Varför envisas svenska människor med att kasta om bokstäverna i industrikoncernen BAHCO? Vet inte folk att det var B.A. Hjorth & Co företaget hette från början?
Man får ju lära sig vid späd ålder att skiftnyckeln och rörtången uppfunnits av en svensk (J.P Johansson) och att de såldes av BAHCO.
På gamla skiftnycklar står det ju B.A. Hjorth & Co...

Tjena Lennart

Tror de flesta ändå vet hur Bahco stavas av de som faktiskt är intresserade sen har väl allmänt stavning etc blivit mer o mer slarv kan jag tycka men håller med dig mer allmänbildning åt folket ;)

Hej Lorant,
Jag kan förstå att man ibland halkar på tangenterna när man skriver, men i fallet Bahco verkar det vara mer regel än undantag. Snart låter det väl som om folk nyser när de uttalar det.

Jag tror bildning är bra även för folk med en hammare som arbetsredskap.

Jag funderar på om jag ska börja skriva Boshc också så att du får något mer att störa dig på.....;)

MathiasS skrev:
Jag funderar på om jag ska börja skriva Boshc också så att du får något mer att störa dig på.....;)
Mathias S for president. d^_^b

Eller kanske Hitahci......

skalman1 skrev:
Eller kanske Hitahci......
Prosit!

Jag tycker det är helt naturligt att folk stavar bahco som bacho.

1. Tror inte en av hundra vet vad bokstäverna står för, det är inte Ikea vi pratar om.
2. Det vanligaste uttalet är backho på svenska

Där jag rör mig uttalas det mer som "backo". I min värld är dessutom skiftnyckeln och rörtången större än förmågan att kränga spånskivor och insexnycklar i platta paket.

Fast det är väl som med att köra i cirkulationsplatser och på flerfiliga vägar. Eftersom folk inte kan göra rätt så får resten av allmänheten ändra sig.

Visst skall rätt vara rätt, men det känns även som ett "icke problem" i min värld. Bacho eller Bahco- What ever... :)

Oavsett stavning så lossnade det flisor ur huvudet på min Bahco-hammare igår. Kass kvalité! q(;^;)p

Jag har inte påstått att det är en livsavgörande fråga, men tycker man ska visa respekt för de som gjorde landet till en framstående industrination.

L. Mäkinen skrev:
Varför envisas svenska människor med att kasta om bokstäverna i industrikoncernen BAHCO? Vet inte folk att det var B.A. Hjorth & Co företaget hette från början?
Man får ju lära sig vid späd ålder att skiftnyckeln och rörtången uppfunnits av en svensk (J.P Johansson) och att de såldes av BAHCO.
På gamla skiftnycklar står det ju B.A. Hjorth & Co...
Och varför envisas folk med att en svensk har uppfunnit skiftnyckeln?

Den uppfanns 1842 av den engelske ingenjören Richard Clyburn.

Däremot fick Johan Petter Johansson patent på en modifiering av skiftnyckeln 1891.

Om man nu ska vara petig, vilket man tydligen ska va :p

Mikael_L
L. Mäkinen skrev:
Jag har inte påstått att det är en livsavgörande fråga, men tycker man ska visa respekt för de som gjorde landet till en framstående industrination.
Vad ska vi visa dom som gjorde att vi tappade bort allt då?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.