Elnätet är såpass komlicerat,att när det slogs ut i stora delar av USA,och i delar av Sverige för några år sedan,så kom det som en överraskning,och man var tvungen att sätta till en undersökning för att förstå förloppet.Turligt nog inträffade dessa på varma årstiden.Så helt tillförlitligt är det inte.ABB i Sverige har exporterat kraftöverföringsprodukter på 800kV,och även 1 miljon volt vill jag minnas.Så tekniken finns i landet.Men det är klart känsligare blir det,fast mindre förluster,och större överföringskapacitet.
 
Det är vad yondalar säger som är det som troligen är den enda vägen att gå just nu, så mycket el som möjligt producerad i lokala fjärrvärmeverk. Detta sker ju redan till viss omfattning och ökar ständigt i sverige så vi bör kunna förse en stor del av landet på detta vis förr eller senare.

Dessvärre förbättrar inte Bergvärme effektbalansen speciellt bra utan ökar effektbehovet vid stark kyla vilket gör att vi då som sagt måste importera el från mindre lämpliga källor.

Sedan är överföringsproblemen i svergie i reellt problem då vi bor i ett enormt LÅNGT land om ingen reflekterat över detta tidigare 8).

Sammantaget blir bergvärmen rätt skitig i den omfattningen den snart har blivit utbyggd till.
 
Vet inte om det är värt att kommentera mera, eftersom vad som tydligen gäller är att skjuta från höften och sen får andra ta reda på om det är sant det som hävdas.
Då är det väl bra att i.a.f. en av oss skickar med länkar till källorna, så att det går att kontrollera? ;)

Visar det sig inte att det är korrekt skjuter man ett nytt skott.
Men herrejösses. Jag läste fel skrev jag ju. Hur länge skall du hålla på och dra i det? Har du aldrig läst fel?

...defakto har 5 av 10 år likartade vattenkrafteffekter som år 2001, dvs 2001 är snarare ett normal år, 3 av 10år har haft betydligt lägre flöden, däribland år 2003.
Finns bara ett år de senaste 10 åren som har kommit i närheten av 2001 års vattenkraftsproduktion, och det är år 2000. Det du skriver stämmer alltså inte.

Sen ändrar du referensår för att det bättre skall stödja din argumentering ...
Jag ändrade referensår för att visa situationen ett dåligt vattenkraftsår (vilket jag också skrev att det var). Behöver inte byta från 2001 för att stödja min argumentering. Du kom ju själv fram till att den producerade elen inte var ren ens år 2001 (ca 4-5% enligt dina egna siffror). Jag visade att läget var bedrövligt år 2003 (18%). Sammanfattningsvis så finns det ju än så länge ingenting som talar emot min argumentation. Även 2001 importerade vi en betydande mängd el från Danmark. El som knappast kommer från rena källor.

Du gör en oseriös differensiering när du påstår att alla elförbrukare bidrar växthuseffekten och därmed exkludera du dig själv som vedeldare (troligtvis exkluderar du din hushållsel också och skyller detta på VP ägare) , alla energianvändare bidrar till växthuseffekten.
Vad är det för oseriöst med det? För varje enhet förbrukning du tar bort, så kan du ta bort lika mycket skitig el. Eller?

Jag exkluderar definitivt inte dem som eldar ved eller pellets. Har flertalet gånger skrivit att varken ved eller pellets är perfekta uppvärmningskällor. Men jag påstår att de är bättre än att värma upp huset med än el genererad av kol eller olja. Men du håller kanske inte med om det? Tycker du direkel också är ett vettigt alternativ för uppvärmning?

Jag exkluderar inte min hushållsel. Men det är lite svårt att driva TV:n med pellets. Där finns det alltså inget vettigt alternativ till eldrift. När det gäller uppvärmningen så finns det ett sådant. Som jag skriver tidigare så predikar jag inte. Jag kör själv bil, och en motorstark sådan. Skulle kunna köra en bensinsnålare och göra miljön en tjänst. Men vill inte, för jag vill ha en stark motor. Jag hycklar dock inte med att det finns mer miljövänliga alternativ.

Allt jag skriver är att biobränslen är bättre än skitig el, när det gäller utsläpp av växthusgaser. Jag lägger inga moraliska aspekter på det. Det är det du som gör. Jag förstår helt och fullt varför många vill slippa pelletshanteringen, och därför installerar t.ex. bergvärme i stället. Vad jag inte förstår är varför man måste hyckla med att bergvärme inte är det miljövänligaste alternativet av de två?

Nej din åsikt att byta VP mot ved är ett synnerligen ineffektivt miljöarbete och jag hoppas att denna syn aldrig får genomslag i vår miljöpolitik. Ska vi satsa på miljöåtgärder bör vi angripa de bovar som ger bäst valuta för pengarna och inte slänga pengarna i sjön som du föreslår.
Ahh, den gamla klassiska: "så länge som det finns de som släpper ut mer än vad jag gör, så finns det ingen anledning för mig att göra något". Lär inte miljön bli hjälpt av. :)

Man kan lätt få det intrycket att det är en politisk eller en fundamentalistisk uppfattning du har, pga avsaknaden av objektiva argument.
Bara för att du inte köper mina argument, så betyder det inte att de inte finns. Jag köper inte dina heller, så det är ömsesidigt.
 
Det känns som det börjar bli dags att lägga ner denna diskussison nu?

Det framgår ju rätt tydligt av de kilometerlånga inläggen ovan (oavsett om vi pratar om 2001 eller 2003) att konverteringen till värmepumpar inte har ett smack eller väldigt lite med miljöpåverkan att göra. Likaså är det totala elberoendet löjligt att diskutera i dessa sammanhang.

Vi pratar om cirka en femtedel av den totala elförbrukningen!!! 80 % av elen förbrukas någon annanstans än i våra bostäder. Visst är det så att alla ska dra sitt strå till stacken, många bäckar små osv men inte ens om säg hälften av alla hushåll helt skruvar ur huvudsäkringen så har det ju en tydlig påverkan på varken miljö eller elberoende. Den del som direkt kan härledas till trådens ämne, värmepumpar, är ju dessutom ännu mindre....

Snillet och Yondalar - ni har ju rätt i att dom som byter från olja till VP ökar sin elförbrukning - men om ni backar två steg och försöker få lite perspektiv på detta - Är just detta något att tjata om egentligen? Be den sammlade tillverkningsindustrin i landet ta 5 minuter extra fikarast istället så har vi sparat in samma el.... Ett något hypotetiskt exempel men ni förstår nog vad jag menar. Man kan sopsortera i köket för att samvetet skall må bra, men vad spelar det för roll när det mesta eldas upp i samma ugn iallafall? Sila mygg och svälja elefanter....

Näe, lägg ner nu.

 
det fanns många förslag om att ersätta det ena bränsle med det andra och då minskar vi växthuseffekten, påstås det. Jag eldar med ved men inte på grund av att det är en miljövänlig biobränsle men på grund av att det är billigt för tillfälle ;)
Oljan pumpas upp och säljs, kolet grävs upp och säljs och eldas det inte upp i Sverige så eldas det upp någonannanstans (i USA, Kina?). Det globala resultatet förändras ju inte, enligt min förstånd. Hur än lilla Sverige försöker undvika fosilt och atomkraft så finns det andra länder på jorden som gör det inte. En gång i tiden var det ju el som var mest förnuftigt att värma huset med ;) men då var den Svenska Atomkraften en stolthet. Nu skäms vi för Bärsebäck och Sydkraft kännar stora pengar på det.
Nu har man bestämt att enbart ved, sol, vind och vatten är politiskt korrekt i Sverige :surprised:. Skatter styr mina val, priser styr mitt miljösamvete, OK. Men...Kan man skattestyra U-länder som idag jobbar hårt för att bli I-länder och med det också stora energianvändare? Kan vi skrämma dom ifrån att köpa och använda olja och kol med ett växthus-skräkscenario? Kan vi stoppa dom som säljer? Tror inte det ;D.
Så i det globala perspektivet känns det inte så avgörande om man har en VP eller vedpanna och vilken värme är mest skitig.
gaia
 
MathiasS skrev:
Det känns som det börjar bli dags att lägga ner denna diskussison nu?
Nu, när den börjar bli varm? Håller vi på lite till så kan vi kanske använda diskussionsklimatet för att värma några villor och spara in lite el den vägen.  ;D

gaia skrev:
Kan man skattestyra  U-länder som idag jobbar hårt  för att bli I-länder och med det också stora energianvändare? Kan vi skrämma dom ifrån att köpa och använda olja och kol med ett växthus-skräkscenario?
Vi lär definitivt ha svårt att argumentera med dem, om vi själva inte gör någonting för att minska utsläppen. Ponera att 1 miljard kineser byter ut sina vedspisar mot värmepumpar. Hugaligen.  ;)
 
påstå något och sen säga att nu är debatten slut!

strängen var bergvärme skitig värme

och då säger jag likaledes:
det har nu sammstämmigt i forumet konstaterats att bergvärme använder el som produceras på ett "skitigt" sätt, alltså bergvärme är skitig värme.

sen snackar vi inget mer om det.
 
Yondalar skrev:
påstå något och sen säga att nu är debatten slut!

strängen var bergvärme skitig värme

och då säger jag likaledes:
det har nu sammstämmigt i forumet konstaterats att bergvärme använder el som produceras på ett "skitigt" sätt, alltså bergvärme är skitig värme.

sen snackar vi inget mer om det.
Jamen det är väl ok. I någon mening är det ju alldeles sant (och det vill jag minnas att vi var överens om redan den 27 oktober.... 8)) . Det som diskuterats de senaster 200 inläggen rör ju hur stor del av skiten som kommer från bergvp.

Härmed fastslaget - bergvärme är skitig.

Ska vi ta en ny tråd och diskutera hur långt ett snöre är? ;)
 
...vov ;)
 
tycker trånstartaren lyser med sin frånvaro

han har nog fått allt om bakfoten!
 
Bj skrev:
tycker trånstartaren lyser med sin frånvaro

han har nog fått allt om bakfoten!
Ha, det är inte bara trådskaparen som har det mesta bakom fötterna.... ;D [hukar mig bakom 500liters acktanken]
 
Grabbar,nu är ni väl på sandlådenivå ändå.Pajkastning och grimaser.
 
Emilsson skrev:
Grabbar,nu är ni väl på sandlådenivå ändå.Pajkastning och grimaser.
Ja men han har ju tagit min spade...... :'(
 
MathiasS skrev:
Det känns som det börjar bli dags att lägga ner denna diskussison nu?

Näe, lägg ner nu.
Det verkar som om det vore väldigt svårt att leva upp till det man själv tycker ibland.........


Med tanke på ovanstående inlägg.
 
Så frågan är, har vi kommit fram till att bergvärme är skitig värme.

Jodå, men de flesta som hävdar motsatsen här glider över på saker som bekvämlighet och att "det nog inte är så farligt med kärnkraft" ,"vi exporterar ju el också" ,"vi kan ju producera elen med biobränsle i fjärrvärmeverk".

Det tenderar i mångt och mycket uttalanden som verkar vara lite av ursäkter och att gå över ån efter vatten för att man vill ha en apparat som skall stå där å brumma å så behöver man inte göra nåt mer än håva in värmen.

Det är ju detta folk vill åt med bergvärmen så varför hymla med det... ;D

Däremot bygger det ett elberoende, eftersom dom nu av någon outgrundlig anledning går på el, konstigt ???

El är bra, men inte nödvändigtvis till uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.