22 339 läst · 78 svar
22k läst
78 svar
Bergvärme och lån - tänker jag rätt?
Jag hör dig. Hade det inte funnits en ekonomisk fråga med i ekvationen så hade jag tveklöst slagit till på bergvärme. Frågan jag ställs inför, med tanke på att jag behöver ta lån oavsett om det blir bergvärme eller LVVP, är om det är ett mer ekonomiskt smart beslut att slå till på LVVP (en mindre optimal lösning ) för en bättre pris/lägre månadskostnad och ta de eventuella köldsmällarna då elpatronen behöver kicka in för stöduppvärmning. Har nu i alla fall fixat ett fast avtal till nästa sommar på el för 1,03kr/kWh. Ska även undersöka möjlighet att hyra en värmekamera för att kunna termografera och kunna se var och hur det behövs isoleras.J JockeHX skrev:LLVP har absolut blivit bättre senaste åren, men när det kryper ner till -15 och neråt kan man inte räkna med mer än 2 i COP. Bergvärme är tveklöst bättre när det blir riktigt kallt ute.
Men å andra sidan så om du bor i Norrbotten är du sannolikt inte utsatt för de hemskheter som kan drabba oss i SE3 och SE4 prismässigt. Åtminstone inte än så länge.
Det är långt ifrån alltid som det går att borra för bergvärme så en del tvingas ändå väljas andra alternativ. Jordvärme är ett alternativ om det finns mark. Vissa kör ju pellets eller ved. Ska man välja luftvatten i Norrbotten bör man titta på NIBE S2125/F2120 eller Daikin Altherma 3 TopGrade i första hand.
Jag hade nog först kollat över vad som verkligen drar el. 3000kr som billigaste räkning på sommaren är inte direkt billigt. Det är nästan mer än min dyraste elräkning någonsin även om man räknar med elnät och skatt. Så antingen har du haft världens sämsta elavtal eller så förbrukar du väldigt mycket även utanför värmesäsongen.
Det är definitivt förbrukningen. 1500-1800kWh en vanlig sommarmånad. Vi kör LLVP på kyla, 21+C full blåst. Alla termostater på radiatorer avstängt. Vi har visserligen kört tvätt/disk en del mer än vanligt på grund av mycket gäster, men det känns fortfarande som en orimligt hög förbrukningJ Jensa86 skrev:Jag hade nog först kollat över vad som verkligen drar el. 3000kr som billigaste räkning på sommaren är inte direkt billigt. Det är nästan mer än min dyraste elräkning någonsin även om man räknar med elnät och skatt. Så antingen har du haft världens sämsta elavtal eller så förbrukar du väldigt mycket även utanför värmesäsongen.
Vad är det för bidrag man kan få?L Lippi skrev:Uppdatering: har fått en offert på helinstallation av en luft/vattenpump av märket Mitsubishi på 128tkr efter ROT. Där kan även regeringsbidraget gå in, så 98tkr efter ROT. Funderar på att då även låna 150tkr totalt och kanske få till en takisolering med lösull för den summan. Som sagt så är prioritering att få ner energikostnaderna inför vintern, och dessa två åtgärder kanske blir lönsammare för en mindre totalsumma än bergvärmeinstallationen?
Ang lånet, så om du tror att värdet på huset har ökat (t.ex om ni gjort lite värdehöjande åtgärder redan, eller om marknaden gått uppåt) så kan du ta en muntlig värdering direkt med mäklare, förslagsvis då med fastighetsbyrån som är swedbanks kompisar. Så gjorde vi nu när vi behövde byta tak, vi hade ammorterat ner så vi hade en bit under 85% belåning, och sen satte mäklaren upp värderingen/värdeindikationen på huset så vi kunde söka utökat bolån. Behövde då bara ange namnet på den jag pratat med i ansökan hos Swedbank, sen var det inga konstigheter. ~4% är ju lite roligare än 9% iaf.
Valliant är en av Tysklands största tillverkare av aggregat för uppvärmning av byggnader. Har funnits i över 150 årH hempularen skrev:Den räntan låter som ett blancolån. Du borde kunna öka på bolånet (eller kanske sundare, ett nytt bolån med kort avbetalningstid, typ 20 år).
Med den förbrukningen låter det som helt rätt att satsa på bergvärme. Om tomten är lämplig (inte för djupt till berg).
Pumpfabrikatet känner jag inte till. Du har förhoppningsvis kollat på fler?
Jag höll på att säga "skyll dig själv om du har jög förbrukning under sommaren när du kör kyla". Men det kanske är lite hårt. Fast det är sant. Att köra kyla är visserligen behagligt men en riktig lyx och inget man ska prata om samtidigt som man vill spara pengar.L Lippi skrev:
Jag bor också i Norrbottens kustland och installerade bergvärme för april 2016. Har 108 + 108 (källare) + 20 (garage). Det kostade då typ 132000 kr inkl. 220 m hål. Typ 7 meter till berg. Funderade aldrig ens på luft/vatten. Det jag önskar att jag hade gjort annorlunda är att välja en pump med frekbensstyrning för att slippa smällarna när den går igång. Idag hade jag valt en som kan styras på timpris för den dag det blir obligatoriskt.
Gick från 24000 kWh med luft/luft + elpanna till 15400 kWh med BVP. Idag är jag nog lite över 16000 kWh, men det skyller jag på barn som inte kan duscha kort. 9 kW och totalt 1101 kWh eltillskott. Bytte också fönster på övervåningen 2016 & 2017.
Om du har ett hus som blir väldigt varmt på sommaren kan du ju installera frikyla när du installerar bergvärme, det kostar oftast inte så mycket mer och har låg driftskostnad. Fundera också över solskydd, t.ex. växtlighet, solfilm eller markiser.
Vill du ha låg ränta på bolånet, kolla med landshypotek. Vill du binda kan du dessutom få 0,1 punkter i rabatt genom medlemskap i Villaägarna (som väl alla villaägare redan är med i).
Redigerat:
Nu är det 15 år sedan jag bodde i Norrbotten så kanske inte kommer ihåg allt korrekt men oftast är ju slutet av december, hela januari och februari otroligt kalla med långa perioder på under -20 dygnet runt. När det sen blir -10 upplever man det som "varmt" ute.N NoiseMaker skrev:Jag höll på att säga "skyll dig själv om du har jög förbrukning under sommaren när du kör kyla". Men det kanske är lite hårt. Fast det är sant. Att köra kyla är visserligen behagligt men en riktig lyx och inget man ska prata om samtidigt som man vill spara pengar.
Jag bor också i Norrbottens kustland och installerade bergvärme för april 2016. Har 108 + 108 (källare) + 20 (garage). Det kostade då typ 132000 kr inkl. 220 m hål. Typ 7 meter till berg. Funderade aldrig ens på luft/vatten. Det jag önskar att jag hade gjort annorlunda är att välja en pump med frekbensstyrning för att slippa smällarna när den går igång. Idag hade jag valt en som kan styras på timpris för den dag det blir obligatoriskt.
Gick från 24000 kWh med luft/luft + elpanna till 15400 kWh med BVP. Idag är jag nog lite över 16000 kWh, men det skyller jag på barn som inte kan duscha kort. 9 kW och totalt 1101 kWh eltillskott. Bytte också fönster på övervåningen 2016 & 2017.
Om du har ett hus som blir väldigt varmt på sommaren kan du ju installera frikyla när du installerar bergvärme, det kostar oftast inte så mycket mer och har låg driftskostnad. Fundera också över solskydd, t.ex. växtlighet, solfilm eller markiser.
Vill du ha låg ränta på bolånet, kolla med landshypotek. Vill du binda kan du dessutom få 0,1 punkter i rabatt genom medlemskap i Villaägarna (som väl alla villaägare redan är med i).
Känns som att en luft/vatten-värmepump kommer ha dålig effektivitet under de riktiga vintermånaderna. Det lär också vara under dessa månader som värmesystemet får arbeta så frågan är ju hur mycket du faktiskt sänker din uppvärmningsförbrukning mot det du har idag under denna period med högförbrukning? Du har ju LLVP idag.
Kyla på sommaren instämmer jag är mer åt "lyx"-hållet men även där kan du sänka kylkostnaden med bergvärme via frikylan.
Hade aldrig installerat luft/vatten-värmepump i Norrbotten. Bidraget får du väl även för bergvärmeinstallation och inte bara luft/vatten?
Anser väl att det är bättre att avvakta tills du har råd med bergvärme än att göra något förhastat.
Förutsatt lite bättre ränta än i TS kan man garantera att han sparar med en BVP. LLVP:n fungerar som sämst när det är som kallast vilket betyder att då värms huset nästan uteslutande med elpanna, samtidigt som elpriset är som högst. Jag skulle gissa att även med lån blir månadskostnaden lägre än idag.R Rubb skrev:Nu är det 15 år sedan jag bodde i Norrbotten så kanske inte kommer ihåg allt korrekt men oftast är ju slutet av december, hela januari och februari otroligt kalla med långa perioder på under -20 dygnet runt. När det sen blir -10 upplever man det som "varmt" ute.
Känns som att en luft/vatten-värmepump kommer ha dålig effektivitet under de riktiga vintermånaderna. Det lär också vara under dessa månader som värmesystemet får arbeta så frågan är ju hur mycket du faktiskt sänker din uppvärmningsförbrukning mot det du har idag under denna period med högförbrukning? Du har ju LLVP idag.
Kyla på sommaren instämmer jag är mer åt "lyx"-hållet men även där kan du sänka kylkostnaden med bergvärme via frikylan.
Hade aldrig installerat luft/vatten-värmepump i Norrbotten. Bidraget får du väl även för bergvärmeinstallation och inte bara luft/vatten?
Anser väl att det är bättre att avvakta tills du har råd med bergvärme än att göra något förhastat.
Personligen skulle jag lagt i stort sett hela budgeten på en bergvärmepump - isolering bara på de ställen som det kan ha stor effekt med små medel - och med en rätt dimensionerad bergvärmeanläggning så kostar värmeläckaget sedan högst en 1/3-del av var det gör med elpanna (vilket också gör att lite högre innetemperatur inte blir så dyrt).L Lippi skrev:Uppdatering: har fått en offert på helinstallation av en luft/vattenpump av märket Mitsubishi på 128tkr efter ROT. Där kan även regeringsbidraget gå in, så 98tkr efter ROT. Funderar på att då även låna 150tkr totalt och kanske få till en takisolering med lösull för den summan. Som sagt så är prioritering att få ner energikostnaderna inför vintern, och dessa två åtgärder kanske blir lönsammare för en mindre totalsumma än bergvärmeinstallationen?
En LVVP får inte bara problem med att utvinna värme ur uteluften vid låga temperaturer, det är också ett ständigt avfrostande när temperaturerna sjunker. Jag har ett hus med rejäl LVVP och när det knäpper till och blir kallt påverkar dessutom fuktig väderlek driften påtagligt, både i effektivt driftstid och värme för avfrostningen, men där min är installerad har vi sällan under -10C, så i mitt fall fungerar det bra. En annan fördel med bergvärme är ljudnivån, speciellt vid hög last, och att minskad elpatron när det är som kallast kan möjliggöra billigare elabonnemang. Vid dimensionering bör man tänka på att varmvatten, en normalt duschflöde drar runt 20kW värmeeffekt, så ju kraftigare värmepump desto mindre varmvattentank och/eller elpatron behöver man - så man kan till viss del ställa pumpstorlek mot extra varmvattentank, min anläggning är medvetet dimensionerad så att jag klarar mig utan varmvattentank utöver vad som redan finns i pannan.