Varför låna 250kkr om det går på 225kkr till ockerränta?

Lägg det på huset och kom ner på vettigare ränta. Inte över 5.5% eller motsvarande 8-9kkr om året netto efter ränteavdrag just nu.

Räkna med 15år. = 15.000 i amortering/år så håller du avbetalningstakten som den har i livslängden.

Allt som allt kommer pumpen kosta 2000 i månaden eller 24000 om året i början och sen avta i räntekostnad förhoppningsvis.

Lägger du ihop alla elkostnader och hamnar på säg 2.40 kr kWh så är det 10.000Kwh du behöver spara eller mer.

Samtidigt höjs värdet på huset och du kanske kan säkra ner om du har högre huvudsäkring nu än du behöver efter installationen.
(förutsatt att nätägaren har olika kostnad beroende på huvudsäkring då)
I vissa fall kan det göra ett par-tre tusenlappar i besparingar..
 
  • Gilla
  • Älska
Kirev och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Varför låna 250kkr om det går på 225kkr till ockerränta?

Lägg det på huset och kom ner på vettigare ränta. Inte över 5.5% eller motsvarande 8-9kkr om året netto efter ränteavdrag just nu.

Räkna med 15år. = 15.000 i amortering/år så håller du avbetalningstakten som den har i livslängden.

Allt som allt kommer pumpen kosta 2000 i månaden eller 24000 om året i början och sen avta i räntekostnad förhoppningsvis.

Lägger du ihop alla elkostnader och hamnar på säg 2.40 kr kWh så är det 10.000Kwh du behöver spara eller mer.

Samtidigt höjs värdet på huset och du kanske kan säkra ner om du har högre huvudsäkring nu än du behöver efter installationen.
(förutsatt att nätägaren har olika kostnad beroende på huvudsäkring då)
I vissa fall kan det göra ett par-tre tusenlappar i besparingar..
Jobbigt dock om huset är belånat redan till 85%.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
D
L Lippi skrev:
Vi har en 1 ½ plansvilla på 100+100m² med källare. Vår årsförbrukning ligger på brutala 31 000kwh/år på grund av uppvärmning med elpanna. Nyligen tecknat ett fast elavtal på 1.1kr/kWh. Finns även en LLVP som kompenserar en del, men tycker att den elförbrukningen är helt orimlig. Särskilt med nuvarande elpriser.

Jag skulle gärna vilja installera bergvärme i syfte att få ner elförbrukningen. Har fått offerter på helinstallation av bergvärme med en Vaillantpump till en kostnad av 225tkr. Har inte kapitalet just nu att bekosta en sådan installation, så detta skulle betalas med ett lån.

Ett lån på 250tkr med en ränta på 9% skulle medföra en månadskostnad på 2762kr. Beräknat utifrån nuvarande elkostnader har vi som lägst betalat cirka 3000kr per månad under sommaren och som högst 14000kr under föregående vinter. Baserat på det så tycks det som att investeringen kan vara värd att göra, då det största målet idag är att få ner utgifterna. Tänker jag helt fel i denna situation?
Är det 200m2 bostadsyta och 100m2 källare?

Är källaren uppvärmd?
 
D Bubblebubb skrev:
Är det 200m2 bostadsyta och 100m2 källare?

Är källaren uppvärmd?
100m² boarea + 100m² biarea
 
  • Gilla
dhil
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jobbigt dock om huset är belånat redan till 85%.
Så är fallet näratill. Kanske har en belåningsgrad på 82% eller så. Har bokat ett möte med banken för att diskutera eventuella lånemöjligheter. Tänker att ett värmesystem ökar värdet på bostaden och därför kan det finnas förhandlingsutrymme om ett lån.
 
  • Gilla
roger2011 och 4 till
  • Laddar…
L Lippi skrev:
Så är fallet näratill. Kanske har en belåningsgrad på 82% eller så. Har bokat ett möte med banken för att diskutera eventuella lånemöjligheter. Tänker att ett värmesystem ökar värdet på bostaden och därför kan det finnas förhandlingsutrymme om ett lån.
Nu vet jag inte vilken bank du har men vissa har Energilån t.e.x https://www.lansforsakringar.se/skane/privat/bank/lana/privatlan/energilan/
 
  • Gilla
DjKool
  • Laddar…
D
L Lippi skrev:
100m² boarea + 100m² biarea
Vad har ni för temp i källaren?
 
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Nu vet jag inte vilken bank du har men vissa har Energilån t.e.x [länk]
Swedbank
 
D Bubblebubb skrev:
Vad har ni för temp i källaren?
Kring 20 grader pga spillvärme från elpannan
 
Uppdatering: har fått en offert på helinstallation av en luft/vattenpump av märket Mitsubishi på 128tkr efter ROT. Där kan även regeringsbidraget gå in, så 98tkr efter ROT. Funderar på att då även låna 150tkr totalt och kanske få till en takisolering med lösull för den summan. Som sagt så är prioritering att få ner energikostnaderna inför vintern, och dessa två åtgärder kanske blir lönsammare för en mindre totalsumma än bergvärmeinstallationen?
 
  • Gilla
MrUppsala
  • Laddar…
L Lippi skrev:
Uppdatering: har fått en offert på helinstallation av en luft/vattenpump av märket Mitsubishi på 128tkr efter ROT. Där kan även regeringsbidraget gå in, så 98tkr efter ROT. Funderar på att då även låna 150tkr totalt och kanske få till en takisolering med lösull för den summan. Som sagt så är prioritering att få ner energikostnaderna inför vintern, och dessa två åtgärder kanske blir lönsammare för en mindre totalsumma än bergvärmeinstallationen?
Var i Sverige ungefär är detta? Om du bara drabbas av några enstaka minusgrader i skåne så är LLVP ett bra alternativ, men om du kan drabbas av -10 grader eller kallare och har hyfsat nära till berg hade åtminstone jag valt bergvärme alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Var i Sverige ungefär är detta? Om du bara drabbas av några enstaka minusgrader i skåne så är LLVP ett bra alternativ, men om du kan drabbas av -10 grader eller kallare och har hyfsat nära till berg hade åtminstone jag valt bergvärme alla dagar i veckan.
Deg är i Norrbotten, längs kusten. Så det kan definitivt bli -25 eller 30 under de kallaste månaderna. En luft/vatten som är anpassat för kallare klimat kan fungera, med stöd av elpatron under det absolut kallaste. Då vi redan har en LLVP tänker jag att det ändå kan fungera även om bergvärme självklart är mest optimalt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
När man bor där du bor måste man vara extremt noggrann vid val av modell om man tittar efter luftvattenvärmepumpar (eller luftluftvärmepumpar). Det skiljer mycket på hur de klarar stark kyla och man måste veta vad som krävs i husets värmesystem när det är -28 °C och så. Kräver större och dyrare mätarsäkringar än bergvärmevärme skulle ha behövt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
L Lippi skrev:
Deg är i Norrbotten, längs kusten. Så det kan definitivt bli -25 eller 30 under de kallaste månaderna. En luft/vatten som är anpassat för kallare klimat kan fungera, med stöd av elpatron under det absolut kallaste. Då vi redan har en LLVP tänker jag att det ändå kan fungera även om bergvärme självklart är mest optimalt.
LLVP har absolut blivit bättre senaste åren, men när det kryper ner till -15 och neråt kan man inte räkna med mer än 2 i COP. Bergvärme är tveklöst bättre när det blir riktigt kallt ute.

Men å andra sidan så om du bor i Norrbotten är du sannolikt inte utsatt för de hemskheter som kan drabba oss i SE3 och SE4 prismässigt. Åtminstone inte än så länge.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
L Lippi skrev:
Deg är i Norrbotten, längs kusten. Så det kan definitivt bli -25 eller 30 under de kallaste månaderna. En luft/vatten som är anpassat för kallare klimat kan fungera, med stöd av elpatron under det absolut kallaste. Då vi redan har en LLVP tänker jag att det ändå kan fungera även om bergvärme självklart är mest optimalt.
Jag hade aldrig köpt en LVVP i Norrbotten. Särskilt inte om du måste låna pengar för att göra det.
 
  • Gilla
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.