Planterade en ligusterhäck för några dagar sen. Köpte plantor i kruka, 40-60 cm höga.

Nu är frågan om de ska klippas ner nu direkt eller om man ska vänta? De är väldigt tunna och det ser inte speciellt bra ut som de är nu.

Har läst olika överallt, plantagen skriver att man ska klippa dem redan innan plantering. Har även läst att man inte ska klippa något alls förrän till våren, flera andra skriver att man ska klippa ner så det bara är ca 20 cm kvar. Vad är rätt? Jag hade helst klippt ner dem en bit men vill inte förstöra något, är nybörjare på detta.

Traditionellt har man klippt liguster direkt i samband med plantering. Tanken är att de grenar sig och blir tätare på det sättet. Nu mer är det vanligt att man låter bli att klippa första säsongen om man planterar sent, dvs inte planterar på våren. Just med liguster har jag inte sett någon skillnad i slutresultat. Klipp dem du om du vill. I o m att det ff är en hel del kvar av växtsäsongen kommer de att etablera sig oavsett. Det viktigaste är vattning och att det inte blåser för mkt på dem.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Okej tack! Är det då rimligt att klippa ner så de blir ca 20 cm? Det är inte mycket blad att tala om så långt ner, såg någonstans att grenarna kan dö om man klipper bort allt med blad på.

C Cecilia7 skrev:
Okej tack! Är det då rimligt att klippa ner så de blir ca 20 cm? Det är inte mycket blad att tala om så långt ner, såg någonstans att grenarna kan dö om man klipper bort allt med blad på.
Du kan klippa ner till 20 cm men det låter som att plantorna inte mår så bra om de inte har så mycket blad. Var de barrotade?

Jiji Jiji skrev:
Du kan klippa ner till 20 cm men det låter som att plantorna inte mår så bra om de inte har så mycket blad. Var de barrotade?
Nej de var på kruka. Såhär ser de ut nu.

• Rad med nyligen planterade små träd längs en asfalterad vägkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jakesta
  • Laddar…
C Cecilia7 skrev:
Nej de var på kruka. Såhär ser de ut nu.
De ser helt ok ut. Jag kan inte riktigt se nära men av bilden att döma ser det bra ut. Klipp dem du.

• Gilla
Cecilia7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.