380 läst · 6 svar
380 läst
6 svar
Bergvärme och varmvatten
Hej. Jag har sett på ett hus som är till salu. Står en bergvärme pump av märket NIBE 1245-8 cu i källaren. Varmvattenberedaren i den är visst på ca 180 liter. Pumpen på 8 kw. Jag gillar att ta varma bad i minst 42-43 gradigt
vatten. Jag är lite osäker om denna klarar av detta ? 😁 Någon med erfarenhet av en sån här modell och kan 180
liter vara för litet ? 🧐
vatten. Jag är lite osäker om denna klarar av detta ? 😁 Någon med erfarenhet av en sån här modell och kan 180
liter vara för litet ? 🧐
Kan inte 1245 men vi har en 1215 och den går att trigga höjning av varmvattentemperatur inför ett bad.Werner Wogel skrev:Hej. Jag har sett på ett hus som är till salu. Står en bergvärme pump av märket NIBE 1245-8 cu i källaren. Varmvattenberedaren i den är visst på ca 180 liter. Pumpen på 8 kw. Jag gillar att ta varma bad i minst 42-43 gradigt
liter vara för litet ? 🧐
Då får du sätta en VVB i serie på 300 liter efter VP för att kunna bada i den tempen, ska kopplas på ett visst sätt.Werner Wogel skrev:Hej. Jag har sett på ett hus som är till salu. Står en bergvärme pump av märket NIBE 1245-8 cu i källaren. Varmvattenberedaren i den är visst på ca 180 liter. Pumpen på 8 kw. Jag gillar att ta varma bad i minst 42-43 gradigt
liter vara för litet ? 🧐
Liknande trådar
-
Tidsstyra varmvatten bergvärmepump
Värmepumpar -
Bergvärmen värmer bara varmvatten?
Värme allmänt -
Kan man använda en vanlig varmvattenberedare som acktank till en bergvärmepump?
Värme allmänt -
Byta Bergvärmepump men hur göra med varmvattenberedare?
Värmepumpar -
Gult varmvatten efter bergvärmeinstallation
Värmepumpar