Olah

Rätt i mycket men lite "fel" också:
Ett varaktighetsdiagram skulle förklara en hel del, men det orkar jag ej dra (behövs en bild för enkel pedagogik), men det går (lönar sig) inte att dimensionera ett kraftvärmeverk (eller VP för den delen) efter de få timmar som har den allra högsta lasten (den är ca dubbelt så hög som den dimensionerane effekten man använder sig av idag). Teoretiskt kan man göra som du säger om man har något att balansera det hela med. Det skulle kunna vara vattenkraft, men den möjligheten har man utnyttjat redan (hm kan jag ej svara på) för att kunna balansera kärnkraften (många vattenkraftverk har byggts om till effektkraftverk istf att vara baslastverk, notan råkade inte hamna på kärnkraften, men det var en annan sak)

Visst kan man tycka att det är "lagbrott" att inte ha kraftvärme istf bara fjärrvärme. Egentligen är det så enkelt som att förlänga elcertifikattiden med 5-10 år (istf till år 2010 som nu är bestämt) så investerar alla större fjärrvärmeverk i kraftvärme, (och varför det inte görs, ja det finns en förklaring även till det men den hör inte hemma i strängen)

....och under tiden så går det inte att komma ifrån det faktum att vilken ellast vi än lägger till på nätet nu så produceras den under den "spetsförbrukningtider" på ett sätt som egentligen ingen av oss vill
 
MathiasS

25000/8500 x3/2 = 4,4 vilket skulle kunna vara = COP

med all respekt för din VP-kunnighet, men det tror jag inte på

(kan det vara så att lyset (7000kWh?)var med i 25kkWh?
då blir det 18000/8500 x 3/2 = 3,2 även det är högt?)

kan det vara icke årskorrigerat?
 
Yondalar skrev:
MathiasS

25000/8500 x3/2 = 4,4 vilket skulle kunna vara = COP

med all respekt för din VP-kunnighet, men det tror jag inte på

(kan det vara så att lyset (7000kWh?)var med i 25kkWh?
då blir det 18000/8500 x 3/2 = 3,2 även det är högt?)

kan det vara icke årskorrigerat?
Njaeee.. Jag tror vi har ett lysande exempel på "äpplen och päron"-fenomenet här.... Jag tänkte komma till det, för Jag jär inte riktigt klar med min tidigare utsaga om förbrukning före och efter utan inväntar lite inparametrar från Fredrik, men vi kan ta det direkt.

Det är nämligen så att det har hänt lite mer här hemma än att bara byta värmesystem. Det finns också 17cm mer isolering i väggarna + 13 nya fönster.... Jag drar mig lite för att använda mig själv som räkneexempel beroende på att det är så svårt att göra en bra jämförelse av före och efter:

1. Uppvärmd yta är större
2. Huset är bättre isolerat
3. Energiförbrukningen före är ett estimat baserat på uppgifter från Elverket - uppgifter efter är exakta.
4. Uppvärmd yta kommer att öka ytterligare - pumpstorlek etc är därför inget skolexempel på hur man skall göra detta med bergvärme......ännu....:)

Min första beräkning på COP (genom att mäta pumpens förbrukning, antal gångtimmar samt veta uteffekten från databladet) gav 2,5 vill jag minnas. Inget att hurra över men högs realistiska siffror. Anledningen till att värmefaktor inte har varit speciellt bra är att jag periodvis under renoveringen haft få element i drift => hög temp för att hålla värmen. I år blir det nog lite bättre eftersom det finns 80kvm golvvärme också....


 
MathiasS skrev:
Jag jär inte riktigt klar med min tidigare utsaga om förbrukning före och efter utan inväntar lite inparametrar från Fredrik, men vi kan ta det direkt.

Hoppsan. Här sitter man och sover.... ;D

Rimligt är väl att ta med de lösningar man gjort för att bättre kunna tillgodogöra sig värmen från vp. Vad jag förstår så skall man sträva efter ett system som inte behöver så förtvivlat varmt vatten. Är det inte så?

Golvvärmeanläggningen ska väl inte rimligtvis räknas till värmepumpsstatistiken men bör, precis som du skriver beaktas när man sitter och viftar med en låg elräkning.

Extra varmvatten? Om din vp innebär att du får en extra dyr lösning för varmvatten så kanske..

Debatten runt värmepump får mig och tänka på en intervju jag läste med Mercedes utvecklingschef där journalisten undrade varför man lägger ner tid på att göra S-klass bränslesnål. Utvecklingschefen svarade att deras kunder inte sällan är proffesionella människor som njuter av att ha effektiva och avancerade bilar. De uppskattar alltså en låg förbrukning även om de utan problem kan förväntas ha råd med en hög. Kanske är det samma med värmepumpsägare i vissa fall?
 
Hej
En rimlig kalkyl för pellets nedan.

Pelletspris 1900kr/ton
Värmevärde 4.8kwh/ kg
Årsmedelverkningsgrad pelletbrännare enligt konsumentverkets hemmsida 65%
Elpris med skatter 0.85kr/kwh

Kostnad kwh pellets (1,9/4.8)0.65=0.6 kr/kwh

Besparing (20000Kwh/år) 20000*(0.85-0.65)=5000kr/år

Pay-off 25000kr/5000kr ca 5år

Då har varken pannan eller skorstenen någon avskrivningstid.
 
Det började med miljön,och nu är det pengar.Visst är det väl typiskt,särkilt för den som funderar på om han har överinvesterat.Ingen kritik,bara en reflektion.
 
ja nu har vi hamnat i fel sträng, säger en likagod kålsupare

......men nu börjar det snart bli riktigt svettiga kalkyler :-/

re skitigt eller ej så skiter jag i denna sträng nu

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.