Hej
En fråga, jag tittade på kartan från SGU för att se hur djupt jag behöver borra ner om jag vill gå för bergvärme. Sedan fick jag reda på att två av mina grannar redan har borrat ner. Det som förvånar mig är siffran på kartan som säger 3m.
Borrade de verkligen bara 3m?! Jag brukar höra att för bergvärme behöver man borra mellan 20-30m minst. Om du tittar noga på kartan ser du att en annan granne har borrat bara 1m!! Är det sant?!
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jorddjup.html
Tack för hjälpen!
En fråga, jag tittade på kartan från SGU för att se hur djupt jag behöver borra ner om jag vill gå för bergvärme. Sedan fick jag reda på att två av mina grannar redan har borrat ner. Det som förvånar mig är siffran på kartan som säger 3m.
Borrade de verkligen bara 3m?! Jag brukar höra att för bergvärme behöver man borra mellan 20-30m minst. Om du tittar noga på kartan ser du att en annan granne har borrat bara 1m!! Är det sant?!
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jorddjup.html
Tack för hjälpen!
Har redan gjort det. Det finns inget som säger 60-70m i detaljerna men jag kanske har fel! Här är detaljerna på bilderna för märket med 3m. Men det finns en "vne" som säger "<70m"J Josth skrev:
Det där är inte borrhål...
Det står ju jorddjupsobeservation om du läser rubriken.
Kolla den här kartan så går det nog bättre: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Det står ju jorddjupsobeservation om du läser rubriken.
Kolla den här kartan så går det nog bättre: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Det minsta jag sett är 60m, jag har 210m 6 graders lutning för att grannes 110m vertikala inte skall påverkas samt ett annat på nästa gatan. 3m är nog ner till bergrundenthrone skrev:
Hej
[länk]
Tack för hjälpen!
Men vad kostar borrning per meter i södra Stockholm? Mina grannar har borrat på 120-130m. Några installatörer säger att det kommer kosta 700-750 kr per meter efter ROT. Är det sant?!H HCX skrev:
Andra säger att det kostar 300 kr per meter och man behöver också mellan 6-10m till foderrör som kostar 500-600 kr per meter!
Om jag inte minns fel så fick vi lägga till 20 000 för att göra borrhålet 70 meter djupare.throne skrev:
Men vad kostar borrning per meter i södra Stockholm? Mina grannar har borrat på 120-130m. Några installatörer säger att det kommer kosta 700-750 kr per meter efter ROT. Är det sant?!
Andra säger att det kostar 300 kr per meter och man behöver också mellan 6-10m till foderrör som kostar 500-600 kr per meter!
Dom hade med andra ord räknat på två olika alternativ åt oss. Det ena med 180m borrhål och den andra med 250m och det skiljde ca 20 000 mellan dom alternativen.
Det vill säga ca 300 kr/m borrhål.
Den första delen där det är stålfodrat är dyrare ja men vid normala markförhållanden så krävs bara 6 meter foderrör eller om du har otur 10 meter.
Själv så ängrar jag inte för en sekund att vi valde att göra hålet 70 meter djupare.
Om du i framtiden byter till en effektivare pump så kan du annars råka ut för att hålet inte är tillräckligt djupt.
Det händer folk idag som installerade BVP för 30 år sedan.
Hålen var dimensionerade enligt de COP värden som pumparna hade då och de mer begränsade effektuttagen vilket gjorde att en villa ofta klarade sig på ca 100 meter borrhål.
Idag så är pumparna mer effektiva och man räknar oftare med 100% värmetäckning vilket gör att samma hus idag behöver 150 meter borrhål istället.
Dvs dom byter pumpen som sedan stryper effekten för att inte bottenfrysa hålet och därmed använder dom inte pumpen fullt ut.
Tack för detaljer. Den är en av NIBE installatörer och de vill ha 700-750 kr per meter och jag förstår inte varför 🤔S steffo_b skrev:Om jag inte minns fel så fick vi lägga till 20 000 för att göra borrhålet 70 meter djupare.
Dom hade med andra ord räknat på två olika alternativ åt oss. Det ena med 180m borrhål och den andra med 250m och det skiljde ca 20 000 mellan dom alternativen.
Det vill säga ca 300 kr/m borrhål.
Den första delen där det är stålfodrat är dyrare ja men vid normala markförhållanden så krävs bara 6 meter foderrör eller om du har otur 10 meter.
Själv så ängrar jag inte för en sekund att vi valde att göra hålet 70 meter djupare.
Om du i framtiden byter till en effektivare pump så kan du annars råka ut för att hålet inte är tillräckligt djupt.
Det händer folk idag som installerade BVP för 30 år sedan.
Hålen var dimensionerade enligt de COP värden som pumparna hade då och de mer begränsade effektuttagen vilket gjorde att en villa ofta klarade sig på ca 100 meter borrhål.
Idag så är pumparna mer effektiva och man räknar oftare med 100% värmetäckning vilket gör att samma hus idag behöver 150 meter borrhål istället.
Dvs dom byter pumpen som sedan stryper effekten för att inte bottenfrysa hålet och därmed använder dom inte pumpen fullt ut.
Då har dom antagligen förenklat lite med priserna.throne skrev:
i praktiken så är det ju en kostnad för att dom tar dit borr-riggen och etablerar sig för att ens börja borra. En kostnad för de första metrarna där det skall vara fodrat borrhål. Båda dessa kostnader är i stort sett fasta.
Sen är det en faktistk kostnad för borrning när dom väl kommit ner till berget.
Så har dom slagit ihop dessa kostnader till ett meterpris som skall ta höjd för etablering, borr-rigg och den fodrade delen av borrhålet.
Resultatet blir att det blir ett ganska dyrt borrhål om du ska ha lite djupare.
Som referens så fick jag betala 275 000 för min installation och det inkluderade 250 meter borrhål inklusive allt samt en IVT Geo 612e bergvärmepump med separat varmvattenberedare och all installation.
Och då är bara bergvärmepumpen 140 000 i listpris när jag installerade.
Men säg att vi räknar snällt att dom tog hem hela kostnaden för installationen på bergvärmepumpens pris så betalade jag ca 135 000 för 250 meter borrhål.
den där prisuppgiften du anger skulle innebära 177 000 för 250 meter borrhål vilket låter ganska dyrt.
Men har du begärt offert på borrningen eller är det bara ett listpris som du fått.
Jag skulle kontakta dom och höra mig för om det går att göra något på priset för det blir ett väldigt dyrt hål. I synnerhet om du vill ha ett djupt hål och kostnaden per meter efter de första metrarna är avsevärt lägre än så.
Det där ser ut ungefär som dom priser jag misstänker låg bakom mitt totalpris baserat på vad övriga delar av bergvärmeinstallationen kostade för mig och vad totalpriset var.useless skrev:
Det skulle göra att mitt borrhål skulle kostat strax under 90 000 för bara borrhålet vilket jag misstänker var ganska nära sanningen baserat på att bara listpriset på min pump var drygt 140 000 kr.
Hej!throne skrev:
Hej
[länk]
Tack för hjälpen!
Det är djupet ner till berg. 3m meter foderrör; mindre desto bättre då dessa är sjukt dyra. Borr djupet är sedan j 100-tals meter.
Nja. Det är djupet ner till berg. Så långt är det korrekt Foderröret skall gå en bit ner i berget.M Mekaniker skrev:
Jag har för mig att vi hade drygt 3 meter till berg och det gick åt 6 meter foderrör.
Men korrekt att det är jorddjupet som anges i TS inlägg.