2 321 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Bergvärme + FTX System svårt att ställa in
Hej,
Tänkte kolla om någon som har erfarenhet av följande kombination.
Bergvärme (nibe F1245)
Driver: Vattenburen golvbärme nere, radiatorer uppe
FTX HERU 130 TEC
Jag tycker det är jättesvårt att ställa in systemet och speciellt hur det blir som mest ekonomiskt..
De olika systemen är ju inte ihopkopplade med varandra och jobbar var för sig utan kommunikation.
FTX systemet kan jag ställa inkommande temp på luft från 15 grader till 30..
Jag kan ju egentligen hålla huset varmt med det systemet enbart..
Men är det mest ekonomiskt att skicka in kall luft som sedan värms med hjälp av bergvärmen eller låta FTX-systemet värma huset och bara ha bergvärmen som komfortvärme för golv och uppvärmning av hushållsvattnet.
Eller finns det system för att koppla ihop dessa olika system på ett smart sätt.
Tänkte kolla om någon som har erfarenhet av följande kombination.
Bergvärme (nibe F1245)
Driver: Vattenburen golvbärme nere, radiatorer uppe
FTX HERU 130 TEC
Jag tycker det är jättesvårt att ställa in systemet och speciellt hur det blir som mest ekonomiskt..
De olika systemen är ju inte ihopkopplade med varandra och jobbar var för sig utan kommunikation.
FTX systemet kan jag ställa inkommande temp på luft från 15 grader till 30..
Jag kan ju egentligen hålla huset varmt med det systemet enbart..
Men är det mest ekonomiskt att skicka in kall luft som sedan värms med hjälp av bergvärmen eller låta FTX-systemet värma huset och bara ha bergvärmen som komfortvärme för golv och uppvärmning av hushållsvattnet.
Eller finns det system för att koppla ihop dessa olika system på ett smart sätt.
Du ska låta aggregatet suga in frisk kalluft utifrån och värma upp denna med den utgående frånluften. Bergvärmen ska du använda för att värma huset genom golv/radiatorer.
Du ska ju ställa in temperaturen på FTX-tilluften efter vad du tycker är bekvämt, men aldrig varmare än den befintliga rumsluften. Man ska alltså inte värma upp huset med FTX-aggregatet. Du sprutar ju in frisk luft vid taket som sedan ska sjunka och sugas ut under dörren, samtidigt som det rör om och därmed ser till att luften byts ut! Är luften för varm kommer den stanna vid taket och luftväxlingen blir dålig..
Jag tror att du kan koppla på ett vattenburet tilluftselement https://www.soliduct.se/kanalvarmare/vattenvarme/c-212_266_292.htm men det ska inte behövas.
Du ska ju ställa in temperaturen på FTX-tilluften efter vad du tycker är bekvämt, men aldrig varmare än den befintliga rumsluften. Man ska alltså inte värma upp huset med FTX-aggregatet. Du sprutar ju in frisk luft vid taket som sedan ska sjunka och sugas ut under dörren, samtidigt som det rör om och därmed ser till att luften byts ut! Är luften för varm kommer den stanna vid taket och luftväxlingen blir dålig..
Jag tror att du kan koppla på ett vattenburet tilluftselement https://www.soliduct.se/kanalvarmare/vattenvarme/c-212_266_292.htm men det ska inte behövas.
Det verkar inte finnas någon inbyggd värmare i Heru 130T HC så om du ställer temperaturen på 30 grader kommer antagligen värmeväxlaren gå på max för att försöka utvinna så mycket värme som möjligt, medan den sänker farten på växlaren för att uppnå inställd temperatur.
Hej!
Ok, tack för svar!!!
Jag har mekanisk frånluft också så den sugs ut i taket i badrum och på några andra ställen.
Ok, ett problem jag har är att både golvvärme nere och radiatorer på övervåningen styrs av samma kurva. För att få en bra temp på övervåningen måste jag höja kurvan rejält, men dra ner golvvärmen i alla rum. Hade ju varit enklare om de hade en varsin kurva.
Är det nån fördel att sätta in rumsgivare och styra efter en viss innetemperatur istället?
Ok, tack för svar!!!
Jag har mekanisk frånluft också så den sugs ut i taket i badrum och på några andra ställen.
Ok, ett problem jag har är att både golvvärme nere och radiatorer på övervåningen styrs av samma kurva. För att få en bra temp på övervåningen måste jag höja kurvan rejält, men dra ner golvvärmen i alla rum. Hade ju varit enklare om de hade en varsin kurva.
Är det nån fördel att sätta in rumsgivare och styra efter en viss innetemperatur istället?
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
En fråga bara har denna typ av FTX en kontroll på rotorn?? Jag har ett Heru 130 S EC den har bara on/off reglering på rotorn. Tänkte efter som du skriver att den sänker farten på växlaren för att uppnå inställd temp!!Kallebo skrev:
Liknande trådar
-
Bergvärme, FTX och konvektor
Värme allmänt -
Hur lösa bergvärme, frikyla, FX/FTX ventilation och elprisstyrning?
Värmepumpar -
Uppvärmning från FTX eller Bergvärme?
Värme allmänt -
Bergvärme med mekansik frånluft eller fjärrvärme med FTX?
Värme allmänt -
Förbättra energianvändning och luft - bergvärme + ftx?
Värme allmänt