1 736 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Besiktningsmannens skyldighet efter besiktning?
En besiktningsman (kopplad till mäklarbyrån) besiktigade min mammas hus innan försäljning. Gjorde ett bra jobb och var noggrann och tillmötesgående.
Vissa intressenter på visningar ville ställa några frågor till besiktningsmannen innan de la bud (eventuellt) men han hörde inte av sig tillbaka.
Totalt har fyra intressenter försökt nå honom via telefon (enligt mäklaren som hjälpt oss undersöka saken) utan återkoppling. Min mamma har ringt honom 1 gång efter besiktning och lämnat meddelande utan att han ringt tillbaka. Mäklaren har ringt ca 5 ggr och skickat sms utan att besiktningsmannen hört av sig tillbaka. Detta har ju potentiellt inneburit att vi förlorat flera intressenter som hade kunnat lägga bud om de fått svar på sina frågor men som valt att inte fortsätta. Utan att det står utskrivet i uppdragsbeskrivningen kan jag ju tycka att det ingår i besiktningsmannens uppdrag att också svara på frågor (och då menar jag inte en besiktningsgenomgång) för att underlätta processen för såväl säljare som köpare.
Vill gärna bestrida fakturan och reklamera tjänsten pga detta. Men vet inte vad vi har på fötterna egentligen...
Hur bör vi gå tillväga? Andra erfarenheter eller bra tips?
Vissa intressenter på visningar ville ställa några frågor till besiktningsmannen innan de la bud (eventuellt) men han hörde inte av sig tillbaka.
Totalt har fyra intressenter försökt nå honom via telefon (enligt mäklaren som hjälpt oss undersöka saken) utan återkoppling. Min mamma har ringt honom 1 gång efter besiktning och lämnat meddelande utan att han ringt tillbaka. Mäklaren har ringt ca 5 ggr och skickat sms utan att besiktningsmannen hört av sig tillbaka. Detta har ju potentiellt inneburit att vi förlorat flera intressenter som hade kunnat lägga bud om de fått svar på sina frågor men som valt att inte fortsätta. Utan att det står utskrivet i uppdragsbeskrivningen kan jag ju tycka att det ingår i besiktningsmannens uppdrag att också svara på frågor (och då menar jag inte en besiktningsgenomgång) för att underlätta processen för såväl säljare som köpare.
Vill gärna bestrida fakturan och reklamera tjänsten pga detta. Men vet inte vad vi har på fötterna egentligen...
Hur bör vi gå tillväga? Andra erfarenheter eller bra tips?
Innan jag köpte mitt hus hade jag en genomgång med säljarens besiktningsman via telefon i en timme. Men de hade kommit överens om att han skulle svara på frågor, det ingick i hans uppdrag.
Om det inte står något om att han ska svara på frågor kanske det inte ingår? Är han kanske på semester?
Tillhör han något företag så det finns någon annan att kontakta?
Om det inte står något om att han ska svara på frågor kanske det inte ingår? Är han kanske på semester?
Tillhör han något företag så det finns någon annan att kontakta?
Besiktningsgenomgång är en annan sak, det ingår ofta att man kan välja det som köpare antingen kostnadsfritt eller för en lite summa.
Detta är mer frågor från intressenter som velat veta mer innan de ev lägger bud. När de sen inte fått svar har de hoppat av helt.
Företaget är litet och mäklaren har pratat med sekreterare/reception men inte nått honom. Detta gäller frågor sen början juni så jag har tänkt att semester inte är så troligt, och då borde han lämnat över till någon?
Detta är mer frågor från intressenter som velat veta mer innan de ev lägger bud. När de sen inte fått svar har de hoppat av helt.
Företaget är litet och mäklaren har pratat med sekreterare/reception men inte nått honom. Detta gäller frågor sen början juni så jag har tänkt att semester inte är så troligt, och då borde han lämnat över till någon?
Vet inte. Men det kanske är nåt vi ska ringa och fråga om
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 939 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 939 inlägg
Om man säger så här, det finns ingen allmängiltig lagstiftning som reglerar detta så allt är upp till vad ni har avtalat om. Men eftersom det rör sig ett litet företag som har sin inkomst på att sälja sin tid så kan man nog inte räkna med att besiktningsmannen står till förfogande för gratis konsultation efter uppdragets slutförande. Dessutom är juni en tid när han kanske är på andra uppdrag (högsäsong), har semester, är sjukskriven, VABar eller är föräldraledig. Folk gör så mycket annat än är på jobbet.
Detta exempel visar att det vore värdefullt om den som anlitar en sådan här tjänst diskuterar i förhand vad som gäller. Det är ofta mäklaren som förmedlar tjänsten så det är märkligt att inte heller mäklaren får kontakt.
Egen erfarenhet är att iaf Anticimex skiter fullständigt i dig efter besiktning/betalning. När vi skulle sälja huset gjordes en besiktning genom mäklaren. Visade sig att det var väldigt mycket fukt i väggarna i källaren, nästan 90%. Detta tyckte vi var märkligt då vi ALDRIG haft problem med vare sig lukt eller annat i källaren. Satte in en egen hygrometer som visade ca 70%. Hade lite frågor ang. detta men trotts flera försök till kontakt var det ingen som återkopplade. Försäljningen gick bra och vi fick mer än vi hade hoppats på så jag orkade inte ligga på mer men dåligt att dom inte kan bemöda sig att svara...
Liknande trådar
-
Ljud från avloppet efter rensning
Vatten & Avlopp -
Hur ska jag göra för att få det jämnt efter bredpackling?
Färg, Måla & Tapetsera -
Enkelt knep för att gjuta plintar med stolpskor i lod efterfrågas
Trädgård allmänt -
Micron slutade funka efter strömmen gick
Kök -
Eftermontera el till taklampa utan takdosa
El