S
Jag står just i begrepp att köpa en bergvärmepump. För att inte hosta upp alltför mycket pengar nu så tänker jag mig att köpa en billig och enkel värmepump nu och komplettera med några solpaneler i ett senare skede.

Planen är då att köpa en ackumulatortank som jag förvärmer tappvarmvattnet med. Solvärmen kommer alltså inte att kunna värma huset, bara varmvattnet. Vattnet värms alltså först i ackumulatortanken och sedan i värmepumpen. När det är riktigt soligt ute kan man ju eventuellt värma även behållaren i värmepumpen lite när man spolar eftersom varmvattnet blir varmare än temperaturen i värmepumpen.

Är jag helt ute och seglar eller kommer det fungera bra? Finns det något man måste tänka på vid val av bergvärmepump?
 
Kommer funka helt ok men återbetalnings tiden blir lång eftersom du redan har billigt vv men det vet du säkert redan.
 
Vill du satsa på solenergi rekommenderar jag dig att satsa på solel. Kombinationen solvärme och bergvärme är en ineffektiv kombination.
 
Solpanelerna ger ju lika mycket oavsett vad dom är kopplade mot men eftersom bergvärmen redan ger billigt vv tar det grymt lång tid att tjäna ingen panelerna. Det kanske betalar sig fortare med solel men såg att Fortum som jag har som nät leverantör tar en avgift på 65 kr mån om man levererar el ut på nätet har jag för mig var ett tag sedan jag kollade upp saken.
 
Ja de har samma årsutbyte men en stor del av utbytet, går i kombination med bergvärmepump, till att spara in energin BVPn tar från berget. Endast en mindre del går till att spara köpt energi. Således är systemet ineffektivt och solvärme är bättre i kombination med andra uppvärmningssystem där hela utbytet sparar köpt energi.
 
Men om men tvingas betala avgifter som tex 65 kr månaden blir det ju tveksam lönsamhet på en mindre anläggning som inte täcker hela husets behov.
 
Det ska inte vara några avgifter för mikroproducenter med en säkringsstorlek mindre än 63 A och som är nettokonsumenter på årsbasis.
 
Kollade på fortums hemsida och det verkar vara gratis att leverera el det måste vara jag som läst fel när jag kollat tidigare och det var ju tur det.
 
S
Tanken var att göra en hemmasnickrad lösning för att det är kul och för den fina känslan av att spola gratis varmvatten en del av året. Lösningen innebär att man kan få ut några kWh även när det är kallt ute eftersom det räcker att kallvattnet höjs några enstaka grader för att det skall ge tillskott.
Det duger för min del att ekonomin går någorlunda jämt upp. Personligen tror jag dessutom att elpriset på lång sikt kommer att höjas mycket.

Frågan var ju egentligen om det finns några som helst tekniska problem och om olika värmepumpar kommer att reagera olika. Ett skräckscenario är att värmepumpen har någon form av varningssystem som stänger av den (tills man återställer manuellt) när tanken blir varmare än t.ex. 70C. Det lär ju kunna hända om vädret är soligt länge och man spolar lagom mycket varmvatten.
 
Jag har en slinga i en acktank före min vp och dom få gångerna jag eldar stoppar vp och vv värms i slingan innan det går in i beredaren i vp. Jag har en blandningsventil innan vattnet går in i beredaren som späder till ca 60 grader mest pga att jag inte har nån blandningsventil efter beredaren. Provade utan blandningsventil och vp bryr sig inte om vilken temp beredaren håller (inom rimliga gränser) men kom fram till att det var bäst med blandningsventilen före beredaren för att blandningsventilen tjyvspäder lite och det tyckte jag var dumt med det ganska kalla vp vattnet. Jag har en Nibe 1245 kan kanske funka annorlunda med annan vp.
 
STB skrev:
Jag står just i begrepp att köpa en bergvärmepump. För att inte hosta upp alltför mycket pengar nu så tänker jag mig att köpa en billig och enkel värmepump nu och komplettera med några solpaneler i ett senare skede.

Planen är då att köpa en ackumulatortank som jag förvärmer tappvarmvattnet med. Solvärmen kommer alltså inte att kunna värma huset, bara varmvattnet. Vattnet värms alltså först i ackumulatortanken och sedan i värmepumpen. När
det är riktigt soligt ute kan man ju eventuellt värma även behållaren i värmepumpen lite när man spolar eftersom varmvattnet blir varmare än temperaturen i värmepumpen.

Är jag helt ute och seglar eller kommer det fungera bra? Finns det något man måste tänka på vid val av bergvärmepump?
Skulle det funka att ha en separat kompressor med växelventil som värmer antingen vv eller hus? Jag tänker att man bara behöver en acktank till varmvattnet då, med en slinga till VP och en till sol.

Det blir väl i princip som vanlig VP fast med större tank?
 
Om solen ska kunna ladda hela året så vill den jobba mot en så kall tank som möjligt. En tank som redan håller tex 50 grader har solen svårare att ladda och den rymmer mindre energi. Men visst det skulle funka om man får till en bra skicktning i tanken att vp laddar övre delen och solen jobbar mot botten. Jag skulle inte välja en sån lösning om det finns plats för separata tankar.
 
S
Rätta mig om jag har fel, men är det inte väldigt mycket billigare att köpa en värmepump som är integrerad med med en tank? Det känns som att det borde vara det som är volymprodukterna. Separat pump och ackumulatortank låter ovanligare, större och dyrare.

Jag vill komma billigt undan nu för att på sikt kunna bygga ut med långsiktigare investeringar.
 
Jag förstår inte rikigt hur du resonerar och var du vill komma.
En bergvärmepump är i sig en långsiktig investering, pumpen håller ca 20 år och hålet i moder jord överlever flera pumpar.
En lösning med bergvärme+solpaneler+tank fungerar men är onödigt krånglig och dyr, solpanelerna ger för lite ift pumpen, mest beroende på den stora nackdelen med solvärme dvs det ger inget när det är kallt och värmen behövs som bäst. Möjligen kan man tänka sig pump+tank+en panna att elda några vedpinnar i när det är som kallast, och ev reserv om det blir strömlöst.
Borra ett tillräckligt djupt hål och ställ dit en modern pump, det är mitt tips.
Man tröttnar fort på mickellösningar på uppvärmningen, när det är -25 och du kommer hem från jobbet vill du bara ha varmt i kåken, laga middag och göra kväll, inte hålla på med en massa kuckel i en kall kåk.
Tro mig.
 
En vp med inbyggd beredare är billigare än en vp utan beredare kompletterad med en beredare på sidan. Jag skulle välja en vp med inbyggd beredare och kopplat slingan i soltanken före beredaren i vp då har man alltid vv oavsett om solen värmer mycket eller lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.