Hej!
Tänkte efter att ha klippt ca.1200m2 gräsmatta i många år med åkgräsklippare köpa robotklippare.
Har fått offert på Husqvarna mod 315 ca.21500kr ink. installation och mod 420 ca.27500kr ink.installation.
Återförsäljaren sa att båda funkade bra men att 315 var ev.i minsta laget och skulle behöva gå hela tiden (kortare livslängd) så därför rek.de 420 + att den sistnämnda kan ha 2st guidekablar inkopplade.
Är väldigt kluven till att prisskillnaden (6000kr) motiverar den större modellen.

Vad tycker ni?

/Stefan
 
Har du en komplicerad tomt?
Borde räcka med en 315 om tomten inte är speciellt svår.

Du kan ju spara några tusenlappar på att installera den själv. Din återförsäljare tar drygt 3000:- för din installation som du utan problem löser själv med några timmars jobb.

Modell 315: 15670:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2979584

Modell 420: 22495:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3462654

Installationsset: 1605:-
https://www.maskinklippet.se/tradga...asklippare/grimsholm-installationspaket-large
 
Tomten inte speciellt avancerad eller svår, mesta dels platt men några smala och framförallt långa passager så därför kanske jag behöver 2st guidekablar.
Räkna lite på att installera själv men med ett installationskit så spara jag ca.1500kr och det är för lite pengar för att jag ska krypa runt i trädgården.
 
Med små barn där man eventuellt behöver/vill ha klipparen avstängd många timmar per dygn skulle jag nog ta den större modellen. Utan sådana barn (eller planer på att skaffa) skulle jag ta den billigare.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ok nu tror jag att jag har bestämt mig för vilken modell (420) det blir men hur svårt är det att installera själv?
Har ca.380m begränsningskabel + 2st guidekablar att få ned i marken!
Tänker mig att köra med motorsåg eller vinkelslip modell större och fixa ett spår att lägga ned kablarna i.
Eller ska man börja med endast spika ned kablarna med märlorna som följer med och kolla om dragningen funkar?
 
  • Gilla
Member65
  • Laddar…
Det finns en del trådar här med olika knep för att få ned kabeln. Jag tycker dock inget fungerar särskild bra. Jag drömmer om en kombination av pizzahjul kombinerad med ett lätt böjd 10 mm rör.
 
2 pizzahjul med kabel i mellan direkt hade varit kanon men tror att det inte är så enkelt.
Så det är att ligga på knä och köra någon typ av maskin och såga upp ett spår gräsmattan.
Har sett lösningar på hur man satt fast en stor vinkelslip på en säckkärra och kört upp ett spår och kunnat gått rakt lång!
 
Jag har ungefär lika stor yta och valde en 420 bara för att den har större klipp bredd och batteri men ungefär samma teknik och pris som de mindre. Men klarar den verkligen två guidekablar, min klarar bara en? Lägger man guiden rätt sparar man massor med batteri jämfört med utan guide.
Hos mig räcker en 420 med rimlig klipp tid per dygn
 
Enligt Husqvarnas hemsida så ska 420 klara 2st guidekablar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Äldre 420 hade bara en guidekabel. Skulle tro att det kanske ändrades för tre år sen eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.