Behöver beskära vårat äppelträd som vi låtit sköta sig själv lite för länge..
Är ca 10år gammalt träd.
Hur hårt ska jag gå loss med såg och sekatör för att få den in på banan igen och få den fin?
Alla tips och förslag mottages tacksamt
Är ca 10år gammalt träd.
Hur hårt ska jag gå loss med såg och sekatör för att få den in på banan igen och få den fin?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla tips och förslag mottages tacksamt
Produkter som diskuteras: "sekatör"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Ta bort max 1/3 tror jag brukar vara en tumregel.
Alla grenar som går inåt, alla som korsar varandra och lika mycket till. Själv försöker jag hålla ner höjden på träden också - om inte höjden är önskvärd av estetiska eller andra orsaker - då det är lättare att plocka frukt från marken.
Absolut. Tex den stora grenen som är närmast skulle jag kapa strax ovanför lilla grenen som går utåt och samtidigt kapa den första lilla grenen en bit ut. Gör du ngt liknande på andra huvudgrenar så kan du bygga "våningar".
Senare år kan du fortsätta bygga upp trädet.
Senare år kan du fortsätta bygga upp trädet.
Har trädet burit någon frukt? Grenarna är jättelånga och smala. Gissar att många grenar skulle må bra av att kapas minst till hälften. Kan dock vara riskabelt att göra många stora snitt vid ett tillfälle.
Årsskott brukar kapas ner till 1/3 för att skapa styrka i grenarna. Vissa skott avlägsnas helt.
Läs gärna på vad grenkrage, fruktkudde och skott är innan du börjar såga och klippa.
Årsskott brukar kapas ner till 1/3 för att skapa styrka i grenarna. Vissa skott avlägsnas helt.
Läs gärna på vad grenkrage, fruktkudde och skott är innan du börjar såga och klippa.
Kapa innan en utåtriktad knopp. Men inte alltför långt in.
Framöver kan du utifrån detta forma trädet som du själv vill. Du kan ta en huvudgren i år och sedan fortsätta senare år. Givetvis går det att ta flera grenar även i år.
Alltså, det är ganska okomplicerat, trädet överlever det mesta.
Framöver kan du utifrån detta forma trädet som du själv vill. Du kan ta en huvudgren i år och sedan fortsätta senare år. Givetvis går det att ta flera grenar även i år.
Alltså, det är ganska okomplicerat, trädet överlever det mesta.
Har nu haft tid att beskära trädet. Kortat många långa låga grenar men har en del att kapa längre upp kvar.
Vad säger ni, är det något liknande som ni tipsade mig om?
Vad säger ni, är det något liknande som ni tipsade mig om?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Välj ut en av de uppåtgående grenarna att ha som stam. Runt den väljer du ut de grenar som ska bli huvudgrenar för "våningarna ". På varje huvudgren kan du lämna kvar mindre grenar.
Lite svårt att förklara men tänk dig hur en fin julgran ser ut men äppelträdet ska vara mycket glesare.
Alltså en stam med huvudgrenar som i sin tur har mindre grenar som kortas in. . Lämna kvar små grenar som kommer att bli fruktbärare.
Lite svårt att förklara men tänk dig hur en fin julgran ser ut men äppelträdet ska vara mycket glesare.
Alltså en stam med huvudgrenar som i sin tur har mindre grenar som kortas in. . Lämna kvar små grenar som kommer att bli fruktbärare.
Tänk på att du kan tynga ner grenar som sticker upp för mycket med vikter. Alltså en tyngd sätts i ett snöre som hängs upp ganska långt ut på grenen.
Du kanske har kapat de nedersta grenarna lite väl långt in. Ingen fara, det kommer nya skott.
Du kanske har kapat de nedersta grenarna lite väl långt in. Ingen fara, det kommer nya skott.
Produkter som diskuteras i tråden