Det finns en liten bubbla till? :surprised:

det har från välunderrättade källor påståtts att det förebyggande underhållet på och utbyggnaden riksnätet varit lite siochså i bra många år. Detta skulle ha sin förklaring i att det gällde/er att skapa lite bättre kortsiktiga bokslut inför de rockader som pågick/pågår. Och det är ju inget nytt trick, nästan så man kan tro det är sannolikt.

Vad betyder då detta? Jo lägre tillgänglighet, vilket vi redan börjat se. Nätutbyggnaden (kapaciteten) har inte riktigt hängt med, vilket vi också sett när Bore varit på besök, ja även vid hans frånvaro, tex anslutning bara från ett håll norr om Sthlm.

Hur tolkar ni all den "information" i form av några lösa fyrfärgsblad som varje gång kommer med elräkningen nu för tiden?

En elräkning behöver inte innehålla mera än vad betar jag och för vad. (men det är svårare att läsa ut). Jag vill ha kräm till datorn alltid och jag vill även koka kaffe när jag vill när det är svinkallt. Om det är någon timme lägre temp på varmvattnet, det kan jag ta, kanske likaså i kåken, ja det vete fasen förresten.
Det jag inte gillar är att jag får del av den här skiten (elbrist eller ökad risk för do) vare sig jag vill, betalar eller inte för att så många nu knappt tänker längre än vad näsan räcker. Nu tänker jag inte att var och en skall vara någon landsfrälsare, utan snarare på det skitiga som pågår eller att ingen på styrande håll inser vart det är på väg om inget görs
Nu tror jag att politikerna vaknar så småningom och då måste det hända något på skattesidan (åtminstone för att få sitta med en mandatperiod till, och det brukar ju vara viktigt)

och just denna "skit" hör hemma i denna sträng, av en viss teknisk ekonomisk fundamental anledning

men vis av Tage Danielssons sannolikhet, så har det väl inte inträffat och om det inte inträffat så kommer det inte heller sannolikt att inträffa, eller hur det nu var

jäklar vad han var på g idag, jo
 
... och tänk att man vet inte ens  om "växthuseffekten"  egentligen finns ?
Att man har sagt "växthuseffekt + CO2" många gånger betyder inte att det automatisk är sant. Det skall mycket mera till för att en teori är bevisad... nog har klimatet ändrats många gånger om innan människor kom till på jorden....
Jag tycker att växthuseffekten är  framkallad politiskt och det förskas febrilt och på hög vätenskaplig nivå (dyrt!) för att bekräfta det. Under tiden accepterar vi  stigande energipriser på grund av stigande skuldkänslor....   ???
Vem har kommit på uttryket "skitig värme"?
gaia

 
Problemet är väl, att när vi väl ser oomstridliga bevis på att utsläppen av CO2 orsakar global uppvärmning. Då är det troligen redan för sent att göra något.
 
Det viktiga med Skitig Värme är just att det är ett uttryck.

Att bygga in sig i ett elberoende är just det, vi bygger en infrastruktur för att kunna hantera elmängden ut till alla hushåll och stugor.

Elmängden produceras, behöver vi mer produceras det mer, någonstans. Problemet är väl att det inte är kul när den tillverkas av kol/olja/gas.

Visserligen sa exxon oil så sent som 1999 att det inte finns någon anledning att forska i problemen med fossila bränslen därför att det inte finns några.

Där har vi anledningen till att många av oss tror att det inte finns någon växthuseffekt, lobbying kallas det på fackspråk.

Så när folk installerar värmepumpar istället för oljepannor behövs, de facto... mer el !. Som skall ut i nätet och som skall produceras. Allt medan diverse bolag sitter där med kavrtalsrapporterna å eftersätter underhåll och köper billig el där de får tag i den.

Osannolikt ?, tja.... Volvo blev ju riktigt sura för att staten tycker att en miljöbil skall vara resurssnål och inte bara släppa ut lite i förhållande till det man fyller på utan även göra av med lite av de man fyller på !

Deras lobbyister får det nästan att låta självklart att de har rätt.

Detta skall vi se upp med så att vi bromsar vågen av skitig bergvärme !
 
njae, frågan är snarare om man vill se, bevisen har funits länge
faktiskt tror jag att det var oljeindustrin (BP) som själva hade de första konkreta bevisen. De har lång statistik på hur många isberg som passerat 60:e breddgraden för der såg plötsligt att de började komma hotande nära deras borrtorn i Atlanten.

men det är väl som att prata med en J-vas om tex barnutnyttjande - jag fick påknackning ngn dag efter TV-programmet -men det var som att hälla vatten på en gås
 
Konsulten skrev:
Problemet är väl, att när vi väl ser oomstridliga bevis på att utsläppen av CO2 orsakar global uppvärmning. Då är det troligen redan för sent att göra något.
... kan hända att fosila bränslen tar slut innan dess och då är problemet löst ;)
gaia
 
Det är väl självklart att fosila bränslen är en ändlig resurs,liksom uran.Mycket känsligt för en del,tydligen.Själv kör jag luftburet,och då luft/luft VP till cirka -5,och sedan pelletskamin.Till tappvarmvatten är det sol,räcker 9 månader om året.Jag tror inte vår skapare höjer priset på solvärmen,däremot är jag övertygad om att elbolagen höjer priset på el.Det ter sig ganska obegåvat att inte nyttja solvärme.Man kan bygga lesolfångare,antingen själv,eller på kurs.Sedan får man bidrag från lanstonget,som tack.
 
Jodå trådstartaren lever...
Har följt detta med stort intresse,trodde aldrig det skulle bli så stort gensvar,det är ju helt tydligt att detta är väldigt sårbart.
Det är ju rent ut sagt förbannat tråkigt att merparten av den svenska allmogen är så förbannat lättlurad.har följt samt debbaterat lite på ett annat forum om bioenergi.

Där skriver bla en stackare att han har en total värme kostnad med sin värmepump på 6000kr/år.
Det var bara att läsa av elmätaren samt gångra sina kwh timmar med sitt elpris!!!,Då fick han fram sin kostnad.

Det är tydligen många som inte räknar med sin investering på sina 100-160 tusen kronor eller vad det nu kan kosta.Då har ju givetvis Vp föräljaren lyckats med sitt drag att bidraga med ännu lite mera skitig el som vi importerar utomlands!


Givetvis är det bekvämligheten som gör att det borras kors o tvärs i vårt land, å de tro faan det när det nästan sköter sig själv.

Givetvis så förstår jag oxå detta att sverige bidrar lite globalt sett,MEN någonstans måste vi faktiskt börja.
Vi skall ha en energiomställning här i landet det är ju beslutat,vi måste minska vårt elberoende skall det vara så förbaskat svårt att inse att det gör vi inte så länge det borras som den värsta termitinvasion här i landet?
inbillar ni er vekligen att vi kommer att sänka vårt elberoende när ni tex går från olja till vp?? Ja jag tror faktiskt att ni gör det!

Dessutom är det enligt vissa aldeles gratis,spelar ingen roll hur liten stuga man har så skall det in en värmepump!

Jag tror faktiskt det har gått en nirsch i detta åxå det är "inne" att ha ett bak ofram kopplat kylskåp i källaren!
grannen har ju en inte skall jag vara sämre!

Nej förnyelsebar energi,pellets,ved samt i Mycket större del solenergi där har vi framtiden speciellt solen!
Detta är det enda hållbara,men det gäller ju inte bara lilla svedala utan hela världen,som vi faktiskt ska vara rädd om om vi skall ha nåt att ge våra kommande generationer.
Men det är bara så att för varje nytt hål som borras ökar vårt elberoende långsiktigt SKALL detta verkligen vara så svårt att förstå?gör ni inte det då måste jag tyvärr säga då är ni dumma helt enkelt!
Nu kommer jag inte att argumentera detta något mera.Tydligen av dömma på gensvaret så vet ni innerst inne att vp kanske inte är så bra,varför måste man då argumentera som man gör?Jo för köper man grisen i säcken samt inser att denna gris som för övrigt är väldigt skitig samt käkar i sej massa smutsiga kolkraft producerade proteiner bajsar ur sig lite till att värma småkultingarna i stian med då försvarar man den som en gnu skyddar sin nyfödda kalv.
Bara det att gnun verkar ha lite mera att tänka med än merparten av den svenska allmogen!

med förnyelsebara enegihälsningar

lennart
 
Är du ute efter ett längdrekord på tråden Lennart??
Tiden får väl utvisa vad som är / var rätt och fel om det nu finns nå´t sånt.....
 
Det viktiga är att bryta trenden med bergvärme vp som installeras förbehållslöst samt att de som skall byta uppvärmning definitivt skall titta till på andra former av uppvärmning.

t:ex solvärme som ALLA borde satsa på så länge det finns ett läge på fastigheten där panelerna kan riktas mot någonstans mellan öst och väst över syd, helst syd.

I äldre hus med murstock är det ett stort risktagande att ta bort den varma murstocken, huset kan skadas allvarligt. Då är det totalekonomiskt ohållbart med bergvärme.

Sedan är det just omfattningen som bygger elbehovet som gör den skitig.
 
Finns ett gäng som propagerar starkt mot VP (som synes vara deras livsuppgift), ännu har jag inte sett någon substans bakom deras inlägg, Jag skulle vilja sammanfatta det med mycket (bara) snack i liten verkstad.

De påstår att bergvärme är skitigare än tex ved eller pellets men de kan inte visa det.
Om det är skitigare, i vilket avseende är det skitigare och i så fall hur mycket skitigare?

De har heller ingen uppfattning eller aning om hur skitig alternativen är.

De ställer inte den så kallade skitig bergvärmen i relation mot andra uppvärmningssystem (tex ved) .

De hänvisar till att vi blir elberoende, men beskriver inte vad för miljöfördelar och miljönackdelar det finns med att använda el som energibärare.

De beskriver inte hur en alternativ energibärare skall se ut och till vilken kostnad för miljön.

De tar inte reda på när vi använder skitig el och vilka värmesystem som då startas (använder den skitiga elen)

De försöker hävda att VP ägarna är lurade av ett antal stora konspiratörer utan att kunna påvisa detta.

De kan inte hålla mer än en boll i luften samtidigt, ena gången är argumenteringen ”om alla oljeeldare skulle” nästa gång är det ”vi blir elberoende” eller det "är viktigt att bryta trenden till bergvärmae”, men gör ingen analys om vilka som kan och går över till VP och hur mycket skit man kan reducera och hur mycket elförbrukningen skulle reduceras.

De har en mycket diffus bild av hur vårt energisystem fungerar, vilka som är producenter, vilka som är förbrukarna och vad /när och varifrån vi importerar.

Kom igen förklara era ståndpunkter utifrån fakta, tycka kan vem som helst, utan någon som helst kunskap.

Så länge som ni inte kan förklara era åsikter på ett sakligt sätt så är det bara propaganda!
 
Som vanligt har alla rätt...
Det är sant att det finns fall där en VP inte ekonomiskt försvarbart.
Det är också sant att VP behöver sitt eltillskott när det finns minst el på marknaden
Båda sakerna är värda att påpeka för alla som tänker skaffa VP...
Sveriges energipolitik är för mig en gåta, att avveckla kärnkraftsreaktorer som är i mycket gott skick utan att ha färdiga alternativ gör givetvis att man måste importera el från utlandet. I denna politik ligger en dubbelmoral utan like... man måste antingen öka den egna produktionen eller minska förbrukningen eller snarare båda. Alla kan dra sitt strå till stacken men för alla heter inte lösningen pellets eller ved. Att välja VP framom elvärme är en bra lösning. Övergår fler med elvärme till VP minskas ju det totala energibehovet även om toppeffektebehovet totalt blir förhållandevis stort.
Att säga att alla skall använda sig av biobränsle går inte, man skall ha möjlighet att välja vad man vill utan att man måste försvara sig. Vill man välja direkt el skall man få göra det, vill man ha VP ska man få ha det.
Det är genom energi-, bidrags- och skattepolitik som skall styra vad man väljer för uppvärmning.
Det är inte heller bra ur miljö och skattesynpunkt att likrikta alla till att använda samma uppvärmningslösning. Skulle alla använda pellets skulle man antagligen få problem med råvaror och logistik. Om alla använder VP får man problem... Grunden är att allt fler skall värma allt större hus och då måste rimligen energibehovet stiga (trots att man isolerar bättre) Var man producerar enerigin är nånting som staten måste besluta. Allt människan gör skitar ner, problemet är vad man skall göra av skiten...

edit: Jag skall inte ha VP - det blir ved för mig. Dels av ovanstående anledningar men mest för att jag vill och kan elda och för att kunna känna mig oberoende
 
Bra sammanfattning.

Det som är viktigt är att man är medveten om vad man gör. Allt som människan gör skitar ned, på ett eller annat sätt.

Därifrån måste vi själva se till att upplysa oss om vad som är aktuellt i vårt unika fall.

Det som får mig att vända mig som en varulv i graven är det förutsättningslösa bergvärmeinstallerandet där det finns möjlighet att ansluta sig till fjärrvärme. DET är inte försvarbart ur miljöhänseende.

Bor man ute på vischan(inte så dumt faktiskt ;D ) så är Bergvärme inte heller ett bra alternativ om man bor i ett område där risken är stor för störningar i elnätet.

Har man ett äldre hus med varm murstock från pannan och sätter in bergvärme ELLER fjärrvärme så kan de gå käpprätt åt skogen med kalla källare och vindar som får fuktskador ,dels pga den relativa luftfuktigheten och dels pga att ventilationen minskar.

Finns mycket att hålla reda på och kolla upp.

Därför är det ju... som sagt, att förutsättningslöst installera bergvärme för att "grannen gjorde de" är inte hållbart i längden.

 
Snillet!Du tillhör den lilla skara som har fattat detta,LÅNGSIKTIGT......
 
Matti skrev:
Det är genom energi-, bidrags- och skattepolitik som skall styra vad man väljer för uppvärmning.
och det gör det oftast. Dom flesta räknar på hur mycket uppvärmningen får kosta. Och om dom har råd med bekvämlighet ;) eller ska det väljas en mindre bekväm alternativ.
Miljöaspekten är inte det första jag tänker på men vi eldar med ved ändå.
Matti, dina åsikter ang. energipolitiken är lika med mina.
Tycker om Snillets praktiska syn på valet av värmekällan.
Ha det varmt allihopa!
gaia

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.