Vi har en 1 ½ plansvilla på 100+100m² med källare. Vår årsförbrukning ligger på brutala 31 000kwh/år på grund av uppvärmning med elpanna. Nyligen tecknat ett fast elavtal på 1.1kr/kWh. Finns även en LLVP som kompenserar en del, men tycker att den elförbrukningen är helt orimlig. Särskilt med nuvarande elpriser.

Jag skulle gärna vilja installera bergvärme i syfte att få ner elförbrukningen. Har fått offerter på helinstallation av bergvärme med en Vaillantpump till en kostnad av 225tkr. Har inte kapitalet just nu att bekosta en sådan installation, så detta skulle betalas med ett lån.

Ett lån på 250tkr med en ränta på 9% skulle medföra en månadskostnad på 2762kr. Beräknat utifrån nuvarande elkostnader har vi som lägst betalat cirka 3000kr per månad under sommaren och som högst 14000kr under föregående vinter. Baserat på det så tycks det som att investeringen kan vara värd att göra, då det största målet idag är att få ner utgifterna. Tänker jag helt fel i denna situation?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Skulle börja med att byta bank om dom ens funderar på att ge mig 9%ränta....
Men jag hade inte tvekat att byta...
Du kommer ju även öka värdet på huset med en sådan, finns ju även något bidrag för att byta bort elvärme...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Den räntan låter som ett blancolån. Du borde kunna öka på bolånet (eller kanske sundare, ett nytt bolån med kort avbetalningstid, typ 20 år).

Med den förbrukningen låter det som helt rätt att satsa på bergvärme. Om tomten är lämplig (inte för djupt till berg).

Pumpfabrikatet känner jag inte till. Du har förhoppningsvis kollat på fler?
 
  • Gilla
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
Börja med att titta på din förbrukning, 31 000 kWh/år låter helt galet med en fungerande luft/luft vp. Är huset normalisolerat så borde du ligga på 12-16.
 
  • Gilla
Öjje6 och 4 till
  • Laddar…
Vi har bergvärme och gör av med ca 16.000 kWh. Huset är på 200 + uppvärm källare på 100 kvm samt hel vind som inte uppvärms. Håller ändock ca 10 grader När det är som kallast. Mälardalen.
Förstår inte hur det kan gå åt 31.000 kvm. Är taket inte alls isolerat ?
 
S saltet skrev:
Vi har bergvärme och gör av med ca 16.000 kWh. Huset är på 200 + uppvärm källare på 100 kvm samt hel vind som inte uppvärms. Håller ändock ca 10 grader När det är som kallast. Mälardalen.
Förstår inte hur det kan gå åt 31.000 kvm. Är taket inte alls isolerat ?
Men det är ju 31 000 kwh utan bergvärme.
 
  • Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det är ju 31 000 kwh utan bergvärme.
Förstod det. Ville ge en uppskattning på vad ett gammalt hus borde vara. Men gör man av med 31.000 kommer man ändock inte halvera sin förbrukning. Något bör göras först.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vi har bergvärme och gör av med ca 16.000 kWh. Huset är på 200 + uppvärm källare på 100 kvm samt hel vind som inte uppvärms. Håller ändock ca 10 grader När det är som kallast. Mälardalen.
Förstår inte hur det kan gå åt 31.000 kvm. Är taket inte alls isolerat ?
Utan bergvärme skulle du ha en förbrukning på 48.000 kWh om vi förenklat räknar all förbrukning som uppvärmning och ett COP på 3.
 
  • Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
TS hus är byggt 1943... Under krigsåren fick man spara in på det mesta under bygget. Har det inte blivit totalrenoverat under senare tid är förmodligen isoleringen av enklaste sort. Om förbrukningen är 31000 kWh/år med en LLVP kan den vara 40-45000 kWh/år utan LLVP och det är detta man måste utgå ifrån när man dimensionerar bergvärmen. Skulle vara intressant att få veta exakta modellbeteckningen på värmepumpen.
 
  • Gilla
Ste Pet och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Utan bergvärme skulle du ha en förbrukning på 48.000 kWh om vi förenklat räknar all förbrukning som uppvärmning och ett COP på 3.
Ja vi hade 48 000 kwh innan bergvärmen, nu ca 18 000. Hus på 220 kvm, 100 kvm delvis uppvärmd källare. Byggt 1931, utbyggt i flera omgångar. Delen från 31 har obefintlig isolering, men vi har tilläggsisolerat ungefär halva den väggytan, men väldigt lite (från insidan).
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Vi byter nu en 21 år gammal bergvärmepump IVT ct 9 till en ny Geo 612.
’ska bli spännande att se vad förbrukningen blir framåt. Ville byta då risken för haveri närmar sig.
’Beställde juni 2022 och för nu den installerad augus 2023. I princip ett års väntetid
 
  • Gilla
Hellacopter och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Börja med att titta på din förbrukning, 31 000 kWh/år låter helt galet med en fungerande luft/luft vp. Är huset normalisolerat så borde du ligga på 12-16.
250mm mineralull på taket är det enda som togs upp i isoleringsväg på energideklarationen när vi köpte huset 2022. Huset byggdes 1937 med en timmerstomme, där står det i energideklaration att U-värdet är ej mätbart. Det finns en tillbyggd entré i regelstomme med ett sovrum, hall och badrum som byggdes 2004. Dessa rum känns betydligt kallare under vintern. Har tätat lister i dessa rum.
Finns även ett antal äldre 2-glasfönster i huset, dessa håller jag på att täta på nytt med lister.
Allt som allt låter det för mitt otränade öra att det finns förbättringar att göra på många fronter gällande isolering.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja vi hade 48 000 kwh innan bergvärmen, nu ca 18 000. Hus på 220 kvm, 100 kvm delvis uppvärmd källare. Byggt 1931, utbyggt i flera omgångar. Delen från 31 har obefintlig isolering, men vi har tilläggsisolerat ungefär halva den väggytan, men väldigt lite (från insidan).
Tack, din info ger min en indikation av att ett nytt värmesystem visserligen hade sänkt elkostnader då uppvärmningen blir mer effektiv, men att energiförlusten fortfarande skulle vara relativt hög på grund av undermålig isolering.
 
Excel
Du tänker helt rätt, när pumpen är avbetalad är det bara att njuta.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Inget att tveka på. Se bara till att få ett bättre lån än 9%.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.