Hej!

Nyfiken på synpunker om tänkbara effekter av att elda mysvärme med braskamin när man har bergvärme.
Någon som har erfarenhet av denna kombination? Nackelar? Fördelar?

/J

Om du har bergvärme, fjärrvärme eller direktverkande el spelar nog ingen större roll. Däremot är det skillnad om du har radiatorer eller golvvärme (ingjutet i bottenplattan). Men golvvärme är det tveksamt om du sparar någonting på att myselda.

Det går ca 1m3 staplad ved för att få ut 1000 kWh så beroende på vilket cop du har på bergvärmen måste du elda runt 3-4 m3 ved för att spara 1000 kWh el från bergvärmen, Sen måste du elda lite till för att täcka kostnaden för sotning/brandskyddskontrollen vilket kostar 615:-/år här iaf.. Med gratis ved som du får fritt hemkört måste du elda ca 6 m3 ved för att spara 1000:-/år o ska veden köpas så blir det dyrare att elda än att låta vp sköta allt..

Har man golvvärme så tycker iaf jag att det inte alls är nån höjdare med kamin, Golvvärmen har man ju för att det ska va varmt på golvet..

Jag kör bergvärme med ingjutna vattenslingor i plattan och har även kamin. Hur det funkar beror ju en del på vad man har för termostatstyrning av värmesystemet. Om du bara har utomhusgivare så påverkar eldning inte din värmepump alls och det blir riktigt varmt och gott. Om man som vi har en termostat med motorstyrning till det rum man har brasan i och klinker på golvet så kan det bli lite kallt på golvet när golvslingan stänger värmen helt.

Jag tycker att det är jättebra att använda brasan för att få upp några graders extra komfort. och mysvärme.

S
Jag har bergvärme,golvvärme och en kamin, har inte märkt nåra nackdelar, inga termostare till golvvärmen, stryper manuellt in flödet. Men den är väl till mest för mysvärme,(ska skaffa mig en innegivare senare får se om man spar något när det blir en -25 -30grader) och utifall det skulle bli strömavbrott (bor på landet)

Tack för bra svar!

Det blir nog en kamin- inte för att försöka spara värmekostnader utan just för mysfaktorn. Om jag pga detta får stå ut med ett kallt golv några timmar efter jag eldat så får det vara värt det.

/J

jag har kamin & bergvärme. men för att bergvärmen ska veta att jag eldar, så har jag givetvis en inne givare i mitt hus.

Om man har 2 plan så ställer bara innegivaren till med problem. När jag eldar i kaminen på bottenvåningen så drar reglersystemet ner uppvärmningen från värmepumpen och stryper radiatorerna även i källaren och på andra våningen. Det blit kallt i stora delar av huset. Jag måste därför koppla ur innegivaren och köra på utetemparaturen när jag eldar. Lite knöligt, men det funkar.

det hela beror ju på hur din inegivare är konsturerad att arbeta. jag har 3 plan o det nunkar bra.
ett hus med gammal oisolerad källare, som har en stängd dörr, drar ju rätt mycke värme o får ingen värme av en mys kamin, så det kommer alltid att bli kallare där om man eldar...

min inne givare kan jag ställa hur mycke den ska reglera, på så sett så tillåter jag en högre värmeökning i det rum där kaminen står, för att få ett medel, så det inte blir för kallt i nått annat rum.

oavsett om du har bergvärme, inne givare eller vad du en har. så får du alltid ett negativt fenomen när du myseldar. Du kommer altid få varmare i de rum närmast kaminen, jämfört med dom rum läng irån kaminen.

det är därför man inte har maninen till värmekälla, utan bara myseldar. myselda är inte det jag kallar att många gör när dom tänder en brasa varje dag. (då är det för att hålla ner uppvärmningskostnaden)

Jag tycker ni glömmer den kanske viktigaste delen med braskamin. Den största besparingen/komforthöjningen får man ju genom att kunna elda för att skjuta upp starten av värmesystemet vår/höst, genom att inte behöva starta värmen vid kalla perioder på vår/sommar/höst, samt kunna hålla några grader lägre än vad som är bekvämt då du ska sitta stilla och titta på tv:n på kvällen så tänder du bara en brasa så blir det fin värme. Där räknar jag med att spara ihop åtminstone sotningsavgiften och kanske lite till.

Men den största fördelen som jag ser det är att kunna "myselda" = höja temperaturen då man känner sig frusen och behöver lite mys :)

Jag räknar inte med att min braskamin ska betala sig rent ekonomiskt udner min livstid i huset, detta trots gratis ved (om man tycker det är gratis att hugga, kapa, klyva och köra hem veden)

Jag har frlvp samt golvvärme i plattan.

håller inte med dig tyver!
har man bergvärme så spar man inte allt, eller mycket lite på att elda (beroende på vad man betaler för veden)

att skjuta upp tidpunkten för när man vill starta värmen, är ju att ta bort komforten i huset (för inte tänder du en brasa i förebygganse syfte, du eldar när det är kallt / när frun klagar)

om man kör bergvärme har man ofta den där extra graden i inne temp alltid o känner aldrig att det blir kallt, så man vill inte elda av den anledningen.

-------------
att myselda i mitt hem, är när vi vill se på själva elden i kaminen. myseldning är inte nått jag gör för att sänka mina kostnader eller höja inetempen i huset (då är det ju uppvärmnings eldning det rörsig om, viserligen är det det som 99% ägnarsig åt, när dom säger myelda men då lurar man ju bara sig själv...)

• Gilla
HPLIND
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.