Är det någon i detta avlånga land som har erfarenhet av besta-block. Är det bra eller?

Det verkar inte som det är så bra eller., TAcka vet jag beprövade mtrl så som lera och halmm mm som är miljövänligt

Estremont skrev:
Lösvirke är mycket bättre mer flexibelt under byggtiden och som regel billigare
Flexibelt varför då ? inte ändrar man väl på planlösning och fasader under byggtiden då skall ju huset vara färdigprojekterat.

Billigare material i lösvirke kanske men kortare montagetid med besta och besta är inte lika väderkänsligt.

Båda alternativen har sina för och nackdelar.

/Patrik

Flexibelt varför då ? inte ändrar man väl på planlösning och fasader under byggtiden då skall ju huset vara färdigprojekterat.
Du är uppenbarligen inte gift. ;)

andersmc skrev:
Du är uppenbarligen inte gift. ;)
...eller byggt åt andra. :-X

mvh
David

Åjo nog är jag gift allt :) men frugan är också kapabel att läsa ritningar så vi behöver nog inte ändra stommen i efterhand. Lite invändiga småändringar kan man ju göra i alla fall.

Flexibiliteten ser inte jag som ett problem om man projekterat klart och sökt bygglov så gör man knappast ändringar på stommen och flyttar fönster dessa ändringar kan ju dessutom påverka bygglovet.
Allt innom skalet går ju lika bra att ändra i efterhand precis som ett lösvirkebygge.

Va konstig tråden ser ut, den jag citerade har försvunnit.

/Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.