22 339 läst · 78 svar
22k läst
78 svar
Bergvärme och lån - tänker jag rätt?
Kanske var lite luddig i mitt svar.N NoiseMaker skrev:Förutsatt lite bättre ränta än i TS kan man garantera att han sparar med en BVP. LLVP:n fungerar som sämst när det är som kallast vilket betyder att då värms huset nästan uteslutande med elpanna, samtidigt som elpriset är som högst. Jag skulle gissa att även med lån blir månadskostnaden lägre än idag.
Tyckte TS övervägde LVVP för att det var billigare än bergvärmepump.
Själv tycker jag att det låter som idioti med LVVP i Norrbotten. Antingen bergvärme eller avvakta tills man anser sig ha råd med finansieringen tycker jag.
LLVP och LVVP har dålig effektivitet under de högförbrukande månaderna men LLVP finns redan på plats så viss avlastning ger den redan under de kallaste månaderna. Vet inte om LVVP skulle kunna tillföra supermycket under den kallaste perioden mot den lösning de har idag.
15-1800kWh för en sommarmånad, det är väldigt mycket för hushållselen & VV. Blir ju ca 20000kWh/år. Normala schablonvärden som brukar användas är 30kWh/ m2 alt 2500kWh för 1:a personen i hushållet och sedan ytterligare 800kWh per tillkommande person. Dvs för 4pers 4100kWh. Börja med att sluta köra kyla.L Lippi skrev:
Har du råkat på en ”springare” en mellanhand som kostnadsfritt besöker dig och inte sällan har med sig färdigt avtal?
Dom ska du undvika, sådana som, när du googlar och får upp ett kostnads förslag och ber dig skriva telefonnummer och sedan ringer någon ”försäljare” upp dig för möte, ”gratis”.
Dessa springare har ingen adekvat kunskap utan är en mellanhand och friskriver sig från eventuella framtida oenigheter/missförstånd/förseningar lite som att köpa grisen i säcken.
Och det är inte gratis, en springare får % eller fast belopp på varje avtal. Du riskerar att famla i mörkret om t.ex. borrfirma och installatören inte samverkar. Viktigt också att det finns ett slutdatum när allt ska vara klart. Men har du avtalat med en mellanhand är det svårt att backa bandet, sas. (Ibland kommer sådana annonser om du googlat på ”bergvärme” t.ex. och då har Google sålt dina uppgifter till en marknadsförare. Var vaksam på det)
-Visst, garantin gäller enligt avtal, men jag skulle aldrig köpa bergvärme pump av en mellanhand.
Nu åter till det frågan gällde.
-Spontat låter det dyrt, men något direkt svar går inte ge då du inte skriver:
✅ #1/ Vilken modell på Valiant Bergvärme pumpen avses?. Är det inkluderat med ackumulator tank (främst Norrland) alternativt stor familj/-lite större hus, där du har en uthyrnings lägenhet.) Ibland kallas den felaktigt buffert tank, länkar nederst vad som menas med acc tank.
Hur många liter är varmvatten beredaren? (Du kanske har en hyfsat ny varmvattenberedare fråga om den kan dockas på isf, så gjorde min installatör redan 1999) lite rör jobb men väl värt besväret.)
✅ #2/ Hur djupt är borrhålet, som som prisförslaget avser..?. Täcker kostnaden ett extra borrhål om borrfirman stöter på hinder när dom borrat låt säga t.ex. 30 meter? Se till att få det nedskrivet i avtalet. Kanske inte så stor summa men om du inte har det nedskrivet kan borrhålet bli dyrt, eftersom fri prissättning gäller utan avtal, och på just detta moment är det svårt att överklaga efteråt. (Installatören är bokad och det bli dominoeffekt sas)
Vidare: Foder rör är dyrt. Det är oftast omöjligt att på förhand ge pris på det, se vad jag skrev på nr 2.
Därför ska det finnas en klausul på detta.
Brukar t.ex. stå: Ingår XX meter foder rör och varje extra meter kostar XX kr. (Är det oavtalat tar du risken att bli debiterad ocker pris/onödigt dyrt)
En seriös Bergvärme Installatör Firma presenterar vad ”extra meter foder rör” kostar. (Det är alltid det oskrivna som kan dra iväg kostnaderna, se #2)
Ett seriöst prisförslag presenterar också hur mycket av summan är t.ex framkörning avgifter.
Ingår det i summan bortforslande av borr kax? (Det ska vara avtalat)
Om du nu bara har elpatron med panna, så behövs ingen nedkapning/bortforsling av ”olje-eldnings” pannan (av utrymmesskäl ) vilket är till din fördel eftersom det kostar ca 4-6000kr. Finns det prutmån för dig här?
(Lite off; Har själv kapade jag ned gamla ved/oljepannan men inget man vill göra fler ggr.
Åter igen, även fast det inte verka vara så i ditt fall, men för andra läsare: ingår detta i prisförslaget?)
Vidare:
Dessutom framgår inte hur stor summa på beloppet som avser ”arbete” och vad som är själva produkten, och när jag för ca 5 år sedan energieffektiviserade senaste fastigheten så var ”arbetet” bidragsgrundande (via ROT avdrag) medan ”hårdvaran/pumpen” ej var godkänd till ROT avdrag.
(oavsett bör du innan veta hur mycket av summan är vikt för själva pumpen/aggregat. Om det t.ex blir ett försäkrings ärende framledes)
Regler förändras så osvuret om andra regler gäller idag.
Dock ställer jag mig frågande hur man presenterat priset…
Är det presenterade priset inräknat med subventionen/skatteavdraget då ska du dra öronen åt dig och springa därifrån fortast möjligt.
Lägger in tips på vad som du kan ha i åtanken i nästa inlägg. (måste kila nu)🙂
Kopiera text; Ackumulatortank Vaillant VPS R 100/1 M och VPS R 200/1 B
så får du mer info om acc tank…
Mitt senaste hus (byggd 1947) i Norrland, som jag energi effektiviserades med bergvärme hade innan en förbrukningen 59.000 kWh.
2 plan med källare, totalt ca 200 m2
I år beräknar jag att huset kommer dra ca 11.000 kW. Då har jag kopplat bort garage värme men installerat fler frysar 3 istället för 1, som tidigare ägare hade.
Jag har natuligtvis acc tank.
Och sist men inte minst; Kolla om du kan göra som jag: gamla ägaren hade på tok för hög säkring (=dyrt), kanske kanske kan du säkra ned (Huvudsäkringen på fastigheten)
Dom ska du undvika, sådana som, när du googlar och får upp ett kostnads förslag och ber dig skriva telefonnummer och sedan ringer någon ”försäljare” upp dig för möte, ”gratis”.
Dessa springare har ingen adekvat kunskap utan är en mellanhand och friskriver sig från eventuella framtida oenigheter/missförstånd/förseningar lite som att köpa grisen i säcken.
Och det är inte gratis, en springare får % eller fast belopp på varje avtal. Du riskerar att famla i mörkret om t.ex. borrfirma och installatören inte samverkar. Viktigt också att det finns ett slutdatum när allt ska vara klart. Men har du avtalat med en mellanhand är det svårt att backa bandet, sas. (Ibland kommer sådana annonser om du googlat på ”bergvärme” t.ex. och då har Google sålt dina uppgifter till en marknadsförare. Var vaksam på det)
-Visst, garantin gäller enligt avtal, men jag skulle aldrig köpa bergvärme pump av en mellanhand.
Nu åter till det frågan gällde.
-Spontat låter det dyrt, men något direkt svar går inte ge då du inte skriver:
✅ #1/ Vilken modell på Valiant Bergvärme pumpen avses?. Är det inkluderat med ackumulator tank (främst Norrland) alternativt stor familj/-lite större hus, där du har en uthyrnings lägenhet.) Ibland kallas den felaktigt buffert tank, länkar nederst vad som menas med acc tank.
Hur många liter är varmvatten beredaren? (Du kanske har en hyfsat ny varmvattenberedare fråga om den kan dockas på isf, så gjorde min installatör redan 1999) lite rör jobb men väl värt besväret.)
✅ #2/ Hur djupt är borrhålet, som som prisförslaget avser..?. Täcker kostnaden ett extra borrhål om borrfirman stöter på hinder när dom borrat låt säga t.ex. 30 meter? Se till att få det nedskrivet i avtalet. Kanske inte så stor summa men om du inte har det nedskrivet kan borrhålet bli dyrt, eftersom fri prissättning gäller utan avtal, och på just detta moment är det svårt att överklaga efteråt. (Installatören är bokad och det bli dominoeffekt sas)
Vidare: Foder rör är dyrt. Det är oftast omöjligt att på förhand ge pris på det, se vad jag skrev på nr 2.
Därför ska det finnas en klausul på detta.
Brukar t.ex. stå: Ingår XX meter foder rör och varje extra meter kostar XX kr. (Är det oavtalat tar du risken att bli debiterad ocker pris/onödigt dyrt)
En seriös Bergvärme Installatör Firma presenterar vad ”extra meter foder rör” kostar. (Det är alltid det oskrivna som kan dra iväg kostnaderna, se #2)
Ett seriöst prisförslag presenterar också hur mycket av summan är t.ex framkörning avgifter.
Ingår det i summan bortforslande av borr kax? (Det ska vara avtalat)
Om du nu bara har elpatron med panna, så behövs ingen nedkapning/bortforsling av ”olje-eldnings” pannan (av utrymmesskäl ) vilket är till din fördel eftersom det kostar ca 4-6000kr. Finns det prutmån för dig här?
(Lite off; Har själv kapade jag ned gamla ved/oljepannan men inget man vill göra fler ggr.
Åter igen, även fast det inte verka vara så i ditt fall, men för andra läsare: ingår detta i prisförslaget?)
Vidare:
Dessutom framgår inte hur stor summa på beloppet som avser ”arbete” och vad som är själva produkten, och när jag för ca 5 år sedan energieffektiviserade senaste fastigheten så var ”arbetet” bidragsgrundande (via ROT avdrag) medan ”hårdvaran/pumpen” ej var godkänd till ROT avdrag.
(oavsett bör du innan veta hur mycket av summan är vikt för själva pumpen/aggregat. Om det t.ex blir ett försäkrings ärende framledes)
Regler förändras så osvuret om andra regler gäller idag.
Dock ställer jag mig frågande hur man presenterat priset…
Är det presenterade priset inräknat med subventionen/skatteavdraget då ska du dra öronen åt dig och springa därifrån fortast möjligt.
Lägger in tips på vad som du kan ha i åtanken i nästa inlägg. (måste kila nu)🙂
Kopiera text; Ackumulatortank Vaillant VPS R 100/1 M och VPS R 200/1 B
så får du mer info om acc tank…
Mitt senaste hus (byggd 1947) i Norrland, som jag energi effektiviserades med bergvärme hade innan en förbrukningen 59.000 kWh.
2 plan med källare, totalt ca 200 m2
I år beräknar jag att huset kommer dra ca 11.000 kW. Då har jag kopplat bort garage värme men installerat fler frysar 3 istället för 1, som tidigare ägare hade.
Jag har natuligtvis acc tank.
Och sist men inte minst; Kolla om du kan göra som jag: gamla ägaren hade på tok för hög säkring (=dyrt), kanske kanske kan du säkra ned (Huvudsäkringen på fastigheten)
Redigerat:
Har hyreshus,500 m2,gammal Nibe bvpump från 2005,bytte till en ny bosch på 18 kwh,sänkte el/värme från 25000 till 17000 ,ren vinst och 18 års garanti på pumpen ,kan inte bli bättre!L Lippi skrev:Vi har en 1 ½ plansvilla på 100+100m² med källare. Vår årsförbrukning ligger på brutala 31 000kwh/år på grund av uppvärmning med elpanna. Nyligen tecknat ett fast elavtal på 1.1kr/kWh. Finns även en LLVP som kompenserar en del, men tycker att den elförbrukningen är helt orimlig. Särskilt med nuvarande elpriser.
Jag skulle gärna vilja installera bergvärme i syfte att få ner elförbrukningen. Har fått offerter på helinstallation av bergvärme med en Vaillantpump till en kostnad av 225tkr. Har inte kapitalet just nu att bekosta en sådan installation, så detta skulle betalas med ett lån.
Ett lån på 250tkr med en ränta på 9% skulle medföra en månadskostnad på 2762kr. Beräknat utifrån nuvarande elkostnader har vi som lägst betalat cirka 3000kr per månad under sommaren och som högst 14000kr under föregående vinter. Baserat på det så tycks det som att investeringen kan vara värd att göra, då det största målet idag är att få ner utgifterna. Tänker jag helt fel i denna situation?
Finfina grejer..👍U Ujonsson skrev:
Hur stor är acc tanken?
Se 1,2,3, eller 4?
Hur många borr hål/djup?
(Första är alltid dyrast, pg av borrhålet…)
Låter som Sveriges kommuner som bara ökar trycket i vattenledningarna istället för att Lina ledningarna. Lägg pengarna på isolering och en lvp.L Lippi skrev:Vi har en 1 ½ plansvilla på 100+100m² med källare. Vår årsförbrukning ligger på brutala 31 000kwh/år på grund av uppvärmning med elpanna. Nyligen tecknat ett fast elavtal på 1.1kr/kWh. Finns även en LLVP som kompenserar en del, men tycker att den elförbrukningen är helt orimlig. Särskilt med nuvarande elpriser.
Jag skulle gärna vilja installera bergvärme i syfte att få ner elförbrukningen. Har fått offerter på helinstallation av bergvärme med en Vaillantpump till en kostnad av 225tkr. Har inte kapitalet just nu att bekosta en sådan installation, så detta skulle betalas med ett lån.
Ett lån på 250tkr med en ränta på 9% skulle medföra en månadskostnad på 2762kr. Beräknat utifrån nuvarande elkostnader har vi som lägst betalat cirka 3000kr per månad under sommaren och som högst 14000kr under föregående vinter. Baserat på det så tycks det som att investeringen kan vara värd att göra, då det största målet idag är att få ner utgifterna. Tänker jag helt fel i denna situation?
Så funkar det för de som gjort fastighetsköp för ett antal år sedan. TS köpte 2022, då får inte fastigheten värderas om oftare än vart 5e år om inte ”väsentliga förändringar” gjorts. Dit räknas inte byte av värmekälla. Krasst räknas i princip bara förändring av ytan, att man byggt till.Storsockret skrev:Ang lånet, så om du tror att värdet på huset har ökat (t.ex om ni gjort lite värdehöjande åtgärder redan, eller om marknaden gått uppåt) så kan du ta en muntlig värdering direkt med mäklare, förslagsvis då med fastighetsbyrån som är swedbanks kompisar. Så gjorde vi nu när vi behövde byta tak, vi hade ammorterat ner så vi hade en bit under 85% belåning, och sen satte mäklaren upp värderingen/värdeindikationen på huset så vi kunde söka utökat bolån. Behövde då bara ange namnet på den jag pratat med i ansökan hos Swedbank, sen var det inga konstigheter. ~4% är ju lite roligare än 9% iaf.
Jodå, omvärdera för att höja lånet får du göra hur ofta du vill, men inte för att förändra amorteringsunderlaget.J Johan456 skrev:
Du kan värdera om bäst du vill, men inte för att förändra amortering. Vi köpte 21, och gjorde som sagt enligt ovan.J Johan456 skrev:
Det frågan gäller är väl att komma ner i tvungen amortering..där kan du inte använda omvärdering för att förändra amorteringsgrad.P Pligg85 skrev:
Självklart kan du amortera mer om du vill närsomhelst.
Du kan tillochmed lösa hela lånet närsomhelst, men med bundet kostar det ränteskillnadsersättning.
Storsockret skrev:
Jaha ok, hade jag inte koll på!Storsockret skrev:
Citatet gällde förändring av amortering.D Dilato skrev:
Vad är en amorteringsökning om inte en förändring?
Det är inte säkert att det kostar med ränteskillnadsersättning för kunden.
Om man vill lösa ett 1.4% lån i förtid nu så borde det kosta banken och inte låntagaren.