Hej!
Nyligen flyttat in i villa med bergvärmepump.
Vi upptäckte i morse att vi inte hade något varmvatten.
Gick ut till värmepumpen som lyste rött och varnade för lågtryckslarm.
Lite förhastat kviterade jag felet och då slocknade plötsligt hela systemet.

Jag ser sen att mätaren visar lågt tryck i tryckkrälet, som jag förstått ska det ligga mella 0,5 -1 bar.

Hittar ingen intern brytare som har slagit av, heller ingen av säkringarna som har gått.
Vad kan ha hänt?
Ska ärligt säg att jag känner mig lite vilsen kring vad som kan ha hänt och svårt att googla sig fram till svar..

Kommer kontakta en VVS firma direkt måndag morgon men tills dess,
Är det något uppenbart som jag kan ha missat?
Modellen är en Nibe f1245

Tack på förhand!

• Bild av en öppen Nibe F1245 bergvärmepump med synlig kontrollpanel och interna komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Villa's bergvärmepumpssystem med rött tryckkärl, mätare, rör och Nibe F1245-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollera först av/på-vredet vid displayen. Den är lite känslig och kan hamna i avstängt läge. Sen är det bara att prova återställa larmet och se vad som händer. Lågtryck är troligtvis att att KB-pumpen inte kommit igång när kompressorn startar, köldmediebrist eller dålig pressostat. Nästan helt säkert är det KB-pumpen som har krånglat.

• Gilla
FreAn
  • Laddar…
Misstänkte brytare och provat den i olika lägen för att se om den reagerar. Sitter även en automatsäkring lägre ner till vänster men den har inte slagit av. Anar att det måste varit något som har bränt internt. 😬

B
Jag har plockat fram multimetern och kontrollerat att man har spänning hela vägen fram, så man är riktigt säker.

På vissa nibe-modeller så finns ett nätaggregat med en liten glasrörssäkring. Bara att följa elen in i maskinen och se om din modell har en sådan. Ingen aning om det är så på just din modell.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.