Belmlu
Hej,

Beställde nyss hem ca 5 ton bergkross med tipplass där jag hade förhoppningar om att leverantör skulle kunna backa till och lägga det inne på fastigheten. Detta gick dock inte enligt leverantör som istället har fått tippa det ute på gatan. Högen var aningen bred så jag öste in så att den bara var lika bred som den normalstora bilen som brukar stå på samma plats. Även satt upp reflexer i ytterkanten av högen samt satt ett personbilssläp på ena kortsidan där det finns störst risk för att bilar kommer med lite högre (otillåten) hastighet eller har fokus på anslutande väg längre fram och därmed skulle riskera att missa högen.

Till min fråga: vilka lagar/regler finns som styr detta och då framförallt om jag får ha det så här? Tanken är att det får vara där i 5-6 veckor tills jag har semester och kan påbörja arbetet heltid. Jag bedömer att det är trafiksäkert och det går utan problem att komma fram med både personbil och lastbil (har själv kört lastbil i antal år så har koll på den punkten). Jag tänkte även kolla med grannarna vad de tycker och ta det i beaktning även om jag har regler och lagar på min sida redan nu.

Tack på förhand!
 
Fem ton kan du kärra in i kväll, 25-30skottkärrelass. Förmodligen sover du gott sedan och behöver inte bekymra dig för om du får ha högen en månad på gatan.
 
  • Haha
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
F fribygg skrev:
Fem ton kan du kärra in i kväll, 25-30skottkärrelass. Förmodligen sover du gott sedan och behöver inte bekymra dig för om du får ha högen en månad på gatan.
Ja, får väl bli så! Efter 20 st handgrävda plinthål i stenig jord och lika många kvar är fick man väl lite bara kräkkänslor för allt vad heter skyfflande och grävande :rofl:
 
Belmlu Belmlu skrev:
Ja, får väl bli så! Efter 20 st handgrävda plinthål i stenig jord och lika många kvar är fick man väl lite bara kräkkänslor för allt vad heter skyfflande och grävande :rofl:
Är det större fraktioner så är det ett litet helvete att få upp det på skyffeln, tycker jag.
Men det märker du ju när du sätter skyffeln i det om du inte redan provat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Ja, får väl bli så! Efter 20 st handgrävda plinthål i stenig jord och lika många kvar är fick man väl lite bara kräkkänslor för allt vad heter skyfflande och grävande :rofl:
Har du grävt 20plinthål kanske du behöver en pilsner och en timme i hängmattan nu i kväll.
Gruset ligger nog kvar till i morgon
 
C
Typiskt :(
Ingen höjdare. Risk för klagomål, men det är ju å andra sidan inte ditt fel, så inte så mycket att göra åt det nu annat än att försöka få undan det så fort som möjligt.

Påminner mig om förra året när hantverkarna beställt ett lass kross. Frågade om jag skulle lägga ut en press om de skulle tippa på grusvägen, men nej nej, det var inga problem att tippa ner i hålet. 10 minuter senare tittar jag ut genom fönstret och ser lastbilen tippa rakt ut på grusvägen.
Kul kul, där rök en hel dag med att kratta makadam ur gruset... :mad:
 
harry73
Att det ligger på gatan är inte ett stort problem, men ligger det kvar efter några veckor, börjar de flesta undra vad dina planer är
 
Claes Sörmland
Tillbaka till juridiken.

Ligger massorna på gatan så är det offentlig plats. Ordningen där regleras av kommunens lokala ordningsföreskrifter. Kolla på din kommuns hemsida.
 
Redigerat:
  • Gilla
Belmlu och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tillbaka till juridken.

Ligger massorna på gatan så är det offentlig plats. Ordningen där regleras av kommunens lokala ordningsföreskrifter. Kolla på din kommuns hemsida.
3 timmar kvar på dygnet, har TS vilat sig någon timme hinner nog TS kärra in ett par ton eller alla
5 om det går att få nån hjälp.
 
Sex veckor skulle jag säga inte är ok. Rent rättsligt lär du väl iofs inte kunna hinna få mer än ett föreläggande om att flytta högen, men platsen är helt enkelt inte din att spärra av med en grushög även om hindret inte är större än den bil som normalt står där.

Över helgen eller på sin höjd en vecka skulle jag säga att man kan utsätta sina grannar för något sådant. Längre är helt klart dålig stil. Men ingen lär nog kasta juridik på dig, utan på sin höjd titta snett.
 
A
F fribygg skrev:
Fem ton kan du kärra in i kväll, 25-30skottkärrelass. Förmodligen sover du gott sedan och behöver inte bekymra dig för om du får ha högen en månad på gatan.
Mastig skottkärra och kraftig person bakom för att kärra ~200kg per lass :)
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
H
På vår kommuns hemsida står det att ska man förvara något eller ställa något liknande container för jobb på sin tomt ute på gatan så måste man söka lov utav kommunen, ska även märkas ut med väg kon och band.
Annars kan kommunen utdela vite.
Dock tror jag att folk bara gör det och skiter i att söka lov.
 
A Amarace skrev:
Mastig skottkärra och kraftig person bakom för att kärra ~200kg per lass :)
Vanl skottkärra br Fransson Fågelstad, sannolikt 50år precis som användaren.
Väl pumpat hjul och jag väger under 70kg, teknik och vilja är helt avgörande vid manuella arbeten
Är det uppför får jag ta halvlass men på planmark är 200kg rimligt
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Vanl skottkärra br Fransson Fågelstad, sannolikt 50år precis som användaren.
Väl pumpat hjul och jag väger under 70kg, teknik och vilja är helt avgörande vid manuella arbeten
Är det uppför får jag ta halvlass men på planmark är 200kg rimligt
I dag finns sådana där fina motoriserade kärror att hyra. Skyfflingen är ju bara gymnastik, det är tunga lass med kärror (uppför) som sliter på kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.