Hej, jag ska återuppbygga en lada på 30x8 meter i norra Dalarna eftersom den befintliga håller på att förfalla. Och jag tänkte ta höjd för framtida möjligheter genom en isolerad platta med vattenvärme, 195 mm-isolering i väggar, tak och mellangolv. Den nya ladan ska inrymma garage, verkstad, trivselrum och dusch/bastu.

Vi kommer sannolikt att tillbringa halva tiden på gården och där finns obegränsad med skog (ved). Ett tag var jag inne på att köra en modern vedpanna med acktank till golvvärme, men så roligt är det inte att fixa ved att jag orkar trolla fram en årsförbrukning för hela bygget. Om vi dessutom är borta från gården några veckor så spricker den möjligheten.

Min plan är att låta bergvärmen leverera det som krävs för att hålla runt 15 grader konsekvent och sen, när vi är på plats, boosta till lämplig temperatur med braskaminerna för de ytor som behövs i stunden. Då behöver jag bara trolla fram en lagom portion ved, som dessutom är ganska trevligt och terapeutiskt. Det kommer att finnas 3 kaminer, jämnt placerade och det är bara undervåningen (totalt 240 kvm) som ska hållas varm, och det kommer kaminerna att klara.

Är jag ute och seglar som tänker så? Finns det en annan kombo som gör helheten lagom automatiserad, hyfsat ekonomiskt och där veden bör finnas med eftersom det är en trevlig värmekälla.

...hälsar Andreas

Bergvärme som du är inne på , sen minst i kamin som är vattenmantlad skulle jag säga , skulle fått till en riktig bra isolerad platta ,

R Rickard.lj skrev:
Bergvärme som du är inne på , sen minst i kamin som är vattenmantlad skulle jag säga , skulle fått till en riktig bra isolerad platta ,
Jamen jag har så klart sneglat på en vattenmantlad kamin. Det kanske är mycket bättre att ha 1 sån, som får assistera bergvärmepumpen?! Och övriga 2 får jobba själva.

Tack!

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
C CraneIsland skrev:
Jamen jag har så klart sneglat på en vattenmantlad kamin. Det kanske är mycket bättre att ha 1 sån, som får assistera bergvärmepumpen?! Och övriga 2 får jobba själva.

Tack!
Ja , så skulle jag ha gjort iaf , då får du en snabbare process i systemet och golvet blir varmare fortare, och bostads delen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.