4 382 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Bergvärme på JFB eller inte?
Sida 1 av 2
Så, då har man upptäckt att min JFB bara skötte golvvärmen i badrummet, jag har trott att den skyddade hela anläggningen. :blushing:
Så nästa vecka åker det in en JFB för anläggningen men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är klokt eller inte att lägga bergvärmepumpen på JFB. Jag har två säkringstavlor (porslinsproppar) varav den som VP sitter på bara har tre 1-fas grupper utöver VP vilka skulle kunna flyttas till den andra tavlan i såfall.
Har nog läst tjogvis med trådar men blir inte klok på om nackdelarna överväger fördelarna eller tvärtom :O
Ett alternativ som förespråkas är ju att man sätter en 300mA JFB till pumpens tavla. Ett annat skulle ju kunna vara att man sätter en (30mA) JFB till varje tavla så slipper man flytta grupperna.
Fasen, jag är rådvill - Hjälp mig! d^_^b
Edit: Ska tilläggas att vi är bortresa i långa perioder under vintern så jag vill inte vara med om "felaktiga" stopp av VPn
Så nästa vecka åker det in en JFB för anläggningen men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är klokt eller inte att lägga bergvärmepumpen på JFB. Jag har två säkringstavlor (porslinsproppar) varav den som VP sitter på bara har tre 1-fas grupper utöver VP vilka skulle kunna flyttas till den andra tavlan i såfall.
Har nog läst tjogvis med trådar men blir inte klok på om nackdelarna överväger fördelarna eller tvärtom :O
Ett alternativ som förespråkas är ju att man sätter en 300mA JFB till pumpens tavla. Ett annat skulle ju kunna vara att man sätter en (30mA) JFB till varje tavla så slipper man flytta grupperna.
Fasen, jag är rådvill - Hjälp mig! d^_^b
Edit: Ska tilläggas att vi är bortresa i långa perioder under vintern så jag vill inte vara med om "felaktiga" stopp av VPn
Det är lätt att bli rådvill, när det gäller JFB.
Du måste skilja på personskydd och anläggningsskydd (= huset brinner inte ner ).
Mitt råd är 300mA till värmepumpen.
Separat 30mA till kyl/frys, en per vitvara.
Sedan 30mA till resten av huset.
Fundera på konsekvenserna.
Vilka fel skyddar JFB mot?
Vad kostar det om JFB utlöser av misstag? Kom ihåg att huset är försäkrat! Men det blir en del trassel och det kostar 10-tusentals kronor med den påtvingade renoveringen om vattnet fryser.
Jag vill inte att någon ska bli allvarligt skadad eller värre. Materiella kostnader är tråkiga att ta.
Ingenting är idiotsäkert, men en väl underhållen anläggning minskar riskerna.
Du måste skilja på personskydd och anläggningsskydd (= huset brinner inte ner ).
Mitt råd är 300mA till värmepumpen.
Separat 30mA till kyl/frys, en per vitvara.
Sedan 30mA till resten av huset.
Fundera på konsekvenserna.
Vilka fel skyddar JFB mot?
Vad kostar det om JFB utlöser av misstag? Kom ihåg att huset är försäkrat! Men det blir en del trassel och det kostar 10-tusentals kronor med den påtvingade renoveringen om vattnet fryser.
Jag vill inte att någon ska bli allvarligt skadad eller värre. Materiella kostnader är tråkiga att ta.
Ingenting är idiotsäkert, men en väl underhållen anläggning minskar riskerna.
Där sprack den budgeten...
Ja, jag skrev fel och har förstått skillnaden på personskydd och anläggningskydd.
Är det inte lite overkill med en jbb/vitvara ändå? Eller kanske inte... Rådvill var ordet
Ja, jag skrev fel och har förstått skillnaden på personskydd och anläggningskydd.
Är det inte lite overkill med en jbb/vitvara ändå? Eller kanske inte... Rådvill var ordet
Är pumpen av typen med inverter är det stor risk att den löser 30mA falskt, så att sätta den tillsammans med övrigt skapar lätt problem.
En 30mA för övrigt i huset om du inte har dåligt underhållen eller urgammal anläggning brukar funka bra. Så 30mA för allt utom VP och sen ev 300mA för den skulle vara OK enligt min syn.
Skulle man vilja sektionera mer är det nog rimligare att sätta egen JFB på delar med högre felsannolikhet som utomhusbelysningar, uttag ute osv. Är man bortrest blir det ju nästan bara kyl/frys som belastar och då ligger de på "egen" JFB under tiden.
En 30mA för övrigt i huset om du inte har dåligt underhållen eller urgammal anläggning brukar funka bra. Så 30mA för allt utom VP och sen ev 300mA för den skulle vara OK enligt min syn.
Skulle man vilja sektionera mer är det nog rimligare att sätta egen JFB på delar med högre felsannolikhet som utomhusbelysningar, uttag ute osv. Är man bortrest blir det ju nästan bara kyl/frys som belastar och då ligger de på "egen" JFB under tiden.
Njae, en jfb per vitvara där det är viktigt med kontinuerlig ström.mexitegel skrev:
Jag menade en per kyl resp frys.
Spisen, mikrovågsugnen, vattenkokaren, diskmaskinen och allt annat kan man ju köra på resten av huset.
Saken är den att det inte är mycket ovanligt med jordfel i en kyl eller frys. Det är dumt att den hela maskinen blir strömlös, för att den andra maskinen går sönder.
Men det finns ju försäkringar, som täcker en del av skadorna.
Men hur många personer känner du som har fått maten förstörd, för att jordfelsbrytaren har löst ut i onödan? Det kanske bara är en skröna.
Det kanske inte är så stor risk att välja en billigare lösning, skilj på när du "bara" riskerar pengar och när det kan bli farligt för personer. Dvs prioritera personskydd, före anläggningsskydd. Lägst prioritet ska du sätta på förlorade matvaror, då det är en låg kostnad.
Huset är från -75 och de delar av elanläggningen som jag blottat hittils har sett bra ut (förutom spotinstallationen i badrummet - men det är en egen historia som ska åtgärdas). Tipset om att koppla så man får SMS via larmet om JFB/anläggningsskydd bryter såg jag just också när jag googlade runt. Verkar smart - var hittar man det om man vill koppla det till det vanliga villalarmet? Eller sätter man bara ett relä som släpper en N.C krets på villalarmet?
Pumpen är BTW en on/off 10kw NIBE som installerades förra året, den har mjukstart om det spelar någon roll.
Tål att sovas på detta! Tack för alla tips hittils!
Pumpen är BTW en on/off 10kw NIBE som installerades förra året, den har mjukstart om det spelar någon roll.
Tål att sovas på detta! Tack för alla tips hittils!
Ingen faktiskt, men jag läste nånstans att problemet var vanligare med gamla frysar av någon anledning. Dock så är nog installationskostnaden lika stor för en jfb vardera till kyl och frys lika stor som den ekonomiska skadan om matvarorna skulle gå förlorade. Så det går nog på ett ut.magnu skrev:Men hur många personer känner du som har fått maten förstörd, för att jordfelsbrytaren har löst ut i onödan? Det kanske bara är en skröna.
Det kanske inte är så stor risk att välja en billigare lösning, skilj på när du "bara" riskerar pengar och när det kan bli farligt för personer. Dvs prioritera personskydd, före anläggningsskydd. Lägst prioritet ska du sätta på förlorade matvaror, då det är en låg kostnad.
Då folk ringer mig kvällar och helger och är panik för att JFB löst ut så går det till 90% av fallen att lösa via telefon. Allt som oftast är orsaken till jordfelet att någon har glömt en skarvsladd ute i gräset några dagar i regnet.
Jag brukar därför hellre förespråka att man sätter uttag/belysning utomhus på en egen jfb/psa än att sätta kyl/frys på en egen. Men detta är ju lite tycke/smak fråga.
Jag brukar därför hellre förespråka att man sätter uttag/belysning utomhus på en egen jfb/psa än att sätta kyl/frys på en egen. Men detta är ju lite tycke/smak fråga.
Jag håller med fullständigt. Det här huset hadde uteuttagen på samma JFB som resten. En bil i snöslask plus motorvärnarkabel är ett jättebra sätt att se till att man får treva i mörkret genom hela huset till centralen för att sen få rätt på att man glömde dra ur kabeln ur bilen Ett varv till och man har ljus igen plus ett par ömma tår från det man klappade i på vägen.
Därmed rekommenderar jag en 300 till VP
halva huset plus en av kyl/frys på den ena, resten på andra.
Vill man "lyxa" så sätter man uteuttagen på en tredje.
Därmed rekommenderar jag en 300 till VP
halva huset plus en av kyl/frys på den ena, resten på andra.
Vill man "lyxa" så sätter man uteuttagen på en tredje.
Jag är numera övertygad om att man SKA ha JFB på VP - sedan kan man fundera över sektioneringen. En granne på gatan drabbades nyligen av en eldsvåda i sin VP. Branden spred sig visserligen inte, men huset var obeboeligt 3 månader under saneringen och allt med textil mm i hela huset fick kasseras - möbler, kläder... Man kan ju undra hur en plåtburk kan brinna så illa men jag gissar att det var frigoliten - den är ju varm o god och brinner bra med rejäl rök. Så se till att det finns så mycket skydd som möjligt på VPn.
Det finns något som heter personskyddsautomater, som är en kominerad dvärgbrytare (= automatsäkring ) och JFB. Om du har en central med dvärgbrytare kan du sätta in personskyddsautomater till kyl resp frys.mexitegel skrev:
Men det var billigare för mig med JFB+ Dvärgbryate än en personskyddsautomat.
Men som tidigare påpekats, utomhusuttag och kylskåp ska nog inte sitta på samma JFB.
Dessutom hemma hos mig blev det väldigt mörkt en morgon när jordfelsbrytaren löste ut och inte gick att återställa. Det var bara att åka och köpa en ny. Det var Hager som hade tillverkat min JFB.
Oj, så många svar - kul!
Har sovit på saken och även kikat lite på säkringstavlorna o kollat lite uttag och jag kan rätt enkelt få till det så jag på ena tavlan har alla utomhusuttag, mekanisk frånluftventilation samt golvvärme i bad och kök (som vi i princip aldrig använder längre), på andra tavlan sitter resten utom värmepumpen som jag flyttar till en egen ny central med anläggningsskyd på 300mA.På de gamla tavlorna sätter jag en JFB till vardera. Då får jag det bra sektionerat.
Återstår bara att hitta en bra lösning för kunna få larm om utlöst JFB/anläggningsskydd till villalarmet, någon med förslag på det?
Har sovit på saken och även kikat lite på säkringstavlorna o kollat lite uttag och jag kan rätt enkelt få till det så jag på ena tavlan har alla utomhusuttag, mekanisk frånluftventilation samt golvvärme i bad och kök (som vi i princip aldrig använder längre), på andra tavlan sitter resten utom värmepumpen som jag flyttar till en egen ny central med anläggningsskyd på 300mA.På de gamla tavlorna sätter jag en JFB till vardera. Då får jag det bra sektionerat.
Återstår bara att hitta en bra lösning för kunna få larm om utlöst JFB/anläggningsskydd till villalarmet, någon med förslag på det?