17 816 läst · 13 svar
18k läst
13 svar
Besticklåda under induktionshäll?
Hej!
Har köpt ett IKEA-kök där jag skall ha en induktionshäll i bänkskivan. Under hade jag tänkt att ha en bred låda för bestick. Men på IKEA sa de att man inte skall ha ngt utan bara en front (med inget bakom) för besticken kunde bli varma.
Nu är frågan, kan man verkligen inte ha lådan ändå? Blir det så varmt? Hur varmt är varmt...? Går induktionhällens värme uppåt i kastrullerna eller "skjuter magnetfältet värmen också nedåt"?
Ni hör ju, amatören undrar.....
Tacksam för svar!
Vänliga hälsningar,
Abim.
Har köpt ett IKEA-kök där jag skall ha en induktionshäll i bänkskivan. Under hade jag tänkt att ha en bred låda för bestick. Men på IKEA sa de att man inte skall ha ngt utan bara en front (med inget bakom) för besticken kunde bli varma.
Nu är frågan, kan man verkligen inte ha lådan ändå? Blir det så varmt? Hur varmt är varmt...? Går induktionhällens värme uppåt i kastrullerna eller "skjuter magnetfältet värmen också nedåt"?
Ni hör ju, amatören undrar.....
Tacksam för svar!
Vänliga hälsningar,
Abim.
Är det en induktionshäll från Ikea bygger den en del på djupet. Stoppar du in bestick i lådan under så finns alltid risken att de kan skada hällen underifrån.
Jag har låda under min häll (siemens) och denna är ca 35mm djup i en 38 mm IKEA laminatskiva, men jag har kryddor i lådan under (inte helt optimalt).
Då det är mycket last på hällen så öppnar jag lådan lite så att det blir bättre luftcirkulation
Visst kan du ha låda under men förvara inget i den som kan skada hällen underifrån.
Jag har låda under min häll (siemens) och denna är ca 35mm djup i en 38 mm IKEA laminatskiva, men jag har kryddor i lådan under (inte helt optimalt).
Då det är mycket last på hällen så öppnar jag lådan lite så att det blir bättre luftcirkulation
Visst kan du ha låda under men förvara inget i den som kan skada hällen underifrån.
Hällen ventilerar väl ut värme med en fläkt i utrymmet under den?
Och nej, magnetfältet trycker inte ner nån värme. Magnetfältet värmer upp kastrullen, som sen värmer maten, men av naturliga skäl blir det när man ställer något varmt på en yta så att värme överförs, så glasytan på hällen blir förstås lika varm som kastrullen. Den värmen kan skada elektroniken under, så den ventileras bort med fläktar.
Och nej, magnetfältet trycker inte ner nån värme. Magnetfältet värmer upp kastrullen, som sen värmer maten, men av naturliga skäl blir det när man ställer något varmt på en yta så att värme överförs, så glasytan på hällen blir förstås lika varm som kastrullen. Den värmen kan skada elektroniken under, så den ventileras bort med fläktar.
Hällarna ska vara skärmade på undersidan så att magnetfältet inte kan inducera värme i saker som ligger på undersidan. Vad jag vet finns det alltså inget hinder att ha en låda med bestick under hällen. Dessutom är bestick ganska omagnetiska och således okänsliga för induktion. Dock innehåller t.ex. saxar mer magnetiska ämnen som teoretiskt skulle kunna värmas upp av en induktionshäll, dock bör avskärmningen eliminera denna risk.
Grytan värms ju upp för att den är stål, borde inte besticken som är i stål också bli varma? Eller är rekvidden för induktansen för kort?
Jag hade en häll i mitt förra kök som inte var induktion, vi hade besticklåda under. Visst kunde det nån gång kännas att besticken var lite varma, men det hände inte speciellt ofta.
Vänliga hälsningar, Abim.
Jag hade en häll i mitt förra kök som inte var induktion, vi hade besticklåda under. Visst kunde det nån gång kännas att besticken var lite varma, men det hände inte speciellt ofta.
Bosch och Siemens skall ha 65mm från överkant bänkskiva till överkant lådsida. Vidare skall man ej fylla lådan högre än lådkant och undvika att lägga vassa saker som tex slipade knivar i den lådan. De kökssäljare som i dag som regel ritar in ett blindstycke under häll stjäl helt enkelt ett bra utrymme för spakar att laga mat med från er. De bör åka på utbildning
Det är inga problem med kabel till häll, den fäster man upptill i bakkant.
Det är inga problem med kabel till häll, den fäster man upptill i bakkant.
Mina föräldrar har en låda med kryddor under en induktionshäll och plattan som är längst ner till vänster stänger ibland av sig när det blir för varmt i lådan.
Köket från Ballingslöv och hällen från Cylinda inköpt i dec-09.
Köket från Ballingslöv och hällen från Cylinda inköpt i dec-09.
Redigerat:
Plocka lådorna ur skåpet och såga ett hål stort som en halv tallrik i botten på skåpet så kommer det in mer luft. Ett stort halvcirkelformat hål skall tydligen vara bättre än flera mindre runda / ett runt.nattdis skrev:
Bestick är i rostfritt stål och således inte magnetiskt.abim skrev:Grytan värms ju upp för att den är stål, borde inte besticken som är i stål också bli varma? Eller är rekvidden för induktansen för kort?
Jag har testat på lite olika bestick och en del (säkert budget) fastnar magneten på ordentligt. De rostar inte men blir lite mörkare i nyansen efter en tid.verktygsgurun skrev:
En rekommendation är väl att ha en tunn skiva ovanför besticklådan.
Se: http://www.siemens-home.se/popUp.as...ages/Localize/MCZ_007614_EH651RE11E_sv-SE.jpg
Ventilationen är viktig för induktionshällen. Den slår av om den blir för varm.