Hej. Vätskan i det genomskinliga kärlet är nere på botten, hur fyller man på det? Och trycket på expansionskärlet är nere på 0,3…vet inte vad jag ska vrida på för att öka det. Nån som kan hjälpa en okunnig? 😊🙈
Stoppa pumpen och fyll vatten till ca. 1 bar.E Emanuel01 skrev:
Köldbärarsprit rekommenderar jag bara att fylla själv om du vet vad du gör!
Du ska pumpa upp grundtryck i köldbärarslingan efter påfyllning. Det kan gå bra utan grundtryck, men det är rekommenderat!
Var o pillade lite på den svarta som du ringat in, men hände inget…vågade inte skruva ut den för långt. 🙈E Emanuel01 skrev:
Får inte heller bort säkerhetsventilen på vita kärlet. Lutar väl åt en service kanske, och dom får visa. Relativt nyinflyttade i huset.
Tack för svar…lutar kanske åt en service och dom får visa hur man gör ändå. Första hösten i huset nu.anders07 skrev:
Värmesystemet fyller du bara på så trycket stiger.L Ljungan78 skrev:
Vi har ett identiskt expansionskärl till vår BV-pump. En gång för några år sen stod det lågt som hos dig. Jag fyllde på med kranvatten. Förmodade att spritandelen i köldbäbaren inte ändrades nämnvärt.
Problemet med det är att det kan bli en "vattenficka" utan sprit som då kan frysa som en "propp" och i värsta fall frostsprängning av rör/kopplingar som följd.D datja skrev:
När man fyller på bör man göra det med kölbärarsprit (etanol), och, som sagt lägga upp grundtrycket.
Jo, jag fattar det men jag fyllde på när systemet inte var igång och vätskan alltså hade omgivningstemperatur.anders07 skrev:
Det spelar inte någon roll. Det är t.o.m. i så fall bättre att långsamt fylla på medan pumpen (och cirkulationen) är igång för att späda ut vattnet så mycket som möjligt.D datja skrev:
Sprit och vatten har olika densitet och blandas inte enkelt, varför en "vattenpropp" kommer att snurra kvar i systemet länge.
Det finns en orsak till att man kör med blandartunna under ett par timmar när man fyller ett system...
Det gick i vart fall utmärkt att hälla i ett par liter vatten för mig. Poängen att göra det vid högre temperatur är just att det torde facilitera blandningen. Etanol och vatten är ju högeligen blandbara och just vatten är lämpligt att fylla på med uppifrån eftersom dess högre densitet gör att det sjunker ner in in spriten.anders07 skrev:Det spelar inte någon roll. Det är t.o.m. i så fall bättre att långsamt fylla på medan pumpen (och cirkulationen) är igång för att späda ut vattnet så mycket som möjligt.
Sprit och vatten har olika densitet och blandas inte enkelt, varför en "vattenpropp" kommer att snurra kvar i systemet länge.
Det finns en orsak till att man kör med blandartunna under ett par timmar när man fyller ett system...
Hur skruvar jag loss säkerhetsventilen, antar att det är den röda? Den höjs när jag skruvar på den, sen knäpper det till och går tillbaka till utgångsläget? 🤷♂️E Emanuel01 skrev:
Liknande trådar
-
Bergvärmepumpar IVT eller NIBE?
Värmepumpar -
Bergvärmepumpen Nibe vs IVT
Värmepumpar -
Trasig bergvärmepump IVT Greenline HT Plus med REGO 600. Det står CONLEGO CL83-0035 i displayen.
Värmepumpar -
Bergvärmepump ivt greenline -04 slår ifrån ”hög retur vp”
Värmepumpar -
Varför ingen värme i radiatorerna? IVT Bergvärmepump installerat 2018
Värme allmänt