Är lite fundersam, vissa tillverkare ingår bergvärme, men på ett 140kvm hus känns det lite överflödigt. Om man då istället ska "nedgradera" till frånluftsvärmepump, vad anser ni vara rimligt avdrag på priset?
Gäller alltså nybygge. Såg att t.ex. Eksjöhus har det som standard, men som sagt så känns det overkill och att man kan lägga de pengarna på något annat.

Varför tycker du det känns överflödigt på 140m2?

Bor själv i 136m2 + oinredd källare (som värms) och 78m2 garage som värms med bergvärme, ångrar inte att elpannan åkte ut.

Som sagt så är det ett nybygge, ska inte ha källare, inte värma garaget.
Det känns overkill att lägga de pengarna då jag inte tror att det betalar tillbaka sig. Men det var inte riktigt frågan, utan hur mycket det skiljer i pris. Hur mycket avdrag man kan räkna med.

Pratade med en hussäljare för en tid sedan och enligt honom så orkar en FLVP Nibe 750 upp till c:a 200m2, men då går får den gå nästan jämt. Där nånstans ligger brytpunkten (enligt honom). Vad prisskillnaden blir att gå till jordvärme/bergvärme väntar jag på uppgifter om. Tippar på att det kommer kosta uppåt 50 tusen extra då det blir mycket extra jobb att installera.

Du får mycket sällan full kompensation när du nedgraderar eller frångår standard. Får du hälften ska du troligen vara glad.Dvs om prisskillnanden enligt prislistorna är säg 50' så kanske du kan få 25' lägre pris. Då är det kanske värt det för att få bergvärme.

Anledningen till detta, till synes märkliga, samband brukar vara diverse rabattsystem hos underleverantörerna.

Vi uppfattade detta med dåliga avdrag för kök värmekälla mm som frustrerande så vi valde en husleverantör där kök,vitvaror,badrum och värmekälla inte ingår.Kändes mycket skönt att välja precis vad man ville ha.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Fick ett avdrag från Eksjöhus på 60 000:-
Är det okej avdrag?

Jag tycker du borde få mer. Vi fick lägga till drygt 100 000 när vi valde bergvärme istället för FVP

DrBosa skrev:
Pratade med en hussäljare för en tid sedan och enligt honom så orkar en FLVP Nibe 750 upp till c:a 200m2, men då går får den gå nästan jämt. Där nånstans ligger brytpunkten (enligt honom). Vad prisskillnaden blir att gå till jordvärme/bergvärme väntar jag på uppgifter om. Tippar på att det kommer kosta uppåt 50 tusen extra då det blir mycket extra jobb att installera.
Det där var det dummaste jag har hört. Ja, den orkar säkert med 200 m2, om det är plusgrader ute typ! En FLVP är inget annat än smart återvinning av värmeförluster som går ut via ventilationen. Det är liksom ingen evighetsmaskin. Tar man bara energi ifrån huset (som en FLVP gör) så måste energi tillföras på annat sätt.

För 60K i prisskillnad hade jag tagit bergvärme alla dagar i veckan! Lite beroende på var huset ligger och hur välisolerat det är, men om vi räknar lågt så har du tjänat in dom 60000 på ca 5 år.

vectrex skrev:
Det där var det dummaste jag har hört. Ja, den orkar säkert med 200 m2, om det är plusgrader ute typ! En FLVP är inget annat än smart återvinning av värmeförluster som går ut via ventilationen. Det är liksom ingen evighetsmaskin. Tar man bara energi ifrån huset (som en FLVP gör) så måste energi tillföras på annat sätt.

För 60K i prisskillnad hade jag tagit bergvärme alla dagar i veckan! Lite beroende på var huset ligger och hur välisolerat det är, men om vi räknar lågt så har du tjänat in dom 60000 på ca 5 år.
Vi ska bygga i Örebrotrakten, alltså ett kommande nybygge som vi vill reda ut om det är värt att lägga pengar på bergvärmen eller inte. Nästan inga tillverkare har bergvärme som standard, men Eksjöhus har det och avdraget är 60 000:-
Även om det är de summorna, hur många år tar det att tjäna in det? Nya hus är ju energisnåla. Vi pratar om ett ca 140 kvm hus.

Hej Du kan ju ta in offerter och jämföra på både om du ska bygga nytt.Men tänk på det här med varmvattenförbrukning är viktig även om du bygger nytt.(för framtiden barn långa duschar)

Jag tror inte bergvärmen lönar sig.

Bekanta till oss byggde nytt hus för drygt ett år sedan 180 m2 normalisolerat (270 mm i vägg) dom har FLVP som har dragit i genomsnitt 700 kwh/månad feb-11 -jan-12 (Värmland 4 personer).

Alltså ca 1000:-/månad

Om bergvärmen skulle spara tex 250 av dom kronerna så blir återbetalnings tiden på dom 60000:- vid 4% ränta 33år.

Alltså en dålig affär med bergvärme

(Antagandet gäller om livslängden på dom båda pumparna antas lika och att pumpbyte medför jämförbara kostnader.)

En helt annan sak är ju ett äldre/sämre isolerat hus.

Dessutom låser man sig med bergvärmen i ett system som kanske inte är lönsamt om 30 år jmf el o olja 30 år tillbaka.

larsbj skrev:
Jag tror inte bergvärmen lönar sig.

Bekanta till oss byggde nytt hus för drygt ett år sedan 180 m2 normalisolerat (270 mm i vägg) dom har FLVP som har dragit i genomsnitt 700 kwh/månad feb-11 -jan-12 (Värmland 4 personer).

Alltså ca 1000:-/månad

Om bergvärmen skulle spara tex 250 av dom kronerna så blir återbetalnings tiden på dom 60000:- vid 4% ränta 33år.

Alltså en dålig affär med bergvärme

(Antagandet gäller om livslängden på dom båda pumparna antas lika och att pumpbyte medför jämförbara kostnader.)

En helt annan sak är ju ett äldre/sämre isolerat hus.

Dessutom låser man sig med bergvärmen i ett system som kanske inte är lönsamt om 30 år jmf el o olja 30 år tillbaka.
Nu vet jag inte om jag tolkar dig rätt, men just FLVP har dragit i snitt 700 kWh per månad? I så fall är det 8400kWh per år för enbart värme och varmvatten. Ett bra men inte alls orimligt värde för ett välisolerat hus. Med bergvärme skulle jag tippa på att dom kommer ner på en tredjedel av det (och det är högts modest räknat). I realiteten tror jag det kan spara så mycket som 4/5. Men vi räknar lågt.

Alltså 2800kWh per år. Besparing 5600kWh. Med din elprissättning blir det 6666 kr per år.

Sen tycker jag det är lite fel att räkna in räntan, då den delvis är en utjämnande av inflationen. Ska du räkna med ränta bör du också räkna med att elpriset med all sannolikhet kommer fortsätta att gå upp!

Bortsett från räntan sparar man i detta fall in det på ganska precis 9 år.

Och låsa sig i ett system? På vilket sätt då? Inte mer än med en FLVP Så länge man har vattenburet så går det mesta att ändra på. Man måste ju inte använda sitt borrhål om 25 år om det skulle ha kommit ett nytt smartare sätt att värma våra hus på!

Hej En sak man tänka på är att ett nybyggt hus på 140m2 behöver man inte borra så djupt och det räcker med en 6kw (kan inte tänka mig att du skulle behöva en större pump) och 6kw ligger märkeseffekten på ca 1.7kw när den går.

Är det någon som har lyckats förhandla större avdrag än vad som angetts från hustillverkaren?
Visst, vi kan ta in offerter, men problemet är att vi vill bygga med totalentreprenad och då spelar ju inte egna offerter någon roll egentligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.