
2. Om hävning görs på för svag grund så kan kunden tvingas betala allt.
4. De har inget avtal som han kan hänvisa till.
Jag har genom åren haft diskussion med flera advokater om hävning. En hantverkare skall göra upprepade mycket grova saker för att man skall ha rätt att häva. Vad gällande fel har flera sagt att det är skäligt att ge hantverkaren möjlighet att rätta minst tre ggr innan man kan ases ha rätt att häva. Tre! Och så kan de begära överbesigtningar så detta kan ta 6 mån för nått simpelt som att lägga nytt golv.
Om man inte avtalat ett färdigsråtällande datum bli det svårt att kasta ut hantverkaren pga att de inte är klara, om det inte rör sig om uppenbart oskälig tid, kanske ett år för golvet som ex.
Konsumenttjänstlagen säger följande:
[h=4]Prisavdrag och hävning[/h]21 § Avhjälps inte felet enligt vad som sägs i 20 §, får konsumenten göra avdrag på priset.
Om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta, får konsumenten i stället häva avtalet. Detsamma gäller, om tjänsten har utförts i strid mot förbud enligt 27 §produktsäkerhetslagen (2004:451).
Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande återstående del. Är felet sådant att syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta eller utförs tjänsten i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen får konsumenten i stället häva avtalet i dess helhet.
Om det redan innan tjänsten har påbörjats finns starka skäl att anta att den inte kommer att utföras utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten, får denne häva avtalet. Lag (2008:491).
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
@Byggis 1976
Du har nog helt rätt bet det du skrev, jag försökte komprimera hela situationen med att med endast ett muntligt avtal som grund där E fakturerar högre totalkost mot offererat, (vilket som du skriver är acceptabelt till +15%, dock mot offererad omfattning) dessutom är entreprenaden ej färdigställd. Detta borde ge konsumentet ett starkt utgångsläge vid ev tvist. Bara för en part fakturerar innebär inte det att kravet är korrekt. Med informationen ovan skulle jag ändå bestrida fakturan och försöka hitta skälig nivå att ersätta E för vilket inte 13000 kr förefaller vara.
Du har nog helt rätt bet det du skrev, jag försökte komprimera hela situationen med att med endast ett muntligt avtal som grund där E fakturerar högre totalkost mot offererat, (vilket som du skriver är acceptabelt till +15%, dock mot offererad omfattning) dessutom är entreprenaden ej färdigställd. Detta borde ge konsumentet ett starkt utgångsläge vid ev tvist. Bara för en part fakturerar innebär inte det att kravet är korrekt. Med informationen ovan skulle jag ändå bestrida fakturan och försöka hitta skälig nivå att ersätta E för vilket inte 13000 kr förefaller vara.
Jo, det är sant. Dock med tanke på offertpris, ex.material plus 15% så ligger ju summan i linje men vad som har avtalats.Hemmakatten skrev:
Jag tolkar det även som att TS inte frågat om materialet är mot kvitto utan påslag, eller vad påslagit är. Företag har ju rätt att lägga på x% på kvittot.
Redigerat: