22 336 läst · 78 svar
22k läst
78 svar
Bergvärme och lån - tänker jag rätt?
Banken har nog sålt en obligation som finansierade ditt bundna lån.P Pligg85 skrev:
Nu vill du kliva av i förtid, då får du betala den resterande räntekostnad som du förbundit dig att betala under ditt bundna låns löptid annars går banken med förlust.
Att lösa ett lågräntelån gör väl bara den som vill och kan bli skuldfri..ingen som ska fortsätta ha lån gör det ju.
Det jag menade var att omvärdera det amorteringsgrundande värdet, men jag hade inte orden för det där och då, så det blev lite otydligt kanske.P Pligg85 skrev:
Bergvärme är alldeles förträffligt men tyvärr dyrt. Beroende på varmvatten förbrukningen så kan man tänka luftvärmepump istället. Jag har svårt att tro att varmvattnet ska ta 10000kwh men om vi gissar det så blir det 21000kwh kvar till värmen, räknar vi med en faktor 3 för besparing så har du sparat 14000kwh och återbetalningstiden blir förmodligen drygt ett år.L Lippi skrev:Vi har en 1 ½ plansvilla på 100+100m² med källare. Vår årsförbrukning ligger på brutala 31 000kwh/år på grund av uppvärmning med elpanna. Nyligen tecknat ett fast elavtal på 1.1kr/kWh. Finns även en LLVP som kompenserar en del, men tycker att den elförbrukningen är helt orimlig. Särskilt med nuvarande elpriser.
Jag skulle gärna vilja installera bergvärme i syfte att få ner elförbrukningen. Har fått offerter på helinstallation av bergvärme med en Vaillantpump till en kostnad av 225tkr. Har inte kapitalet just nu att bekosta en sådan installation, så detta skulle betalas med ett lån.
Ett lån på 250tkr med en ränta på 9% skulle medföra en månadskostnad på 2762kr. Beräknat utifrån nuvarande elkostnader har vi som lägst betalat cirka 3000kr per månad under sommaren och som högst 14000kr under föregående vinter. Baserat på det så tycks det som att investeringen kan vara värd att göra, då det största målet idag är att få ner utgifterna. Tänker jag helt fel i denna situation?
Hur är det med värmesystemet, är det inkluderat ett vattenburet system i offerten?
Märkligt med så hög förbrukning. Vad är det för LLVP ni har?L Lippi skrev:Vi har en 1 ½ plansvilla på 100+100m² med källare. Vår årsförbrukning ligger på brutala 31 000kwh/år på grund av uppvärmning med elpanna. Nyligen tecknat ett fast elavtal på 1.1kr/kWh. Finns även en LLVP som kompenserar en del, men tycker att den elförbrukningen är helt orimlig. Särskilt med nuvarande elpriser.
Jag skulle gärna vilja installera bergvärme i syfte att få ner elförbrukningen. Har fått offerter på helinstallation av bergvärme med en Vaillantpump till en kostnad av 225tkr. Har inte kapitalet just nu att bekosta en sådan installation, så detta skulle betalas med ett lån.
Ett lån på 250tkr med en ränta på 9% skulle medföra en månadskostnad på 2762kr. Beräknat utifrån nuvarande elkostnader har vi som lägst betalat cirka 3000kr per månad under sommaren och som högst 14000kr under föregående vinter. Baserat på det så tycks det som att investeringen kan vara värd att göra, då det största målet idag är att få ner utgifterna. Tänker jag helt fel i denna situation?
En fungerande LLVP per våning är den mest kostnadseffektiva investeringen.
Nej, så fungerar inte ränteskillnadsersättning. Det är däremot ett vanligt missförstånd kring bundna bolån.D Dilato skrev:Banken har nog sålt en obligation som finansierade ditt bundna lån.
Nu vill du kliva av i förtid, då får du betala den resterande räntekostnad som du förbundit dig att betala under ditt bundna låns löptid annars går banken med förlust.
Att lösa ett lågräntelån gör väl bara den som vill och kan bli skuldfri..ingen som ska fortsätta ha lån gör det ju.
Man tar fram en jämförelseränta baserat på dagens ränteläge.
Om denna jämförelseränta är högre än ditt låns ränta så är ränteskillnadsersättningen 0:-.
T ex lösa ett lån på 1.3 % idag skulle resultera i 0:- extra avgift även fast det var bundet i 3 år till.
Är jämförelseräntan lägre så får man betala en ersättning baserad på skillnaden mellan din ränta och jämförelseräntan.
Besserwisser
· östergötland
· 2 098 inlägg
Om du har läst tråden så har sett att det finns en lvpump och ett vattenburet värmesystem... men att säga att bergvärme är för dyrt utan att en aning om hur huset ser ut blir lite konstigt i min värld. Det kanske inte alls är lämpligt med en lvpump planlösningsmässigt..A Avalon50 skrev:Bergvärme är alldeles förträffligt men tyvärr dyrt. Beroende på varmvatten förbrukningen så kan man tänka luftvärmepump istället. Jag har svårt att tro att varmvattnet ska ta 10000kwh men om vi gissar det så blir det 21000kwh kvar till värmen, räknar vi med en faktor 3 för besparing så har du sparat 14000kwh och återbetalningstiden blir förmodligen drygt ett år.
Hur är det med värmesystemet, är det inkluderat ett vattenburet system i offerten?
Du har ingen faktor 3 på vintern i Norrland, det är en del av problemet, varmvatten ett till. Av den anledningen är berg eller jordvärme det självklara, särskillt bär man har ett vattenburet system.A Avalon50 skrev:Bergvärme är alldeles förträffligt men tyvärr dyrt. Beroende på varmvatten förbrukningen så kan man tänka luftvärmepump istället. Jag har svårt att tro att varmvattnet ska ta 10000kwh men om vi gissar det så blir det 21000kwh kvar till värmen, räknar vi med en faktor 3 för besparing så har du sparat 14000kwh och återbetalningstiden blir förmodligen drygt ett år.
Du kan ju passa på nu då. Beställer du i augusti så har vaillant en caschback på 6000 kr i handen åt dig. Sen 4 juli finns även bidrag att söka när du är klar med installationen. Max 30 000. När du har installerat en värmekälla av den typen har du sen även möjlighet att få 30 000 i bidrag för att isolera huset.L Lippi skrev:Vi har en 1 ½ plansvilla på 100+100m² med källare. Vår årsförbrukning ligger på brutala 31 000kwh/år på grund av uppvärmning med elpanna. Nyligen tecknat ett fast elavtal på 1.1kr/kWh. Finns även en LLVP som kompenserar en del, men tycker att den elförbrukningen är helt orimlig. Särskilt med nuvarande elpriser.
Rotavdragen påverkas inte, eftersom detta är stöd till materialet.
Offerterna du fått låter rimligt, om det är inkl installation, bufferttank och inbyggd vv-beredare.
Senaste offerten vi lämnade på en sådan landade på 212 000 efter rot, 11 kw och 200 m borrning.
Det är en IVT Nordic Inverter 12 PHR.S Skyflakes skrev:
Är också inne på spåret av att slå av elpannan helt och istället installera en VVB, installera en ytterligare LLVP, tilläggsisolera vinden med 200mm lösull (blir då 250->450mm isolering) samt sota så att det går att stödelda under de kallaste månaderna. Detta är ju självklart betydligt fler steg än att endast byta ut elpannan mot en BVP/LVVP men den totala kostnaden blir avsevärt lägre (60-70k löst beräknat).
Tack för tipset om cashback, det nämnde inte installatören. Offerten jag fått på 225tkr är för en Vaillant Flexco Compact 8, 9kw elpatron, VVB 180L, 200m borrning, 6m foderrör. Bufferttank nämns inte i offerten men vill minnas att installatören nämnde det över telefon.I Ingvar 58 skrev:Du kan ju passa på nu då. Beställer du i augusti så har vaillant en caschback på 6000 kr i handen åt dig. Sen 4 juli finns även bidrag att söka när du är klar med installationen. Max 30 000. När du har installerat en värmekälla av den typen har du sen även möjlighet att få 30 000 i bidrag för att isolera huset.
Rotavdragen påverkas inte, eftersom detta är stöd till materialet.
Offerterna du fått låter rimligt, om det är inkl installation, bufferttank och inbyggd vv-beredare.
Senaste offerten vi lämnade på en sådan landade på 212 000 efter rot, 11 kw och 200 m borrning.
Tack för omfattande och detaljerat svar.G Granatäpple skrev:Har du råkat på en ”springare” en mellanhand som kostnadsfritt besöker dig och inte sällan har med sig färdigt avtal?
Dom ska du undvika, sådana som, när du googlar och får upp ett kostnads förslag och ber dig skriva telefonnummer och sedan ringer någon ”försäljare” upp dig för möte, ”gratis”.
Dessa springare har ingen adekvat kunskap utan är en mellanhand och friskriver sig från eventuella framtida oenigheter/missförstånd/förseningar lite som att köpa grisen i säcken.
Och det är inte gratis, en springare får % eller fast belopp på varje avtal. Du riskerar att famla i mörkret om t.ex. borrfirma och installatören inte samverkar. Viktigt också att det finns ett slutdatum när allt ska vara klart. Men har du avtalat med en mellanhand är det svårt att backa bandet, sas. (Ibland kommer sådana annonser om du googlat på ”bergvärme” t.ex. och då har Google sålt dina uppgifter till en marknadsförare. Var vaksam på det)
-Visst, garantin gäller enligt avtal, men jag skulle aldrig köpa bergvärme pump av en mellanhand.
Nu åter till det frågan gällde.
-Spontat låter det dyrt, men något direkt svar går inte ge då du inte skriver:
✅ #1/ Vilken modell på Valiant Bergvärme pumpen avses?. Är det inkluderat med ackumulator tank (främst Norrland) alternativt stor familj/-lite större hus, där du har en uthyrnings lägenhet.) Ibland kallas den felaktigt buffert tank, länkar nederst vad som menas med acc tank.
Hur många liter är varmvatten beredaren? (Du kanske har en hyfsat ny varmvattenberedare fråga om den kan dockas på isf, så gjorde min installatör redan 1999) lite rör jobb men väl värt besväret.)
✅ #2/ Hur djupt är borrhålet, som som prisförslaget avser..?. Täcker kostnaden ett extra borrhål om borrfirman stöter på hinder när dom borrat låt säga t.ex. 30 meter? Se till att få det nedskrivet i avtalet. Kanske inte så stor summa men om du inte har det nedskrivet kan borrhålet bli dyrt, eftersom fri prissättning gäller utan avtal, och på just detta moment är det svårt att överklaga efteråt. (Installatören är bokad och det bli dominoeffekt sas)
Vidare: Foder rör är dyrt. Det är oftast omöjligt att på förhand ge pris på det, se vad jag skrev på nr 2.
Därför ska det finnas en klausul på detta.
Brukar t.ex. stå: Ingår XX meter foder rör och varje extra meter kostar XX kr. (Är det oavtalat tar du risken att bli debiterad ocker pris/onödigt dyrt)
En seriös Bergvärme Installatör Firma presenterar vad ”extra meter foder rör” kostar. (Det är alltid det oskrivna som kan dra iväg kostnaderna, se #2)
Ett seriöst prisförslag presenterar också hur mycket av summan är t.ex framkörning avgifter.
Ingår det i summan bortforslande av borr kax? (Det ska vara avtalat)
Om du nu bara har elpatron med panna, så behövs ingen nedkapning/bortforsling av ”olje-eldnings” pannan (av utrymmesskäl ) vilket är till din fördel eftersom det kostar ca 4-6000kr. Finns det prutmån för dig här?
(Lite off; Har själv kapade jag ned gamla ved/oljepannan men inget man vill göra fler ggr.
Åter igen, även fast det inte verka vara så i ditt fall, men för andra läsare: ingår detta i prisförslaget?)
Vidare:
Dessutom framgår inte hur stor summa på beloppet som avser ”arbete” och vad som är själva produkten, och när jag för ca 5 år sedan energieffektiviserade senaste fastigheten så var ”arbetet” bidragsgrundande (via ROT avdrag) medan ”hårdvaran/pumpen” ej var godkänd till ROT avdrag.
(oavsett bör du innan veta hur mycket av summan är vikt för själva pumpen/aggregat. Om det t.ex blir ett försäkrings ärende framledes)
Regler förändras så osvuret om andra regler gäller idag.
Dock ställer jag mig frågande hur man presenterat priset…
Är det presenterade priset inräknat med subventionen/skatteavdraget då ska du dra öronen åt dig och springa därifrån fortast möjligt.
Lägger in tips på vad som du kan ha i åtanken i nästa inlägg. (måste kila nu)🙂
Kopiera text; Ackumulatortank Vaillant VPS R 100/1 M och VPS R 200/1 B
så får du mer info om acc tank…
Mitt senaste hus (byggd 1947) i Norrland, som jag energi effektiviserades med bergvärme hade innan en förbrukningen 59.000 kWh.
2 plan med källare, totalt ca 200 m2
I år beräknar jag att huset kommer dra ca 11.000 kW. Då har jag kopplat bort garage värme men installerat fler frysar 3 istället för 1, som tidigare ägare hade.
Jag har natuligtvis acc tank.
Och sist men inte minst; Kolla om du kan göra som jag: gamla ägaren hade på tok för hög säkring (=dyrt), kanske kanske kan du säkra ned (Huvudsäkringen på fastigheten)
Bifogar offerten som besvarar några av dina punkter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, den offerten jag nämnde var på en 11, men det skiljer bara några tusenlappar på dom så..L Lippi skrev:
Bufferttanken använder man för att förlänga livet på kompressorn. Den behöver inte starta så ofta iom att det finns en buffert att ta av.
Nibe t.ex kör ju med inverter istället, dvs att varvtalet på pumpen varierar.
Just det med inverter (som många märken har på de lite bättre modellerna) gör både att livslängden inte påverkas av buffertank (även om jag är lite tveksam till om livslängden egentligen är ett problem) och man kan gå upp i storlek på värmepumpen utan att tappa verkningsgrad.I Ingvar 58 skrev:Ok, den offerten jag nämnde var på en 11, men det skiljer bara några tusenlappar på dom så..
Bufferttanken använder man för att förlänga livet på kompressorn. Den behöver inte starta så ofta iom att det finns en buffert att ta av.
Nibe t.ex kör ju med inverter istället, dvs att varvtalet på pumpen varierar.
Det senare kan göra att man kan klara sig helt utan extern VVB och spara lite pengar på den delen, slippa någon kW per dygn på uteblivna förluster samt producera det mesta varmvattnet utan direktel. Och varmvattnet tenderar ofta att stå för 10-tals procent av elförbrukningen om man värmer det med direktel - så jag skulle inte dimensionera pannan efter husets värmebehov utan mer snegla på varmvattnet. Alla pannor kan inte heller skapa 60C varmvatten utan elpatronsstöd.
När det gäller bergvärme så har skatteverket en schablon man kan gå efter. Du tar 35 % av totalsumman, och av dessa är sen 30% rotavdrag.G Granatäpple skrev:
Kör man med det så slipper man sen eventuella krångligheter med skatteverket där dom ifrågasätter vad som är arbete och material. Något som kan vara svårt att svara på när det gäller t.ex ett borrhål.